Abonnement onderbreking reisweg

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
eclectica

Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door eclectica »

Beste Ik heb een abonnement GENT-BRUSSEL.
Ik heb om bepaalde reden gisteren de trein genomen van LEDE naar AALST met het gebruik van mijn abonnement waarbij de trein van GENT kwam en richting BRUSSEL reed, toch diende ik van de conducteur een biljet te kopen voor het bedrag van 9 EURO (2euro voor de rit + 7 euro boete).
Ik las op de website van NMBS het volgende :
Onderbreking van je reisweg:
Je mag in of uit de trein stappen in elk station op je reisweg.
Je mag zelfs een andere reisweg nemen
Kan ik hierover meer informatie krijgen?
Alvast bedankt!
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door Glodenox »

Ik *vermoed* (ik ben geen expert in dit onderwerp) dat de reden hiervoor is dat deze stations niet op de reisweg tussen Gent en Brussel liggen, deze mag namelijk niet een omweg zijn. Zie ook de bijgevoegde afbeelding, de bovenste zwarte lijn is de route die jij nam, de onderste de route die je zou nemen als je van Gent naar Brussel reist.
hgbtf-12100.jpg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door Steven »

tja van Gent naar Brussel en in de reisvoorwaarden staat ergens dat je de kortste of de snelste weg moet volgen. Aangezien uw reisweg onder geen van beide valt.
eclectica

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door eclectica »

Steven schreef:tja van Gent naar Brussel en in de reisvoorwaarden staat ergens dat je de kortste of de snelste weg moet volgen. Aangezien uw reisweg onder geen van beide valt.
Als het uur van de niet directe trein mij nu beter uitkomt mag ik die dan niet nemen?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door am62 »

eclectica schreef:
Steven schreef:tja van Gent naar Brussel en in de reisvoorwaarden staat ergens dat je de kortste of de snelste weg moet volgen. Aangezien uw reisweg onder geen van beide valt.
Als het uur van de niet directe trein mij nu beter uitkomt mag ik die dan niet nemen?
Art. 60. Reisweg
Treinkaarten, geldig tussen twee of meer stations, laten toe te reizen:
 op de gevraagde reisweg (= aangerekende reisweg) en de reis aan te vangen, te
onderbreken en te beëindigen in alle op die reisweg gelegen stations, zonder enige
formaliteit.
Indien het station van Brussel-Nationaal-Luchthaven niet het vertrek- of eindstation
van de treinkaart is, dient de Diabolotoeslag betaald te worden indien een
reisonderbreking in dit station plaatsvindt;
 over elke andere reisweg die de vermelde eind- en/of knooppunten van het NMBStraject
verbindt, doch uitsluitend in doorgaand verkeer (d.w.z. zonder in de
tussenstations de reis te onderbreken of de reisweg in te korten), indien:
- de door de reiziger genomen treinen toelaten de bestemming vlugger te
bereiken, of
- dit toelaat dat de reiziger niet moet overstappen op een andere trein. De
reiziger mag daarvoor de duur van zijn reis met maximum 30 minuten
verlengen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:tja van Gent naar Brussel en in de reisvoorwaarden staat ergens dat je de kortste of de snelste weg moet volgen. Aangezien uw reisweg onder geen van beide valt.
Dat is niet zo eenvoudig vast te stellen en wel om verschillende redenen:

1. De NMBS vertelt je niet wat de kortste reisweg is. Op de kaart ziet de lijn via Aalst er langer uit dan de rechtstreekse lijn, maar dat zegt niets over de tariefafstand. De afstanden in het spoorboekje komen niet per se overeen met de tariefafstanden. De tariefafstanden voor een langer traject is niet per se de som van de tariefafstanden van de deeltrajecten.
2. "Brussel" is geen eenduidige bestemming. Het traject Lede - Aalst is een deeltraject van een toegestane reisweg van Gent naar bv. Sint-Agatha-Berchem, dat bij de zone Brussel hoort.

Ik zou gewoon het geld terugvragen.

