Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Boordtarief

Bericht door groentje »

Ik was mijn portefeuille vergeten... op de tram. Ik heb ze niet meer teruggezien, ik moest dus wel aangifte doen. En hoe laat je je identificeren zonder identiteitskaart?
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Boordtarief

Bericht door Hobbes »

Gisteren meegemaakt op de IC van Brussel naar Antwerpen: Twee mensen zitten in 1e klasse (man had een kaartje 1e klasse, vrouw had een kaartje 2de klasse maar had wel de boordchef verwittigd dat ze een klasseverhoging wou).

Boordchef komt langs, ze vragen dus die klasseverhoging: 3,90 euro + 7 euro boordtarief!!!!
Is dit nu nog normaal?? Men heeft een geldig ticket, wegens omstandigheden zit men in 1e klasse en wil men er voor bijbetalen en dan lapt men er zomaar eens even 7 euro bij?

Uiteraard zijn die mensen verhuisd naar het platform. Ik was beschaamd in de NMBS haar plaats... :roll:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boordtarief

Bericht door dentheo »

Beesty schreef: Laat jou dan gewoon identificeren voor een C170 die je nadien kan laten annuleren mits vertoon van jou geldig abonnement. :-)
Wat is een C170 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boordtarief

Bericht door Steven »

Een c170 is het document dat men opmaakt wanneer men geen geldig vervoersbewijs kan kopen. Hiermee moet je dan binnen de aangegeven tijd naar het loket om u in orde te zetten. Doch als ik het goed begrijp zal dat voortaan altijd 8€ kosten. Een ticket aan boordtarief dat je laat terugbetalen (vergeten abo of vrijkaart) kost u nadien niets want geen 8€ administratiekosten.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Boordtarief

Bericht door Beesty »

groentje schreef:Ik was mijn portefeuille vergeten... op de tram. Ik heb ze niet meer teruggezien, ik moest dus wel aangifte doen. En hoe laat je je identificeren zonder identiteitskaart?
Da's natuurlijk een ander paar mouwen :-) Dan zou ik eerder van 'verlies' spreken ipv 'vergeten'.
Dan heb je idd de goeie keuze gemaakt van aangifte te doen.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Boordtarief

Bericht door Beesty »

Hobbes schreef:Boordchef komt langs, ze vragen dus die klasseverhoging: 3,90 euro + 7 euro boordtarief!!!!
Is dit nu nog normaal?? Men heeft een geldig ticket, wegens omstandigheden zit men in 1e klasse en wil men er voor bijbetalen en dan lapt men er zomaar eens even 7 euro bij?
Is het boordtarief dan ook van toepassing op klasseverhoging..? Ook wel straf dan!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

Ik heb net een beetje gelezen in de nieuwe vervoersvoorwaarden omtrent het boordtarief, en het volgende viel mij op:
Artikel 16, §1, De “Toeslag Boordtarief” wordt echter niet geïnd in volgende gevallen: - aankoop van een biljet met een “stopplaats” als vertrekpunt
Dus gezocht wat Stopplaats volgens het lexicon is: Plaats waar reizigers kunnen in- of uitstappen en waar geen verkoopmogelijkheid bestaat.
En Station: De in het Binnenlands Spoorboekje vermelde plaats waar reizigers kunnen in- of uitstappen en waar verkooppersoneel en/of een verkoopautomaat aanwezig is.
Dit stemt dus wel overeen zoals ik het eerder begrepen had, maar de formulering zal tot verwarring leiden.

Met andere woorden: nagenoeg elke kleine 'stopplaats' is eigenlijk geen stopplaats meer, maar een station. België telt sinds vorige week dus nog maar een tiental stopplaatsen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boordtarief

Bericht door dentheo »

Was "ooit" de definitie niet dat een station een stopplaats was met een wissel ? :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Boordtarief

Bericht door Stijn91 »

Is het normaal dat ik een brief krijg omdat de TBG mijn abbonnement niet kon inlezen, (C170 - vaststelling van onregelmatigheid) werd opgemaakt en dat ik nu toch nog zou moeten betalen?

Ik ben daarmee direct naar loket geweest toen ik dit voor had waarbij men bevestigde dat mijn abbonnement op mijn chipkaart stond. Een aantal dagen later had ik hetzelfde voor en ben ik een document gaan halen met bewijs van abonnement.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Boordtarief

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Is het normaal dat ik een brief krijg omdat de TBG mijn abbonnement niet kon inlezen, (C170 - vaststelling van onregelmatigheid) werd opgemaakt en dat ik nu toch nog zou moeten betalen?

