Hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Shrek »

Hever ligt aan de drukke lijn 53, reken op een 20-30 goederentreinen per nacht. Zorg dus voor een goed geïsoleerd huis en dan er is geen enkel probleem ;)
ingrid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2021, 10:32

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door ingrid »

Bedankt Shrek
Vinceprinz
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2021, 08:58

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Vinceprinz »

Hey iedereen,

Kan iemand mij toevallig vertellen of er veel treinen passeren langs het station van Evergem dichtbij Gent?

Het passagiersverkeer lijkt daar vrij oké, maar kan iemand mij vertellen of daar veel goederentreinen of doorrijdende treinen zouden passeren?

Alvast Bedankt
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Als het gaat om potentiële overlast, zul je op weinig plaatsen beter zitten dan in Evergem. Reizigersverkeer is daar inderdaad vrij beperkt en zal dat ook op langere termijn wel blijven (nevenlijn)... goederenverkeer en ander doorgaand of technisch verkeer heb je daar eigenlijk nooit gezien het doodlopende en enkelsporige karakter van de lijn. Het is zelfs zodanig zeldzaam dat je bij wijze van spreken half treinspottend Vlaanderen naar het Meetjesland zou zien afzakken daarvoor. Tot Wondelgem heb je wel wat goederenverkeer (ook niet enorm veel), maar daar zit je dus ver genoeg van. Het enige noemenswaardige is de Stoomtrein Maldegem - Eeklo aan het einde van de lijn, die zie je natuurlijk nooit in Evergem maar héél af en toe heb je eens een overbrenging van materieel in die richting. Absoluut niet storend en zelfs eens leuk ter afwisseling.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Heel misschien ga je daar wat meer werkverkeer zien mochten ze beslissen die lijn te elektrificeren, en met een wijkspoor in pakweg Waarschoot is het waarschijnlijk dat de frequentie van de reizigerstreinen omhoog zou gehaald worden, maar dat blijft al bij al zeer bescheiden tov andere lijnen à la 50A, 59, 34...
Choochoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2021, 08:27

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Choochoo »

Hey!

Net zoals velen voor mij, overweeg ik te wonen bij een spoorlijn. Nu ben ik mij ervan bewust dat dit bepaalde voor- en nadelen met zich meebrengt. Daar elke situatie anders is (hoeveelheid verkeer, snelheid, type trein...) zou ik graag beroep doen op jullie kennis.

Het gaat om de verbinding tussen Hasselt en Bilzen. Het station van Bilzen ligt op ca 2km afstand. De bestaande overweg in de buurt verdwijnt. Als ik me niet vergis is dit spoorlijn 34. Maar hoe druk is die exact en op welke uren?


Hartelijk bedankt :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Reken daar doordeweeks op twee reizigerstreinen per uur per richting, dus vier per uur als je beide samenstelt. In de spits is er een handvol extra treinen, maakt weinig verschil. In het weekend nog een stuk rustiger met één trein per uur per richting.

Goederenverkeer is echter een ander verhaal, want je zit daar op een hoofdas tussen de Antwerpse haven en Duitsland (alternatief voor de zogenaamde IJzeren Rijn). Precieze tijdvakken heb ik niet, maar zowel overdag als 's nachts moet je op het nodige goederenverkeer rekenen. Dat is zeker geen drama en goederentreinen zijn ook meegegaan met hun tijd (elektrisch in plaats van diesel, modernere wagons...), maar wel iets om rekening mee te houden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door jan_olieslagers »

[electrische ipv diesel]

Even de puntjes op de i: ik dacht dat er daar weliswaar al flink wat electrische trafiek passeert, maar toch ook nog de nodige diesels, Class 66 vooral? Niet dat het voor het lawaai veel uitmaakt, uit ervaring weet ik dat het lawaai van een goederentrein vooral van de rolgeluiden komt. De modernere wagons zullen dus meer verschil maken, helaas zijjn ook die nog lang niet algemeen.

De eindconclusie blijft weliswaar onveranderd: ja, er is daar flink wat geluidshinder, het overgrote deel vanwege goederentreinen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door wbrm »

Is het ook niet de bedoeling dat er meer dan vandaag goederentreinen via Genk gaan rijden nadat de modernisatie van de lijn Bilzen - Genk klaar is?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door LML »

Choochoo schreef: 26 sep 2021, 08:34 Hey!