Groetjes,
Rian
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door jens123 »

Ikzelf ben treinbegeleider en zit zeer vaak op L50 en een mobib Gent-Brussel komt overal groen op ons controlescherm bij het scannen. Vandaar dat ik het vreemd vind dat de collega u deed betalen...

Gewoon klacht indienen via de klantendienst, je zal je geld zeker terugkrijgen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door Steve »

Grotendeels eens met Rian.

Heel strikt genomen zal de zogenaamde "aangerekende reisweg" wel via lijn 50A lopen, de rechtstreekse lijn tussen Gent en Brussel-Zuid, en dus niet de oude lijn 50 via Aalst.

Dat geldt ook voor andere bestemmingen binnen Zone Brussel overigens - en daar ben ik het dus niet helemaal eens met Rians puntje 2 - want voor pakweg Sint-Agatha-Berchem zal het lijn 50A tot Denderleeuw zijn en vanaf daar pas lijn 50. Reizen via Aalst mag dan weliswaar bij wijze van alternatieve (snellere) reisweg voor een volledige rit Gent - Sint-Agatha-Berchem... máár een deeltrajectje afleggen mag enkel op die zogeheten aangerekende reisweg en die loopt nu eenmaal niet via Aalst.

Dat is echter pure theorie, want in de praktijk kunnen ze dit bijna niet hardmaken, inderdaad omdat je als reiziger niet kunt weten wat de aangerekende reisweg is. De gebruikte spoorlijn loopt van Gent naar Brussel en de trein zelf rijdt van de Zone Gent naar de Zone Brussel, precies wat er op je abonnement staat. Als reiziger kan men je dus weinig verwijten, en ik vind het behoorlijk verbazend dat men je heeft laten betalen. Ik zou dit zeker ook aankaarten bij de klantendienst en desnoods de ombudsdienst bij geen of negatief antwoord.
eclectica

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door eclectica »

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb inmiddels een e-mail gestuurd naar de ombudsdienst. Hopelijk positief antwoord
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door nahoj »

eclectica schreef:Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb inmiddels een e-mail gestuurd naar de ombudsdienst. Hopelijk positief antwoord
Je moet voor je de ombudsdienst raadpleegt, altijd eerst via de klantendienst van de NMBS proberen. Pas als je daar geen of een niet-bevredigend antwoord krijgt, zal de ombudsdienst je bijstaan.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Abonnement onderbreking reisweg

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Heel strikt genomen zal de zogenaamde "aangerekende reisweg" wel via lijn 50A lopen, de rechtstreekse lijn tussen Gent en Brussel-Zuid, en dus niet de oude lijn 50 via Aalst.

Dat geldt ook voor andere bestemmingen binnen Zone Brussel overigens - en daar ben ik het dus niet helemaal eens met Rians puntje 2 - want voor pakweg Sint-Agatha-Berchem zal het lijn 50A tot Denderleeuw zijn en vanaf daar pas lijn 50. Reizen via Aalst mag dan weliswaar bij wijze van alternatieve (snellere) reisweg voor een volledige rit Gent - Sint-Agatha-Berchem... máár een deeltrajectje afleggen mag enkel op die zogeheten aangerekende reisweg en die loopt nu eenmaal niet via Aalst.
Wat we niet weten en niet kunnen vaststellen is of de tariefafstand (want daar gaat het om) via Aalst hetzelfde is als via lijn 50a. Misschien wel, misschien niet. Ik weet het niet. En dus kun je niet weten of een of allebei de routes als "aangerekende reisweg" gelden.
Steve schreef:Dat is echter pure theorie, want in de praktijk kunnen ze dit bijna niet hardmaken, inderdaad omdat je als reiziger niet kunt weten wat de aangerekende reisweg is.
Precies. Ik moet ook nog meemaken dat ik een boete krijg omdat ik alleen Leuven - Brussel reis op mijn abonnement Leuven - Gent. De aangerekende reisweg is immers via Mechelen. Dat is ook niet eenvoudig vast te stellen (en het loketpersoneel weet dat soms ook niet), maar is bij mijn weten wel zo.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie