Jump-kaart

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Jump-kaart

Bericht door Stijn91 »

Ik ben van zin om volgende week naar Bordet te gaan vanuit Brussel-Centraal, op de website van de NMBS staat dat 1 reis 2 euro kost, bedoelen ze daarmee enkel de heenreis of is dit heen-terugreis?

Die ontwaarding binnen het uur is enkel voor bussen/tram veronderstel ik?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jump-kaart

Bericht door Steven »

De regels voor de jump tickets gelden in heel de zone Brussel ongeacht of je nu trein, tram bus of metro neemt. een jump ticket is dus geen enkel of heen en terug ticket is een ticket dat X tijd geldig is. Wat jij aflegt van weg maakt dan niet zoveel uit zolang je maar in de geldige zone blijft.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Jump-kaart

Bericht door Stijn91 »

Ik denk dat ik het dus fout interpreteerde.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jump-kaart

Bericht door Steve »

Noteer wel dat er geen rechtstreekse verbindingen zijn tussen Centraal en Bordet. Louter per trein lopen de meest voor de hand liggende reiswegen via plaatsten buiten de Zone Brussel (via Vilvoorde of eventueel Halle), en dat is niet toegelaten met een Jump-ticket.

Er zijn wel rechtstreekse bus- en tramverbindingen vanaf beide stations (bus 65 Centraal, tram 55 of bus De Lijn vanaf Noord), en die kun je uiteraard met de Jump nemen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Jump-kaart

Bericht door Stijn91 »

Mag dat niet via Vilvoorde. Dat is toch maar iets raar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jump-kaart

Bericht door Steven »

Vilvoorde ligt niet in zone Brussel en uw jump-ticket is niet geldig buiten zone Brussel.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Jump-kaart

Bericht door Stijn91 »

Dat is toch niet duidelijk op de website.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jump-kaart

Bericht door Steven »

NMBS
• geldig tussen alle stations of stopplaatsen in zone Brussel
MIVB/De Lijn/TEC
• geldig op het net van de betrokken vervoersmaatschappij. Meer info hierover bij de vervoersmaatschappij in kwestie
Geldigheidsperiode
De kaart is geldig tot 1 uur na de eerste ontwaarding.

Vilvoorde is dus overduidelijk geen zone brussel, op de website van de mivb staat een duidelijke kaart van zone brussel op van alle transport, trein tram bus metro.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Jump-kaart

Bericht door The_Knitter »

Vilvoorde valt niet onder Zone Brussel.
BRUSSEL Bockstaal, Boondaal, Bordet, Bosvoorde, Brussel-Centraal, Brussel-Congres, Brussel-Kapellekerk, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Schuman, Brussel-West, Brussel-Zuid, Delta, Diesdelle, Etterbeek, Evere, Haren, Haren-Zuid, Jette, Meiser, Merode, Moensberg, Schaarbeek, Simonis, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Job, Ukkel-Kalevoet, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Vorst-Zuid, Watermaal
Aldus de website van de NMBS: Lijst van de zones
Daar staan ook andere zones vermeld.
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jump-kaart

Bericht door groentje »

Het is inderdaad vreemd dat Vilvoorde niet opgenomen is in het Brussels tariefgebied, maar er zijn nog voorbeelden: Groot-Bijgaarden, bijvoorbeeld, of station Linkebeek. Vooral dat laatste is eigenlijk wel schrijnend, een deel van het station ligt namelijk wél in Brussel...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Jump-kaart

Bericht door Stijn91 »

Niet in Bordet geraakt maar staat wel nog op de planning. Hoe komt het eigenlijk dat je vanuit de 3 grote Brusselse stations ook niet in Bordet geraakt met een Key Card maar dan weer wel vanuit Denderleeuw?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jump-kaart

Bericht door Steven »

Omdat je niet binnen een zone kan reizen met een keykaart. Jump = zoneticket daar waar de keykaart dat totaal niet is.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Jump-kaart

Bericht door Stijn91 »

Jump-kaart: niet met trein van Brussel-Centraal naar Bordet
Key Card: niet met trein van Brussel-Centraal naar Bordet

Ik snap dat toch niet goed.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Jump-kaart

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:Jump-kaart: niet met trein van Brussel-Centraal naar Bordet
Key Card: niet met trein van Brussel-Centraal naar Bordet

Ik snap dat toch niet goed.
Het is nochtans makkelijk te begrijpen: die Jump-kaart is niet in de eerste plaats een treinbiljet, maar een biljet waarmee je (gelukkig) (zo goed als) alles van MIVB, Lijn, TEC en NMBS binnen het Brusselse gewest (ongeveer) kunt gebruiken. Het is niet omdat je niet van Brussel-Centraal naar Bordet kunt per trein, dat er geen andere mogelijkheden zijn. Ik zie dus het probleem niet.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jump-kaart

Bericht door groentje »

Inderdaad. Met die Jumpkaart kan je wel de trein van Brussel-Centraal naar Brussel-Noord nemen, om daar de tram richting Bordet te nemen. Al ben ik ook gefrustreerd door de regels dat enkel stations die volledig binnen het Brussels Gewest liggen, én onder diens taalregime vallen, binnen de Jumpzone liggen. Zoniet zou Linkebeek een weliswaar omslachtig, maar doenbaar overstapstation kunnen worden naar Moensberg op lijn 26 (en ja, ik weet dat op termijn een nieuw station op lijn 124 dat Linkebeek moet vervangen... en Moensberg zal heten, dat probleem zal oplossen), net zoals Groot-Bijgaarden op tram 19. Wat mij betreft zou ook Vilvoorde binnen de Brusselse stadszone mogen vallen, maar dat zal communautair al helemaal te gevoelig liggen...
Plaats reactie