Hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door trainfreak »

groentje schreef: 26 sep 2021, 14:45 Ik ga niet ontkennen, dat gaat wat wennen worden, tenzij je huis goed geïsoleerd is, 2 km is al behoorlijk wat afstand verwijderd van het spoor.
Ik denk dat er wordt bedoeld dat de woning langs het spoor ligt, maar 2 km van het station 😉
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Ah, dat is nog wat anders. Bon, ik heb jaren langs een drukke spoorlijn gewoond (lijn 75), woon vandaag opnieuw langs een spoorlijn (124), en op den duur merk je zelfs niet dat je je conversatie enkele ogenblikken onderbreekt om de trein te laten passeren in mijn ervaring. Enkel om de slaap te vatten kan het nog wel eens lastig zijn bij druk verkeer.
Choochoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2021, 08:27

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Choochoo »

Het huis ligt op een 10-tal meter van het spoor, diepe tuin die de spoorweg knuffelt in de lengte. Dat zal dus gezien de info van alle bovenstaande forumleden wel wat trillen en beven worden 😉 toch wat om over na te denken dus
Choochoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2021, 08:27

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Choochoo »

Gezien het toch een erg drukke lijn blijkt te zijn en ik een buitenmens ben, lijkt het me toch een no go op termijn. Het enkelvoudige goederenspoor in Termien vond ik nooit een probleem, zelfs niet als de locs stationair draaiden, maar veel verkeer vind ik veel irritanter dan af en toe wat brommen of voorbij boemelende goederentreinen... Vandaar dat ik vroeg naar de frequentie. Bijvoorbeeld, vliegtuigen, vrachtwagens, etc. Storen me allemaal niet; tenzij het erg vaak voorkomt op een uur/dag...
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door stijn »

Mijn ervaring, wonende op een 100m van lijn 35... is dat je vooral moet opletten dat er geen wissels in de buurt zijn... de locs zijn al langer zeer stil... veel wagons goederentreinen zijn ook al stiller geworden... maar als ze over de wissels gaan tegen 90km/u... dan geeft dat wel wat lawaai...

Nu ook dat went...

Trouwens: een Desirio hoor je gewoonweg niet...
Strobber
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2021, 12:35

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Strobber »

Hallo,

Zoals vele andere in deze thread zijn mijn partner en ik aan het overwegen een huis te kopen. Nu dit huis zou 500m van het station van Lede (en dus de spoorweg) zijn. We weten dat de passagierstreinen 4x per uur passeren in totaal en allen stoppen in het station, deze hoor je ook niet eigenlijk. We maken ons echter eerder zorgen over treinen die omwille van andere redenen (storing, dienstregeling wijziging etc..) door het station rijden aan volle snelheid aangezien we recent deze echt wel konden horen. Hoe snel gaan die doorgaans, is het normaal dat je deze op zo'n afstand nog steeds kan horen?

Verder vroegen we ons af of hoe luid goederentreinen juist zijn daar we bij het informeren bij de nmbs vernomen hebben dat er 's nachts tot wel 20 treinen kunnen rijden. Hoor je dat binnen van op die afstand of eigenlijk totaal niet (bij een nieuwbouw)?

Alleszins bedankt voor een antwoord!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

De maximumsnelheid in Lede is 120, als ik me niet vergis. Omleidingen zijn geen wekelijks verschijnsel, maar zijn wel frequenter tijdens het weekend, want dan vinden de meeste grote werken plaats. Erg veel zorgen zou ik me dus niet maken. Omgekeerd kan trouwens ook, als er bijvoorbeeld een ongeval is gebeurd, dan worden treinen naar Gent ook wel via de 50A gestuurd.
Dat aantal goederentreinen lijkt me toch wel ongeveer het maximum te zijn dat je daar kan verwachten, spoorlijn 50 is niet de lijn 34. Het gaat dan voornamelijk om verkeer uit Henegouwen (of Frans verkeer dat via Erquelinnes of Quévy de grens overkwam) richting Gent en Zeebrugge en terug, en het Franse goederenverkeer heeft het moeilijk.
Veel hangt af van de oriëntatie, ik ken mensen die vlak naast een spoorwegberm wonen, en er amper last van hebben, maar anderen op een kleine km krijgen de echo van nevenliggende gebouwen erbovenop. Elke situatie is dus anders. Ik ben geneigd om te zeggen dat dit een uitstekende locatie is, waar je al bij al niet teveel last van het treinverkeer zal hebben.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door rdv »

Choochoo schreef: 27 sep 2021, 02:34 Het huis ligt op een 10-tal meter van het spoor, diepe tuin die de spoorweg knuffelt in de lengte. Dat zal dus gezien de info van alle bovenstaande forumleden wel wat trillen en beven worden 😉 toch wat om over na te denken dus
Door goede isolatie in dak en muren, geluidswerend dubbel of driedubbel glas en een luchtdichte afwerking kan je heel veel geluid buiten houden. Trillingen is wat anders natuurlijk.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door rdv »

