beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door thejay »

In het station zag ik in het voorbijgaan een affiche hangen.
Diverse treinen rijden niet of worden ingekort.
Op de NMBS-site kan ik er nog niets over terugvinden.

O.a. op A'pen-Charleroi; het grootste deel van de dag de IR-n (A'pen-Brussel=Zuid) en heel merkwaardig de laatste vier ritten van de IC-G (A'pen-Oostende); reeds die van 18:18 uit Antwerpen!

Wat is dit nu weer voor logica?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door Steven »

Tijdens die periode is de dienstregeling zoals met de jaarlijkse vakantie van toepassing. Die regeling past men al alle jaren toe en is terug te vinden op alle gele affiches. Heel veel mensen zijn gewoon thuis in die periode en het aantal reizigers is veel minder dan op andere werkdagen.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door thejay »

Ik bedoel vooral het laatste, het is me nooit eerder opgevallen dat de IC-G eerder stopte. Met als gevolg dus dat Beveren en Aalter terugvallen op die ene stoptrein...(?)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door dekooiker »

Dat is inderdaad een redelijk recent (2-3 jaar)verschijnsel.
Zeker op lijn 59 is het nu een pak minder frequent dan op andere dagen.
Ook De Lijn doet dat (al jaren) maar alleen in Oost-Vlaanderen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door Steven »

thejay schreef:Ik bedoel vooral het laatste, het is me nooit eerder opgevallen dat de IC-G eerder stopte. Met als gevolg dus dat Beveren en Aalter terugvallen op die ene stoptrein...(?)
ik denk dat je u vergist met die andere IC naar Gent. Deze stopt vroeger maar ik vind in de dienstregeling voor die week nog perfect een trein naar Oostende terug na 21u en bijgevolg ook met stilstand te Beveren en Aalter.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door Retard »

Volgens de affiches in Brugge zijn - zoals ook vorig jaar - E1820, E1821, E1822, E1841, E1842 en E1843 afgeschaft.
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door 260689 »

Steven schreef:
thejay schreef:Ik bedoel vooral het laatste, het is me nooit eerder opgevallen dat de IC-G eerder stopte. Met als gevolg dus dat Beveren en Aalter terugvallen op die ene stoptrein...(?)
ik denk dat je u vergist met die andere IC naar Gent. Deze stopt vroeger maar ik vind in de dienstregeling voor die week nog perfect een trein naar Oostende terug na 21u en bijgevolg ook met stilstand te Beveren en Aalter.
Treinen: E1819, E1841, E1820, E1842, E1821, E1843 en E1822 afgeschaft. Vind het toch wel veel hoor. Dat zijn 2 volledige diensten afgeschaft van die Bestuurders.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door dekooiker »

Neem eens een trein op die bewuste dagen en u zal vaststellen dat er niet veel volk meer rijdt.
Dat er dan geschrapt wordt kan niet verbazen (al is het een spijtige zaak voor een aantal reizigers).
Ik heb de ervaring tijdlang gehad met busvervoer: op kerstavond neemt er bijna niemand de bus.
Afschaffen is dan handig en kostenbesparend en vooral jammer voor wie net dan meewil.
De trein.
Alleen voor durvers.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door K V B »

dekooiker schreef:Neem eens een trein op die bewuste dagen en u zal vaststellen dat er niet veel volk meer rijdt.
Dat er dan geschrapt wordt kan niet verbazen (al is het een spijtige zaak voor een aantal reizigers).
Ik heb de ervaring tijdlang gehad met busvervoer: op kerstavond neemt er bijna niemand de bus.
Afschaffen is dan handig en kostenbesparend en vooral jammer voor wie net dan meewil.
Het is natuurlijk een vicieuse cirkel. Dat er op kerstdag/kerstavond zo weinig volk op het OV zit is juist omdat er zo weinig OV is...

(Toen ik overigens op nieuwjaarsdag alhier ging ski-en zaten de treinen behoorlijk vol...)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: beperkte dienstregeling 24/12 en 31/12

Bericht door Steve »

K V B schreef:
dekooiker schreef:Neem eens een trein op die bewuste dagen en u zal vaststellen dat er niet veel volk meer rijdt.
Dat er dan geschrapt wordt kan niet verbazen (al is het een spijtige zaak voor een aantal reizigers).
Ik heb de ervaring tijdlang gehad met busvervoer: op kerstavond neemt er bijna niemand de bus.
Afschaffen is dan handig en kostenbesparend en vooral jammer voor wie net dan meewil.
Het is natuurlijk een vicieuse cirkel. Dat er op kerstdag/kerstavond zo weinig volk op het OV zit is juist omdat er zo weinig OV is...

(Toen ik overigens op nieuwjaarsdag alhier ging ski-en zaten de treinen behoorlijk vol...)
Een flinke kip-of-ei-discussie, dat... maar ik betwijfel of je met een beter aanbod zo spectaculair meer volk op je trein zou zien. Ook op de weg is het op die momenten zeer rustig, en daar waar er geen specifieke diensten afgeschaft worden (nog steeds een groot deel van het spoorwegnet en ook bijvoorbeeld op stedelijke netten) zie je een zeer lage bezetting.
Plaats reactie