Maastricht - luxemburg - metz

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
MouzurX

Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door MouzurX »

Ik wil de 12de september van maastricht naar metz reizen en de 17de de terugreis.
Nu heb ik dit traject al enkele keren gereisd en de laatste keer waren er(en zijn er volgens mij nog steeds) werkzaamheden op het traject liege - luxemburg. Hoe zit dat hiermee? Ik ben vanuit luxemburg toen naar namur/namen gereisd en vanuit daar naar liege, wat perfect op elkaar aansloot. Echter ik vraag me af of dit de andere richting op (liege - luxemburg) ook zo fijn reist. De planners op nshighspeed en sncf geven allerlei routes aan waar ik met de bus moet of 2-3 keer moet overstappen en dat wil ik liever niet. Zijn er met enige regelmaat treinen van liege naar namur en dan namur-luxemburg?

Een andere vraag die ik heb: hoe kan ik het beste(goedkoopst) tickets voor dit traject kopen?
Ik heb gemerkt dat wanneer ik maastricht-luxemburg via ns.nl boek en luxemburg-metz ville via sncf, dat ik dan veel goedkoper uit ben dan bijvoorbeeld de hele reis via sncf. Is het misschien nog beter om gewoon op de stations tickets te kopen?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door rvdborgt »

MouzurX schreef:Ik wil de 12de september van maastricht naar metz reizen en de 17de de terugreis.
Nu heb ik dit traject al enkele keren gereisd en de laatste keer waren er(en zijn er volgens mij nog steeds) werkzaamheden op het traject liege - luxemburg. Hoe zit dat hiermee? Ik ben vanuit luxemburg toen naar namur/namen gereisd en vanuit daar naar liege, wat perfect op elkaar aansloot. Echter ik vraag me af of dit de andere richting op (liege - luxemburg) ook zo fijn reist. De planners op nshighspeed en sncf geven allerlei routes aan waar ik met de bus moet of 2-3 keer moet overstappen en dat wil ik liever niet. Zijn er met enige regelmaat treinen van liege naar namur en dan namur-luxemburg?
Jazeker, dat kan ieder uur. Kun je ook in de planner vinden. Via Jemelle is wat korter en kan iedere twee uur.
MouzurX schreef:Een andere vraag die ik heb: hoe kan ik het beste(goedkoopst) tickets voor dit traject kopen?
Ik heb gemerkt dat wanneer ik maastricht-luxemburg via ns.nl boek en luxemburg-metz ville via sncf, dat ik dan veel goedkoper uit ben dan bijvoorbeeld de hele reis via sncf. Is het misschien nog beter om gewoon op de stations tickets te kopen?
Als je via Gouvy reist, kun je voor Luxemburg het beste splitsen in Troisvierges en daar bij de conducteur een kaartje korte afstand namen naar Luxemburg (2 euro). Als je via Aarlen reist, dan heeft dat niet zoveel zin meer want dan is het traject in Luxemburg nogal kort. Verder kan het interessant zijn om je kaartje vanaf Maastricht naar Gouvy of Aarlen bij de NMBS te kopen. Ofwel een retour Maastricht - Troisviegers of Luxemburg bij de CFL want daar krijg je dan 40% korting over het hele traject.

Voor nadere berekeningen is het beter als je eerst je route bepaalt. En verder: ben je nog odner de 26 of heb je Railplus-korting?

Groetjes,
Rian
MouzurX

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door MouzurX »

Wat bedoel je met splitsen in troisvierges?

Ik heb nog eens gekeken en het is inderdaad handig om met CFL een stuk af te leggen.
De prijs voor het traject Maastricht - Luxemburg is met nshispeed of CFL €26,10.
Als ik deze echter opdeel en Maastricht-Liege met de ns boek en liege-luxemburg met CFL dan kost het €14,80. Nogal een verschil, dit mede omdat CFL no-flex kaarten verkoopt.

Voor het stuk luxemburg-metz word ik echter via CFL doorverwezen naar de sncf voyage website waarbij dit stuk €13,60 kost. Is dit op de een of andere manier goedkoper te krijgen? :)

Ik reis via gouvy, 22 jaar dus ik krijg korting oid.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door rvdborgt »

MouzurX schreef:Wat bedoel je met splitsen in troisvierges?
Ticket splitsen: vanaf Troisvierges een binnenlands ticket kopen. Is goedkoper.
MouzurX schreef:Ik heb nog eens gekeken en het is inderdaad handig om met CFL een stuk af te leggen.
De prijs voor het traject Maastricht - Luxemburg is met nshispeed of CFL €26,10.
Als ik deze echter opdeel en Maastricht-Liege met de ns boek en liege-luxemburg met CFL dan kost het €14,80. Nogal een verschil, dit mede omdat CFL no-flex kaarten verkoopt.