Ik ben daarmee direct naar loket geweest toen ik dit voor had waarbij men bevestigde dat mijn abbonnement op mijn chipkaart stond. Een aantal dagen later had ik hetzelfde voor en ben ik een document gaan halen met bewijs van abonnement.
Heb je toen ze niet konden inlezen op de trein meteen een kaartje gekocht? In dat geval is het niet normaal dat je nog moet betalen.

Als je toen niet onmiddellijk een kaartje kocht krijg je een administratieve kost van 8€ aangerekend. Dat is normaal.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Boordtarief

Bericht door groentje »

Dus omdat hun spullen niet werken, moet je als reiziger altijd geld bijhebben? Daar zou ik toch tegen protesteren. Ik krijg een steeds grotere hekel aan die nieuwe boordtoeslag...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Boordtarief

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Dus omdat hun spullen niet werken, moet je als reiziger altijd geld bijhebben? Daar zou ik toch tegen protesteren. Ik krijg een steeds grotere hekel aan die nieuwe boordtoeslag...
Ik ken het exacte bedrag niet, maar ik weet wel zeker dat je altijd een bepaalde som geld op zak moet hebben, omdat je anders als landloper beschouwd kunt worden. En anders is dit een hardnekkige stadssage die al minstens een eeuw meegaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Boordtarief

Bericht door groentje »

De wet op de landloperij is afgeschaft in 1993, Vic. Sindsdien kan je niet meer opgepakt worden voor het feit te weinig geld op zak te hebben.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

dentheo schreef:
trainlovertje schreef: Het probleem in Neerwinden is, zoals bij meerdere stopplaatsen, dat je minstens 3 minuten voor het vertrek ook al klaar moet staan op spoor 1 wil je je trein niet missen, want er is geen tunnel, enkel een overweg die dus enkele minuten op voorhand dichtgaat.

Resultaat: mensen zijn te laat en lopen het spoor over een gesloten overweg. Heb zelfs een keer mensen die een ticket aan het kopen waren zien doorlopen voor een trein op 100 tot 200m. Je moet maar durven... (ik stond te bibberen, serieus gemeend) Hier gaan nog ongelukken van komen vrees ik, en dan ga je de mensen horen klagen, vooral de 'geboren' NMBS-klagers (zo ken ik er wel een aantal) ;s
Wanneer de overweg vervangen zou zijn door een viaduct is het nog verder lopen....
Ik zeg niet dat men er duizenden moet kopen voor miljarden...maar elk jaar enkele tientallen om de ergste gevallen op te lossen.
Men zal er toch moeten kopen om de gevandaliseerden te vervangen.
Bij een viaduct weet je tenminste - als je het station kent - hoe lang op voorhand je er moet zijn. Er zijn ook veel viaducten waar je met een tra op en of kan vanop het perron (bvb. Zellik). Ik vind het problematischer bij stations waar het soms onvoorspelbaar is wanneer en hoelang de overweg open zal zijn (bvb. stations langs L53 met veel goederenverkeer). Eigenlijk zou men op elk perron een automaat moeten zetten. Maar goed, dat kost dan weer meer geld, etc. 't Zou interessant zijn inzicht te krijgen in de criteria die men gebruikt heeft om te bepalen waar de automaat komt. Want je moet natuurlijk ook rekening houden met beschikbaarheid van electriciteit en telecom, passeerbaarheid (niet in smalle onderdoorgangen bvb), lichtinval, etc.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Boordtarief

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Is het normaal dat ik een brief krijg omdat de TBG mijn abbonnement niet kon inlezen, (C170 - vaststelling van onregelmatigheid) werd opgemaakt en dat ik nu toch nog zou moeten betalen?

Ik ben daarmee direct naar loket geweest toen ik dit voor had waarbij men bevestigde dat mijn abbonnement op mijn chipkaart stond. Een aantal dagen later had ik hetzelfde voor en ben ik een document gaan halen met bewijs van abonnement.
Heb je toen ze niet konden inlezen op de trein meteen een kaartje gekocht? In dat geval is het niet normaal dat je nog moet betalen.

Als je toen niet onmiddellijk een kaartje kocht krijg je een administratieve kost van 8€ aangerekend. Dat is normaal.
Voorval was op 19/01
Nee, TBG liet me weten dat ik het best met het C170 attest naar het station van Denderleeuw kon gaan om het daar te laten inlezen, heb ik direct gedaan waarbij men mij bevestigde dat ik geen rekening moest houden met de 10,90 EUR omdat ze mijn chipkaart konden inlezen, over een ticket kopen vertelde zei de TBG niks.

10 dagen later hetzelfde voor gehad en dan in station Ternat een document gaan halen waarbij opstaat dat ik een geldig abonnement heb, hoe komt het dat het niet lukt in de trein maar dan wel in de stations?
Plaats reactie