Strobber schreef: 27 sep 2021, 13:39 Hallo,

Zoals vele andere in deze thread zijn mijn partner en ik aan het overwegen een huis te kopen. Nu dit huis zou 500m van het station van Lede (en dus de spoorweg) zijn. We weten dat de passagierstreinen 4x per uur passeren in totaal en allen stoppen in het station, deze hoor je ook niet eigenlijk. We maken ons echter eerder zorgen over treinen die omwille van andere redenen (storing, dienstregeling wijziging etc..) door het station rijden aan volle snelheid aangezien we recent deze echt wel konden horen. Hoe snel gaan die doorgaans, is het normaal dat je deze op zo'n afstand nog steeds kan horen?

Verder vroegen we ons af of hoe luid goederentreinen juist zijn daar we bij het informeren bij de nmbs vernomen hebben dat er 's nachts tot wel 20 treinen kunnen rijden. Hoor je dat binnen van op die afstand of eigenlijk totaal niet (bij een nieuwbouw)?

Alleszins bedankt voor een antwoord!
Op 500 meter afstand en in een nieuwbouw volgens de huidige regels van de kunst zal je dat binnen niet horen. Ik woon in een recent gerenoveerde woning op 300 m van de E17, buiten horen we de snelweg goed - binnen horen we totaal niets.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Wout912 »

rdv schreef: 27 sep 2021, 15:11
Choochoo schreef: 27 sep 2021, 02:34 Het huis ligt op een 10-tal meter van het spoor, diepe tuin die de spoorweg knuffelt in de lengte. Dat zal dus gezien de info van alle bovenstaande forumleden wel wat trillen en beven worden 😉 toch wat om over na te denken dus
Door goede isolatie in dak en muren, geluidswerend dubbel of driedubbel glas en een luchtdichte afwerking kan je heel veel geluid buiten houden. Trillingen is wat anders natuurlijk.
Toevallig zit ik sinds vorige week op kot in Diepenbeek, langs diezelfde spoorlijn 34 dus. Mijn bed staat op zo'n acht meter van de spoorlijn. Het gebouw is hier nog relatief nieuw en is goed geïsoleerd. Als de ramen gesloten zijn, is het geluid van de treinen verwaarloosbaar, al hoor je een break of een Class 66 altijd wel passeren. Wat hierboven echter al werd aangehaald zijn de trillingen. Die zijn bij de passage van een beladen staal- of kolentrein echt wel goed te voelen, bij een passagierstrein of een minder zware goederentrein niet.
ingem
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2022, 16:07

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door ingem »

Goedemiddag,
We hebben een huis op het oog om te kopen in Nijlen, vlakbij de spoorweg aan een overweg. Ik vroeg me af of ik ergens kan terugvinden hoeveel treinen per uur er passeren, en of er ook veel goederenverkeer is.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Inge
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Nils »

ingem schreef: 23 mar 2022, 16:12 Goedemiddag,
We hebben een huis op het oog om te kopen in Nijlen, vlakbij de spoorweg aan een overweg. Ik vroeg me af of ik ergens kan terugvinden hoeveel treinen per uur er passeren, en of er ook veel goederenverkeer is.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Inge
Goederenverkeer is in Nijlen op dit moment zeer beperkt ( een paar treinen per dag) aangezien verderop de lijn geen bovenleiding hangt. Hou er echte rekening mee dat dit in de toekomst zal veranderen wat voor meer verkeer kan gaan zorgen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

En wat het reizigersverkeer betreft: je hebt daar toch redelijk wat passage. Tijdens de week zijn dat minstens 4 passages per uur en per richting (waarvan er 3 op snelheid doorrijden), in de brede spits eerder een stuk of 5-6. In het weekend 2 per uur waarvan er eentje stopt in Nijlen en de andere doorrijdt.

Dramatisch hoeft dat daarentegen niet te zijn, treinmaterieel wordt steeds stiller en over afzienbare tijd zul je daar bijvoorbeeld al helemaal geen dieseltreinen meer hebben.
Laatst gewijzigd door Steve op 23 mar 2022, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie aantallen
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door wbrm »

Tijdens de week dal 4 (geen 3) passages per richting waarvan er één stopt (Hamont + 2x Turnhout + Mol), goederen uiteraard buiten beschouwing gelaten.
JanssensD
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2022, 19:37

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door JanssensD »

Hallo iedereen

Wij hebben een huis op het oog waar de lijn 53 (Buggenhout) op een 80-90 meter ligt.
Ik las hier dat er ongeveer 40 passagierstreinen en 80 goederentreinen per dag zouden passeren.

De post was van 2017, is dit ondertussen al vermeerderd?
Bedankt!
Plaats reactie