Voor het stuk luxemburg-metz word ik echter via CFL doorverwezen naar de sncf voyage website waarbij dit stuk €13,60 kost. Is dit op de een of andere manier goedkoper te krijgen? :)

Ik reis via gouvy, 22 jaar dus ik krijg korting oid.
Splitsen is bijna altijd beter vlak bij de grens, niet op een station waar je toevallig overstapt. Luik - Luxemburg via Gouvy kost voor jongeren trouwens 22,60 enkele reis als je dat aan 1 stuk koopt of Maastricht - Luxemburg enkele reis 26,10. Ik zie niet hoe dat minder kan zijn. Wat voor no-flex-ticket was dat dan?

Ik kom tot de volgende goedkoopste optie:

Maastricht - Gouvy: 2 x 7,30 = 14,60 (NMBS Europe online)
Gouvy - Troisvierges: 2 x 3,80 = 7,60 (jongerenticket, bij CFL of NMBS Europe online)
Troisvierges - Luxemburg (CFL) 2 x 2,00 = 4,00 (heenreis bij CFL-conducteur, terugreis in Luxemburg)
Luxemburg - Metz: 2 x 13,60 = 27,20 (SNCF online of in Luxemburg)

Totaal: 53,40

Groetjes,
Rian
MouzurX

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door MouzurX »

rvdborgt schreef:
MouzurX schreef:Wat bedoel je met splitsen in troisvierges?
Ticket splitsen: vanaf Troisvierges een binnenlands ticket kopen. Is goedkoper.
MouzurX schreef:Ik heb nog eens gekeken en het is inderdaad handig om met CFL een stuk af te leggen.
De prijs voor het traject Maastricht - Luxemburg is met nshispeed of CFL €26,10.
Als ik deze echter opdeel en Maastricht-Liege met de ns boek en liege-luxemburg met CFL dan kost het €14,80. Nogal een verschil, dit mede omdat CFL no-flex kaarten verkoopt.

Voor het stuk luxemburg-metz word ik echter via CFL doorverwezen naar de sncf voyage website waarbij dit stuk €13,60 kost. Is dit op de een of andere manier goedkoper te krijgen? :)

Ik reis via gouvy, 22 jaar dus ik krijg korting oid.
Splitsen is bijna altijd beter vlak bij de grens, niet op een station waar je toevallig overstapt. Luik - Luxemburg via Gouvy kost voor jongeren trouwens 22,60 enkele reis als je dat aan 1 stuk koopt of Maastricht - Luxemburg enkele reis 26,10. Ik zie niet hoe dat minder kan zijn. Wat voor no-flex-ticket was dat dan?

Ik kom tot de volgende goedkoopste optie:

Maastricht - Gouvy: 2 x 7,30 = 14,60 (NMBS Europe online)
Gouvy - Troisvierges: 2 x 3,80 = 7,60 (jongerenticket, bij CFL of NMBS Europe online)
Troisvierges - Luxemburg (CFL) 2 x 2,00 = 4,00 (heenreis bij CFL-conducteur, terugreis in Luxemburg)
Luxemburg - Metz: 2 x 13,60 = 27,20 (SNCF online of in Luxemburg)

Totaal: 53,40

Groetjes,
Rian
Ik zie die noflex niet meer, had hem gevonden op cfl.lu.

Hartelijk bedankt voor de informatie. Dit scheelt toch zo'n 28 euro per retourtje. Handig, aangezien ik dit traject vrij vaak ga afleggen.
Wel raar dat zo'n algemeen "naar maastricht" ticket maar 7,30 kost. Dan zou je in principe in België zelf een heel stuk kunnen reizen voor maximaal 7,30, ook wanneer je helemaal niet naar Maastricht toe gaat.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door kika »

MouzurX schreef:Wel raar dat zo'n algemeen "naar maastricht" ticket maar 7,30 kost. Dan zou je in principe in België zelf een heel stuk kunnen reizen voor maximaal 7,30, ook wanneer je helemaal niet naar Maastricht toe gaat.
Aangezien jij onder de 26 bent, raad ik dat af. Voor binnen-Belgische ritjes kan je bvb. een go-pass aanschaffen: 5 euro per rit, 10 ritten. In België is treinrijden een koopje, helemaal als je in 1 of andere voordeelcategorie valt zoals jij.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door rvdborgt »

