SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
spoorzoeker

SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door spoorzoeker »

Een vrij absurde vaststelling: zopas ontdekt dat kinderen bij de SNCF meer betalen dan volwassenen, toch zeker in grensoverschrijdend vervoer naar Zwitserland:

- een ticket Parijs - Basel is verkrijgbaar vanaf 25 euro
- 3 volwassenen Parijs - Basel: vanaf 75 euro (dus zelfde prijs per persoon)
- 1 volwassene en 2 kinderen (4 tot 11), voor dezelfde trein: vanaf 103 euro.

Vraag je dan het detail van het tarief, dan krijg je de bevestiging:
- 1x Lyria Non-Flex: 25 euro.
- 2x Lyria Non-Flex Enfant: 2 x 39 euro.

Voor het tarier "Lyria Non-Flex Enfant" wordt vervolgens gespecifieerd dat je je leeftijd moet kunnen aantonen aan de hand van een ID-kaart.

Waar slaat dit nu op? :( Is het tegenwoordig de politiek van de SNCF om mensen met kinderen van de trein te houden?

Geldt dit systematisch bij de SNCF?
(ter vergelijking: bij de Deutsche Bahn reizen kinderen onder de 15 helemaal gratis mee)

Spoorzoeker
spoorzoeker

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door spoorzoeker »

Binnenlands in Frankrijk varieert de situatie: soms is het voor kinderen goedkoper, soms duurder....
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door rvdborgt »

spoorzoeker schreef:Een vrij absurde vaststelling: zopas ontdekt dat kinderen bij de SNCF meer betalen dan volwassenen, toch zeker in grensoverschrijdend vervoer naar Zwitserland:

- een ticket Parijs - Basel is verkrijgbaar vanaf 25 euro
- 3 volwassenen Parijs - Basel: vanaf 75 euro (dus zelfde prijs per persoon)
- 1 volwassene en 2 kinderen (4 tot 11), voor dezelfde trein: vanaf 103 euro.

Vraag je dan het detail van het tarief, dan krijg je de bevestiging:
- 1x Lyria Non-Flex: 25 euro.
- 2x Lyria Non-Flex Enfant: 2 x 39 euro.
Maak overal screenshots van en vraag aan de SNCF of ze de bugs uit hun software willen halen. Dit is een inbreuk op Verordening 1371/2007: het goedkoopste ticket moet verkocht worden. Aangezien een ticket voor een volwassene vrijwel zeker ook voor een meereizend kind gebruikt kan worden, mogen die kinderen ook op dat goedkopere ticket reizen.
Als je dit verschijnsel ook ziet via de Belgische of Nederlandse boekingswebsite van de SNCF, dan kun je indien nodig nadien (geen antwoord binnen 4 weken of geen afdoende antwoord) een klacht indienen bij de toezichthouder in Nederland of België. Van die laatste heb ik overigens een betere indruk dan van de eerste.
In Frankrijk is de toezichthouder helaas nog steeds niet operationeel.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door kika »

spoorzoeker schreef:(ter vergelijking: bij de Deutsche Bahn reizen kinderen onder de 15 helemaal gratis mee)
Wel op de kleine lettertjes letten: kinderen moeten vermeld worden op je ticket (6-14 jaar), je moet een familieband hebben en er zijn situaties waar ze de helft van de normaalprijs moeten betalen.
spoorzoeker

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door spoorzoeker »

OK, bedankt voor de reacties.
Dus als ik het goed begrijp mogen kinderen ook met een volwassenenticket reizen?
Of ik effectief klacht kan indienen, weet ik niet, want ik ben intussen geen betrokken partij meer. We hebben besloten om via Duitsland naar Zwitserland te reizen. Dat kost maar half zoveel, en is nog comfortabeler ook.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door profke »

waar ik spontaan bij dacht (zonder ook maar iets te lezen van alle referenties) is het feit dat een minderjarige misschien "begeleid" moet worden, dus logistiek om hem/haar uit de trein te halen op het juiste station, en te begeleiden naar x of y

dat zou een meerprijs rechtvaardigen. al de rest niet.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door Kristofke »

Een blinde moet toch ook geen duurdere tickets betalen voor zijn begeleiding?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:Een blinde moet toch ook geen duurdere tickets betalen voor zijn begeleiding?
Nee, dat is verboden. Die mag geen hogere prijs betalen dan andere reizigers.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door rvdborgt »

profke schreef:waar ik spontaan bij dacht (zonder ook maar iets te lezen van alle referenties) is het feit dat een minderjarige misschien "begeleid" moet worden, dus logistiek om hem/haar uit de trein te halen op het juiste station, en te begeleiden naar x of y
Het ging om 1 volwassene en 2 kinderen in 1 boeking. De SNCF hoeft dus geen begeleiding te organiseren.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: SNCF - kinderen betalen meer dan volwassenen

Bericht door groentje »

profke schreef:waar ik spontaan bij dacht (zonder ook maar iets te lezen van alle referenties) is het feit dat een minderjarige misschien "begeleid" moet worden, dus logistiek om hem/haar uit de trein te halen op het juiste station, en te begeleiden naar x of y

dat zou een meerprijs rechtvaardigen. al de rest niet.
De meeste maatschappijen verbieden kinderen onder een bepaalde leeftijd onbegeleid op de trein, zeker voor langeafstandsverbindingen als met TGV.
Plaats reactie