DB Fahrplaninformation

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

DB Fahrplaninformation

Bericht door overweg13 »

Destijds begon het als cd, sinds een jaar of twee kon je een gratis offlineversie ook gewoon downloaden van de DB-site. Het was veruit de volledigste routeplanner die je je kon voorstellen, met gegevens van een heleboel Europese netten (waaronder de NMBS), met automatische upgrades en met veel mogelijkheden om de gevonden verbindingen van erg gedetailleerd tot summier ook af te drukken of zelf in een excelbestand te plakken, zodat je een en ander naar je hand kon zetten. Tot enkele dagen geleden werden upgrades uitgevoerd, maar nu blijkt dat DB deze service niet langer ter beschikking stelt.
En dan nu het goede nieuws: via ÖBB kun je de nieuwste versie toch nog downloaden, en ja: het ziet er naar uit dat de meeste mogelijkheden behouden bleven.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door groentje »

Behalve dat ze wat oncollegiaal deden met Westbahn, indertijd (het spoorboekje was gedrukt zonder hen te vermelden, en omdat de rechter hen had verplicht om in een spoorboekje ALLE treinen op te nemen, hebben ze die boekjes gewoon niet verspreid...), is ÖBB al even een voorbeeld qua reisinformatie. Ze gebruiken dezelfde software als DB, maar halen er precies toch meer uit...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door The_Knitter »

ÖBB doet maar 1x/2 maanden een update als het goed is, terwijl DB dat vaker deed. DB is ermee genokt omdat het te weinig gebruikers kende.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door overweg13 »

The_Knitter schreef:ÖBB doet maar 1x/2 maanden een update als het goed is, terwijl DB dat vaker deed. DB is ermee genokt omdat het te weinig gebruikers kende.
Je kunt nog altijd instellen dat naar updates gezocht moet worden bij het openen van het programma. Wat jouw opmerking niet per se hoeft te ontkrachten!
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door groentje »

Tja, de real time versie zal altijd wel het meest actueel zijn, maar ik vond ÖBB's offline planner toch behoorlijk betrouwbaar.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door trainlovertje »

Ik was dus niet de enige die dat gebruikte... Thnx voor inlichting dat ÖBB ook zoiets heeft, want die dingen zijn veel handiger dan site.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door trainspotterstef »

Ik gebruikte zowel die van de DB als van de ÖBB
Ik gebruik dat redelijk veel en vindt dat ook veel gemakkelijker dan de site soms
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door overweg13 »

En ondertussen biedt ook ÖBB geen offline planner meer aan. Na de DB geven ze er met één jaar vertraging ook de brui aan. Spijtig. Het was een handig dingetje.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door Portbou »

Ik heb op mijn telefoon de app van Interrail. Dit is even bruikbaar als de offline oplossingen van DB en OeBB. Zeer regelmatige updates.

De exacte naam van de app is "Rail Planner - Offline Timetable for Eurail and InterRail Passes"
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door rvdborgt »

Er is nog wel de gratis internationale planner ELIS van de Slowaakse spoorwegen. Hier te downloaden:
http://www.zsr.sk/slovensky/cestovny-po ... age_id=378

Het programma is PCEuropa.exe.
De nieuwste update is Vlak16E_Sk.exe (er is zo te zien zeer regelmatig een update; vorige week was er ook al een).

Zie voor meer uitleg ook:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 30,7641075
In het bijzonder het bericht van 11.12.15 20:40, van "rigs".

Het programma is in het Slowaaks maar deze "rigs" heeft er een Duitse vertaling van gemaakt, waarvoor je de TTD.dll nodig hebt (zit als bijlage bij dit bericht). Dit bestand moet je in de programmafolder zetten.

Groetjes,
Rian

[Edit: download op verzoek verwijderd. Als je het bestand wilt hebben, stuur me dan een bericht.]
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 03 jan 2016, 20:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door overweg13 »

Mijn argumentatie voor het gebruik van deze planner is nogal bizar: het is de enige planner, voor zover ik weet, die de mogelijkheid biedt om dienstregelingen op een deftige manier af te drukken, zonder al de onnozele symbooltjes en afbeeldingen. Ik breng ze dan onder in een excelblad en het resultaat mag echt gezien worden. Ik blijf me erover verbazen dat die planners niet de mogelijkheid bieden om een deugdelijke print te maken.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door groentje »

De lightversie van de DB-planner is ook te doen, indien je de Duitse versie gebruikt, moet je ergens in de adresbalk "dn" door "dl" vervangen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: DB Fahrplaninformation

Bericht door overweg13 »

Dankzij de offlineplanner slaagde ik erin - met enkele trucjes en met wat extra werk - voor een uitstap een excelblad te maken zoals in bijlage. Ik vrees dat ik nu wat meer werk zal hebben.
Bijlagen
routeplanner eigen versie.pdf
(35.48 KiB) 288 keer gedownload
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie