Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
basp

Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door basp »

Hallo,

Ik zou deze zomer weer een paar weken willen gaan fietsen.
Ik dacht eraan om eerst de trein naar Bazel in Zwitserland te nemen (heb ik al een paar keer gedaan). Dit is een Intercity/Eurocity trein waar een paar fietsen mee kunnen aan een "haak".

Voordeel aan die manier van "intercity" treinen was voor mij altijd:
* de fiets moet niet in een doos, óf uit elkaar gehaald worden.
* ik kan aan het loket in Antwerpen een fiestkaart mét fietsreservering kopen (omdat dit online niet kan worden gekocht worden ook geen dossierskosten aangerekend)
* als er iets tussenkomt [familiaal, fysiek, platte band ;-) ] is het ticket een maand geldig en zélfs mits administratieve kost terugbetaalbaar.

Ik ben dus geen fan van hoge snelheidstreinen (ben waarschijnlijk ouderwets of zo...)
* fiets moet meestal in een doos of uit elkaar
* trein missen = nieuw ticket kopen (m.i. bij de "goedkope" tickets toch)

Dan zou ik een paar dagen in Zwitserland fietsen. Richting de Italiaanse grens.
Dan dacht ik eraan om vanuit Milaan => Trieste de trein te nemen om nog een week in Slovenië te gaan fietsen.

Maar dan krijg ik uit het boeking systeem van "http://www.italiarail.com/" steeds een hogesnelheidstreinen (FRECCIABIANCA) voor het stuk Milaan -> Venetië
met uitzondering van een "EuroCity 37" trein.

1) Kan er iemand bevestigen dat er een fietshaak is in de "Eurocity 37" trein
2) Hoe kan ik in België een fietsreservering voor een traject Milaan -> Trieste kopen. Online is dat precies niet mogelijk.
3) Of is er een manier om énkel te zoeken op intercity treinen

http://www.italiarail.com/bicycles

Als er iemand nog een alternatieve, fietsvriendelijke, oplossing heeft om vanuit Zwitserland (b.v. Liechtenstein / Bregenz Oostenrijk) richting Slovenië te treinen, mag dat ook natuurlijk.

Alvast bedankt!

mvg, Bart
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door groentje »

Er rijden ook nog altijd regionale treinen, maar dan moet je wel overstappen in Bologna, of in Verona, en overstaptijden zijn zeer ontmoedigend, kostprijs 3.5 euro indien niet in een zak. De EC37 is een Zwitserse trein, met een aparte fietsenafdeling, kostprijs 12 euro (trenitalia.com Home > Offerte e servizi > Servizi a bordo > In treno con la bici). De meeste IC's zijn, voorzover ik begrepen heb, niet toegankelijk zonder de fiets in een zak te steken, net zoals de Freccia's.
Vanaf Triëste gaat het overigens stevig naar omhoog, ik wens je veel succes met de fiets :mrgreen:
Alternatieven om Slovenië binnen te rijden, zijn naar Gorizia te reizen, en vandaar de 4 km naar Nova Gorica te fietsen, of met de nachttrein uit Zürich naar Ljubljana.
basp

Re: Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door basp »

Bedankt voor je bericht.
De meeste IC's zijn, voorzover ik begrepen heb, niet toegankelijk zonder de fiets in een zak te steken, net zoals de Freccia's.
Begrijp ik het goed dat treinen die bij de routeplanner een fietssymbool met de tekst "Treno con servizio di trasporto biciclette al seguito del viaggiatore." meekrijgen dat ik daar kan kiezen:
  • * fiets in een zak = gratis
  • * fiets in zijn geheel = ticket van 3,5 EUR
http://www.trenitalia.com/cms/v/index.j ... 16f90aRCRD
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door groentje »

Eerlijk: ik zou het niet weten... Mijn Italiaans is ook niet zo geweldig, vrees ik.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door Steve »

Hier toont die pagina zich in het Engels, en kun je er ook duidelijk uit afleiden: op binnenlandse treinen met een fietsicoontje in de dienstregeling kun je de fiets als dusdanig meenemen voor 3,50 euro, of gratis in een tas. Op internationale treinen is het tarief 12 euro, en ik ga ervan uit dat dat dan voor de fiets in z'n geheel is:
Travelling with your bycicle
The convenience of the train plus the fun of cycling


Regional trains
On the Urban and Regional trains, marked in the timetables with a icon of a bike, travellers can choose to take their bicycle.

You can buy:
• a ticket of 3.5 euro, only for the bike, which is valid 24 hours from stamping
• a 2nd class ticket for your same travel .
you can carry your bike for free in the appropriate case.

