na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Bericht door johan V »

Ik koop altijd 3 maanden vooraf mijn ticketten voor TGV brussel-frankrijk,ik neem daar ook een kopie van.
Mijn vraag:Zou de treinconducteur deze kopie aanvaarden bij verlies van origineel ticket,de plaatsen zijn immers gereserveerd voor die trein zodanig dat deze plaatsen toch vrijblijven,of ben ik verkeerd?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Bericht door Steve »

Bij mijn weten is een kopie niet geldig en moet je wel degelijk het originele vervoerbewijs kunnen voorleggen.

Natuurlijk is dat tegenwoordig allemaal ietsje relatiever (zeker nu er ook meer en meer "ticketless"-tarieven zijn, of bv. tickets die je zelf thuis afdrukt), maar ik zou toch liever geen risico nemen als ik het kan vermijden.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Bericht door johan V »

Ja, Steve,een kopie is normaal niet geldig,maar de biljetten kunnen toch weleens verloren gaan(tgv 3 maanden vooraf aankoop en reserveren)en logisch gezien zijn die plaatsen toch gereserveerd voor die bepaalde trein en wagen,die kunnen toch geen 2 keer verkocht zijn,
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Bericht door Dieselfreak »

Als je een ticket voor de TGV koopt, worden de gegevens dan niet ergens opgeslagen? Ik heb vorige maand met de TGV gereisd, en mijn naam stond op de tickets. Als ik het juist heb, betekent dat dus ook dat dat vervoerbewijs niet door anderen kan worden gebruikt. Als je een kopie neemt, heb je in ieder geval nog de gegevens, kun je op basis daarvan niet een nieuw ticket aanvragen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Bericht door johan V »

ik koop altijd mijn ticketten in het station(FIP tarif nmbs)daar staan geen namen op wel een boekingnr en FIP A (nmbs)staat vermeld.Ik denk zelfs niet dat je biljetten (met een FIP intern verminderingskaart nmbs )kunt aankopen via online.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Bericht door Shrek »

johan V schreef:ik koop altijd mijn ticketten in het station(FIP tarif nmbs)daar staan geen namen op wel een boekingnr en FIP A (nmbs)staat vermeld.Ik denk zelfs niet dat je biljetten (met een FIP intern verminderingskaart nmbs )kunt aankopen via online.
Jawel! Via intranet hr-rail ;-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Bericht door Steven »

johan V schreef:ik koop altijd mijn ticketten in het station(FIP tarif nmbs)daar staan geen namen op wel een boekingnr en FIP A (nmbs)staat vermeld.Ik denk zelfs niet dat je biljetten (met een FIP intern verminderingskaart nmbs )kunt aankopen via online.
Dat kan je wel, via rail Facilities kan je de uitleg en de link vinden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: na aankoop tgv biljet,kopie van nemen

Bericht door rdv »

johan V schreef:Ja, Steve,een kopie is normaal niet geldig,maar de biljetten kunnen toch weleens verloren gaan(tgv 3 maanden vooraf aankoop en reserveren)en logisch gezien zijn die plaatsen toch gereserveerd voor die bepaalde trein en wagen,die kunnen toch geen 2 keer verkocht zijn,
Je kan altijd je ticket terug inleveren en je geld terugvragen (indien mogelijk voor je tarief), of je reservatie omwisselen. Als je dan met je kopie opdaagt, kan het zijn dat er toch iemand jouw zetel ondertussen gereserveerd heeft.
Dieselfreak schreef:Als je een ticket voor de TGV koopt, worden de gegevens dan niet ergens opgeslagen? Ik heb vorige maand met de TGV gereisd, en mijn naam stond op de tickets. Als ik het juist heb, betekent dat dus ook dat dat vervoerbewijs niet door anderen kan worden gebruikt. Als je een kopie neemt, heb je in ieder geval nog de gegevens, kun je op basis daarvan niet een nieuw ticket aanvragen?
Als je aan het loket een ticket koopt, worden er geen gegevens (naam of adres) bijgehouden. Online wel. Maar er heeft nog nooit iemand mijn identiteitskaart gevraagd op de TGV (in tegenstelling tot de ICE). Er bestaat in Frankrijk een hele markt van "2de handse" biljetten (zie bvb. kelbillet.fr). Zolang je naam er niet op staat, mag je die doorverkopen en bij sommige types biljetten (Niet-online PREMs, Ouigo, idTGV, ...) kan je tot kort voor het vertrek - al dan niet tegen betaling - de naam veranderen. Je moet je biljet dan wel opnieuw afdrukken. Op die manier kan je dan twee "officiële" tickets tonen voor dezelfde stoel. Dus, een kopie is relatief, maar "echte" tickets ook.

Mijn ervaring met SNCF is op het vlak van klantenservice naar tickets toe zeer positief (in tegenstelling tot de online verkoopmodule die toch heel wat kuren vertoont). Al verschillende keren het ticket niet ontvangen per post, of online per ongeluk een verkeerd ticket gekocht, en steeds snel en efficiënt behandeld geweest om de kosten voor vervangende/verkeerd gekochte tickets terug te krijgen: mails beantwoord binnen de 2 dagen, en terugbetaling binnen de maand.

Ik vermoed dan ook dat je bij verlies van je tickets ook vrij gemakkelijk een nieuw ticket zal kunnen krijgen (als je je ticket online hebt aangekocht natuurlijk, zodat er een spoor van terug te vinden is in hun systeem).
Plaats reactie