Net zoals velen voor mij, overweeg ik te wonen bij een spoorlijn. Nu ben ik mij ervan bewust dat dit bepaalde voor- en nadelen met zich meebrengt. Daar elke situatie anders is (hoeveelheid verkeer, snelheid, type trein...) zou ik graag beroep doen op jullie kennis.

Het gaat om de verbinding tussen Hasselt en Bilzen. Het station van Bilzen ligt op ca 2km afstand. De bestaande overweg in de buurt verdwijnt. Als ik me niet vergis is dit spoorlijn 34. Maar hoe druk is die exact en op welke uren?


Hartelijk bedankt :)
Tenzij je een treinspotter bent of een treinfanaat in hart en nieren, zou ik toch eerder opteren om niet langs een spoorlijn te gaan wonen, maar wel vlakbij een station. Je kan dan van thuis uit op wandel- of fietsafstand naar het station.
Ikzelf en m'n gezin wonen niet naast de spoorweg, ook niet in het centrum van Mol (eerder tegen de rand van het cenrtum). We zijn weliswaar op wandelafstand/fietsafstand aan het station van Mol en in het centrum. Handig voor onszelf (recreatieve uitstappen) en zeker voor de 2 van de 3 kinderen die in het secundair zitten. De oudste zit op kot en neemt wekelijks de trein voor woon-kot-verkeer, dus voor haar ook ideaal...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 26 sep 2021, 10:42 [electrische ipv diesel]

Even de puntjes op de i: ik dacht dat er daar weliswaar al flink wat electrische trafiek passeert, maar toch ook nog de nodige diesels, Class 66 vooral? Niet dat het voor het lawaai veel uitmaakt, uit ervaring weet ik dat het lawaai van een goederentrein vooral van de rolgeluiden komt. De modernere wagons zullen dus meer verschil maken, helaas zijjn ook die nog lang niet algemeen.

De eindconclusie blijft weliswaar onveranderd: ja, er is daar flink wat geluidshinder, het overgrote deel vanwege goederentreinen.
Inderdaad nog wel wat Class 66 en dergelijke, maar dat is allemaal niet te vergelijken met pakweg de HLD 55 die daar tot een paar jaar gelden de dienst uitmaakte en je al van kilometers ver hoorde brullen. Het merendeel van de treinen wordt daar nu door moderne elektrische locs à la Traxx of Vectron getrokken en die hoor je amper, wat de focus inderdaad volledig verschuift naar het rolgeluid.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Paul »

wbrm schreef: 26 sep 2021, 10:42 Is het ook niet de bedoeling dat er meer dan vandaag goederentreinen via Genk gaan rijden nadat de modernisatie van de lijn Bilzen - Genk klaar is?
Zo'n omweg via L. 35/1, 21A en de enkelsporige 21C lijkt me toch echt geen optie, tenzij tijdens werken of incidenten.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 26 sep 2021, 13:17
wbrm schreef: 26 sep 2021, 10:42 Is het ook niet de bedoeling dat er meer dan vandaag goederentreinen via Genk gaan rijden nadat de modernisatie van de lijn Bilzen - Genk klaar is?
Zo'n omweg via L. 35/1, 21A en de enkelsporige 21C lijkt me toch echt geen optie, tenzij tijdens werken of incidenten.
Het belangrijkste voordeel van die modernisering is dat treinen Genk-Duitsland/Kinkempois niet meer door het station van Hasselt moeten passeren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Deze route heeft inderdaad de bulk van het goederenverkeer naar Duitsland (de rest gaat voornamelijk via Essen). Ik ga niet ontkennen, dat gaat wat wennen worden, tenzij je huis goed geïsoleerd is, 2 km is al behoorlijk wat afstand verwijderd van het spoor. Da's dan enkel nog een probleem als je met een open raam wil slapen. Conversatieonderbrekend is het echter niet.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door HVHTB »

jan_olieslagers schreef: 26 sep 2021, 10:42 De eindconclusie blijft weliswaar onveranderd: ja, er is daar flink wat geluidshinder, het overgrote deel vanwege goederentreinen.
Enkele jaren geleden werd van Bilzen tot Hoeselt de snelheid voor goederentreinen reeds aangepast van 80 km/h naar 60 km/h wegens klachten van de buurtbewoners over geluidsoverlast. Een Break die 80 km/h rijdt maakt meer lawaai dan de gemiddelde goederentrein aan 60 km/h (zeg ik uit ervaring).
Plaats reactie