MouzurX schreef:Hartelijk bedankt voor de informatie. Dit scheelt toch zo'n 28 euro per retourtje. Handig, aangezien ik dit traject vrij vaak ga afleggen.
Dan kun je nog iets meer besparen door voor Luxemburg een setje van 10 tickets tegelijk te kopen:
http://www.cfl.lu/CFLInternet/Espaces/0 ... 012013.htm
Dan is het 1,60 per reis i.p.v. 2 euro.
MouzurX schreef:Wel raar dat zo'n algemeen "naar maastricht" ticket maar 7,30 kost. Dan zou je in principe in België zelf een heel stuk kunnen reizen voor maximaal 7,30, ook wanneer je helemaal niet naar Maastricht toe gaat.
Binnen België is het 6 euro per reis of 50 euro voor een pas met 10 reizen:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... ass-1.aspx
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... ss-10.aspx

Groetjes,
Rian
MouzurX

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door MouzurX »

Dat is wel heel goedkoop zeg. :o
Nou ik heb de tickets gekocht, bedankt voor alle informatie.

Ik heb wel weer een andere vraag. :)
Een ander traject dat ik vaak ga afleggen is Roosendaal(of Rotterdam als het met TGV moet) naar Reims(FR). (via Antwerp Brussel & Parijs)

Via NShispeed gaan de prijzen richting de 90 euro voor het hele traject, B-europe geeft ook al 49 euro aan voor alleen brussel-parijs.
Is dit traject te doen zonder hogesnelheidstrein? De afstand verschilt niet zoveel met de reis naar metz.
Ik kan met een go pass van Roosendaal voor 7,30 naar ieder station in België. Kan ik niet met intercity treinen naar Reims?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door rvdborgt »

MouzurX schreef:Een ander traject dat ik vaak ga afleggen is Roosendaal(of Rotterdam als het met TGV moet) naar Reims(FR). (via Antwerp Brussel & Parijs)

Via NShispeed gaan de prijzen richting de 90 euro voor het hele traject, B-europe geeft ook al 49 euro aan voor alleen brussel-parijs.
Is dit traject te doen zonder hogesnelheidstrein? De afstand verschilt niet zoveel met de reis naar metz.
Ik kan met een go pass van Roosendaal voor 7,30 naar ieder station in België. Kan ik niet met intercity treinen naar Reims?
Natuurlijk kan dat. Gebruik de planner van DB en zet de ICE af. Dan krijg je verbindingen die wat langer duren maar dus zonder TGV. Gaat dan zo te zien via Lille.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door groentje »

En als je het helemaal exotisch wil (maar dat krijg je uit geen enkele planner, en moet je zelf bijeen puzzelen), kan je ook met de trein naar Dinant, daar een bus van de TEC nemen naar Givet (F), en dan vandaar per trein over Charleville-Mézières naar Reims. Een heel mooi traject, maar het betekent wel de trein nemen om 9u22 om pas om 16u05 aan te komen, andere uren hebben nog slechtere aansluitingen...
Nodige bronnen: bahn.de voor de treindienstregelingen Roosendaal-Dinant en Givet-Reims, en infotec.be voor de uren van de bus.
MouzurX

Re: Maastricht - luxemburg - metz

Bericht door MouzurX »

groentje schreef:En als je het helemaal exotisch wil (maar dat krijg je uit geen enkele planner, en moet je zelf bijeen puzzelen), kan je ook met de trein naar Dinant, daar een bus van de TEC nemen naar Givet (F), en dan vandaar per trein over Charleville-Mézières naar Reims. Een heel mooi traject, maar het betekent wel de trein nemen om 9u22 om pas om 16u05 aan te komen, andere uren hebben nog slechtere aansluitingen...
Nodige bronnen: bahn.de voor de treindienstregelingen Roosendaal-Dinant en Givet-Reims, en infotec.be voor de uren van de bus.
Zo enorm exotisch is het niet vergeleken met de maastricht luxemburg metz route :)
Bedankt voor de suggestie. Met de belgische planner kon ik gewoon tot dinant al direct plannen. Dit traject zou maar 25,4+bus kosten (7,30 roosendaal-dinant, 18,1 givet-reims) heel wat goedkoper dan de andere opties waar ik ongeveer even lang onderweg ben(5 uur oid). 7-7,5 uur reistijd dan vanaf Tilburg is vrijwel hetzelfde als het traject naar Metz :P

Naja dan ga ik dat maar proberen :)
Plaats reactie