On domestic trains
On all the domestic trains you can carry your bike for free in the appropriate case.
The bike case has to be placed in the allocated spaces in the carrriage. In case of lack of space you can place it elsewhere as long as it doesn’t get across.
It is also possible to deposit, free of charge, the case at the stations that provide this service, for 24 hours from validating the travel ticket.

International trains
you can carry your bike also on some international trains. The fare is 12 euro.
List of international trains providing the bike onboard service:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door kika »

Dikke kans dat je inderdaad die EC wilt. Ik hoop dat je Italiaans kan én een reservering kan bemachtigen (zoeken naar een behulpzame loketkist is niet eenvoudig). Ik heb die trein enkel nog maar in Zwitserland genomen, er is een 'fahrradstellplatz' (misschien zelfs 2). Ondertussen zeker 1,5 jaar geleden, dus of het materieel nog identiek is weet ik niet. Je kan er van uit gaan dat de fietshangplek boordevol koffers staat en/of er nog ski's staan ook. Zo'n haakje waar je in theorie een normale fiets aan kan ophangen. Precies daarom wil je een reservering voor je fiets, dan kan je de treinbegeleider zeggen dat hij/zij maar moet omroepen dat de koffers op een gereserveerde plek staan, anders vinden ze het erg leuk om je te zeggen dat je moet uitstappen met je fiets. Niet vergeten dat ondanks dat je gelijk hebt, je in hun koninkrijk staat :wink:

Soms kan je via bahn.de zoeken en zeggen dat je fiets wilt meenemen, maar lang niet alle Italiaanse treinen er in. Zeker de regionale ontbreken graag. Je kan eens bellen/mailen met de fietsvakantiewinkel: http://www.fietsvakantiewinkel.nl/ of de treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl/

Ik zou zelf eerder vanuit Jesenice naar Trieste fietsen dan omgekeerd: iets met hellingen :D Voor je alternatief: vanuit Bregenz willen ze je graag met overstap via München sturen, vanuit Feldkirch (bij Liechtenstein) kan je via Schwarzach-St.Veit en Villach naar Jesenice treinen. Oostenrijk is een heel stuk vriendelijker qua fiets in de trein en gewoon qua klantvriendelijkheid van het spoorpersoneel. Al kan je nog steeds pech hebben. Beide opties neem je waarschijnlijk een EC met verplichte fietsreservering. Of ze die aan een Belgisch loket verkopen weet ik niet, in Duitsland in ieder geval wel. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt of je meer cultuur of natuur wilt ontdekken? Het noord-westen van Slovenië heeft veel mooie natuur, bij de kust was ik zelf nog niet (Triëste wel, en dat is prachtig), maar ook de hoofdstad is leuk en ik heb er niks op tegen om zelf in het noord-oosten te gaan fietsen. Oppassen met Jessenice trouwens, er is een identieke naam in Tscjechië.

Een verslagje achteraf is ook welkom.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door kika »

Groentje: ec37 is toch die cis pendolino? Daar is geen aparte fietsafdeling, maar 2 haakjes (of 2x 2 haakjes, dat weet ik niet meer) ergens tussen zitplaatsen en buitendeur.

En als laatste tip: er is ook een nachttrein MÜnchen <> Venetië, kan handig zijn vanuit Bregenz, moet je zelf een beetje puzzelen en kijken hoeveel tijd en geld je hebt.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door groentje »

@kika: Volgens mij wel, ja. Ik ben nog niet met de fiets op stap geweest in het buitenland, op kleine stukjes net over de grens na, ik kan dus niet zeggen dat er echt op gelet heb wat de fietsvoorzieningen zijn.
Laatst was overigens wél een flink deel van het West-Sloveense spoorwegnet verbust, iets met een hevige ijzelstorm, begin dit jaar... En op die vervangbussen mag je doorgaans niet op, met je fiets. Maar het is een schitterend landje, Slovenië. Behoorlijk bergachtig op veel plaatsen, en zeker aan de kust, dus voor de geoefende fietser, zou ik wel zeggen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Milaan -> Triëste - met de fiets aan de haak

Bericht door K V B »

kika schreef:Groentje: ec37 is toch die cis pendolino? Daar is geen aparte fietsafdeling, maar 2 haakjes (of 2x 2 haakjes, dat weet ik niet meer) ergens tussen zitplaatsen en buitendeur.
EC 37 van Brig naar Venetië zou ik toch aanbevelen. De SBB reserveert gratis een plaats in deze trein voor je fiets als je bij hen een internationaal treinkaartje koopt. Tussen Basel en Brig neem binnenlandse treinen, en daar laad je je fiets zelf in.
Plaats reactie