Realtime railtime aan de automaat?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door kika »

Kan je aan de nieuwe automaten ook dienstregelingen opzoeken en zo ja, ook vertragingen e.d. zien? Vanmorgen was me opgevallen dat bij DB er reeds bekend was dat er +9 gemaakt zou worden met de IC (locwissel in Nüremberg) maar bij de automaat (waar je dienstregelingen kan opzoeken) was daar niets van te merken, terwijl zoiets meestal wel meestal wel probleemloos wordt vermeld. Ik raad het vaker mensen aan die bijvoorbeeld geen smartphone hebben en wilde er komende week ook in België gebruik van maken (roaming blijft kostelijk). Maar kan dat dus? Is het betrouwbaar?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door dentheo »

Ik denk dat de link er in Belgie niet is.
Ook reisplan opvragen lukt volgens mij (nog ?) niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door The_Knitter »

Reisplan in de automaat opvragen kan nu niet inderdaad.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door dentheo »

Daarom vrees ik ook dat hij bij het bestellen van een ticket, NIET prompt de vertraging zal geven op de bestelde verbinding.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door kika »

Dat is jammer, een gemiste kans. Het lijkt me niet zo gek om bijvoorbeeld van een reis af te zien of naar/via een andere bestemming te gaan. Of gewoon dat je zonder smartphone e.d. kan weten waar je aan toe bent. In ieder geval, bedankt voor de informatie. Het is ook mooi om te zien hoeveel laaghangend fruit er nog is voor de NMBS en wat niet is, kan nog komen.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door Fabian318 »

Dat is aan de automaten in Oostenrijk, Zwitserland, Nederland etc. ook niet mogelijk. Waarschijnlijk omdat je met de kaartjes (bijna) iedere trein kan gebruiken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door kika »

Over het algemeen weet ik in zowel Zwitserland als Nederland dat er in het slechtste geval binnen 30 minuten een andere trein is. Als er verstoringen op de lijn waar ik opstap zijn, dan worden die quasi overal, ook bij kleinere haltes, aangekondigd. In Duitsland is dat al een stuk minder vaak, maar kan je nog wel zulke info uit de automaat halen. In België is het net iets vaker dat als ik moet overstappen en ik op voorhand al weet of ik die overstap of de daaropvolgende niet haal, dan pas ik mijn reisplannen aan. Want het betekend al snel +60. Het kan een meerwaarde hebben, net zoals railtime op teletekst staat: niet altijd en niet voor iedereen zinvol, maar met momenten erg gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door Steve »

kika schreef: Het kan een meerwaarde hebben, net zoals railtime op teletekst staat: niet altijd en niet voor iedereen zinvol, maar met momenten erg gewaardeerd.
Ik ben meteen eens gaan kijken (jaren geleden dat ik de VRT-teletekst nog eens had gebruikt) maar er staat dat het niet langer beschikbaar is, met een vriendelijke verwijzing naar de website. Ik vermoed dat het sop de kolen niet meer waard was gezien het kleine aantal overgebleven gebruikers. En diegenen die het wel nog gebruiken, zijn wellicht veeleer diegenen die voor informatie over de trein naar het station zouden bellen (wat al jarenlang niet meer mogelijk is). :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door dentheo »

Ik vind het wel een verlies, Zaventem aankomsten en vertrekken lopen nog altijd vlot op teletekst.
Ik kan mij niet inbeelden dat iemand daar veel werk mee had bij NMBS. Zo'n link loopt toch volautomatisch... ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Realtime railtime aan de automaat?

Bericht door kika »

Steve schreef:Ik ben meteen eens gaan kijken (jaren geleden dat ik de VRT-teletekst nog eens had gebruikt) maar er staat dat het niet langer beschikbaar is, met een vriendelijke verwijzing naar de website. Ik vermoed dat het sop de kolen niet meer waard was gezien het kleine aantal overgebleven gebruikers. En diegenen die het wel nog gebruiken, zijn wellicht veeleer diegenen die voor informatie over de trein naar het station zouden bellen (wat al jarenlang niet meer mogelijk is). :wink:
Ik dacht niet dat ik al oud was... TTB zet geen data bij haar 'actualiteitsrubriek' http://www.bttb.be/actueel/ov-nieuws/75 ... tekst.html maar blijkbaar is het *terug* afgevoerd nadat het in 2009 weer was geïntroduceerd: http://www.mobimix.be/inhoud/2009/9/10/948 Enneh, naar het station bellen: sinds wanneer kan dat niet meer, ervan uitgaande dat er nog iemand werkt natuurlijk? Het is waarschijnlijk minstens 5 jaar geleden dat ik het nog heb gedaan maar in de 15 jaar ervoor heb ik toch nog naar Gavere, Scheldewindeke (dicht?), Kontich en Couvin gebeld. Straks ga je nog zeggen dat ik geen telegram meer kan versturen vanuit Antwerpen Centraal :mrgreen: Als ik dat hier zo lees is het een klein mirakel dat ik er vandaag in geslaagd ben om 570km te treinen met voornamelijk gele affiches. 8)
Plaats reactie