Thalys

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Chess1

Thalys

Bericht door Chess1 »

Thalys,
aankoop treinticket Thalys , Ant. > Ams. Schiphol , loket Ant. Centraal ...
" 7 euro extra boekingskosten meneer "
kosten betalen voor de aankoop van een vervoersbewijs in een station !
knap , ! ... klantenbinding ...
dit is een signaal :
blijf van t'loket weg ... boek op internet ... laat ons gerust ...
Europa waar gaat dit eindigen ...
ok, Thalys is niet slecht , minder dan een uurtje ben je in Schiphol,
prijs/kwaliteit ... ?
ja en nee ! , te weinig aanbod in de ochtend ! voor 9.30 ben je niet in Schiphol
vanuit A.pen ( een scheet ver )
en regelmatig een trein "tussenuit" ...
ja, "boemeltrein" 1 a 2 overstappen in overvolle treinen met bagage ...
en dan ben je 2u20 onderweg , om 125 km te overbruggen !
Hispeed , Thalys , Eurostar , Fyra , B.rail enz... mooi int Engels ...
web & mobile sites in overvloed ... !
gewone stipte dagelijkse treinen aub ... vanaf 5/6 uur smorgens ! we zijn toch 2013 he
er is nog veel werk ... (nog ) meer poen in de Fyra pompen ...
een ( degelijke ) treinverbinding tussen steden als Antwerpen en Amsterdam blijkt
moeilijk ,
ok, kheb mijn hart gelucht ... wachten op beterschap en onze belasting betalen op tijd ...

Greets uit het mooie Antwerpen ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys

Bericht door Shrek »

Goed nieuws voor jou, er komen extra Thalyssen richting Amsterdam! :wink:

En wat die 7€ betreft: inderdaad zeer duur, maar langs de andere kant zit hun website (zoals je zelf al zei) zeer goed in elkaar.
Dan kan je daar toch gewoon bestellen? Scheelt 7€ :wink:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:En wat die 7€ betreft: inderdaad zeer duur, maar langs de andere kant zit hun website (zoals je zelf al zei) zeer goed in elkaar.
*kuch* bij mijn weten verwijst de Thalys-website voor boeking alleen maar door naar de websites van NMBS, SNCF en NS. Soms met een aangepast Thalys-kleurtje, maar let op de URL. Geen van die websites is de kwalificatie "zit zeer goed in elkaar" waardig. Verre van.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:En wat die 7€ betreft: inderdaad zeer duur, maar langs de andere kant zit hun website (zoals je zelf al zei) zeer goed in elkaar.
*kuch* bij mijn weten verwijst de Thalys-website voor boeking alleen maar door naar de websites van NMBS, SNCF en NS. Soms met een aangepast Thalys-kleurtje, maar let op de URL. Geen van die websites is de kwalificatie "zit zeer goed in elkaar" waardig. Verre van.

Groetjes,
Rian
Jaja inderdaad, je gaat gewoon naar B-europe. Maar dat vind ik nu net wel een goeie site. Goedkoopste trein heb je zo gevonden. Is eerste klasse nog vrij in een lagere prijs? Zie je meteen. En tickets bestellen is zeer eenvoudig en overzichtelijk. Daar kan je nu echt niet over klagen vind ik.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Thalys

Bericht door Fabian318 »

Er zijn zelfs afwijkende tarieven. Als ik op de Thalys-website Nederland kies, is het goedkoopste tarief voor jongeren en de eerste trein op 28/08 (Amsterdam-Parijs) 104 euro, als ik België kies is dat 90 euro (jongeren-tarief). De boekingen worden zelfs allebei door NMBS Europe afgehandeld.

Als men België, Nederland of Frankrijk kiest, zijn op thalys.com ook geen kaartjes voor reizen binnen Duitsland beschikbaar.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:Jaja inderdaad, je gaat gewoon naar B-europe. Maar dat vind ik nu net wel een goeie site. Goedkoopste trein heb je zo gevonden. Is eerste klasse nog vrij in een lagere prijs? Zie je meteen. En tickets bestellen is zeer eenvoudig en overzichtelijk. Daar kan je nu echt niet over klagen vind ik.
Dat is dezelfde website die tickets splitst als je met de IR via Aken reist en dan voor het Duitse traject een veel te hoog tarief in rekening brengt. Of die geen Voordeelurenkorting geeft als je je reis in België voor 9 uur begint maar Nederland pas na 9 uur binnenkomt. Die je vaak niet het voordeligste ticket aanbiedt bij een retour naar Nederland met een netkaart voor België. Als een contingent voor Thalys bijna op is, dan kun je ook vreemde effecten krijgen: dan blijkt bij daadwerkelijke boeking de prijs plotselling hoger dan aangekondigd. Of je krijgt een foutmelding. Er staan weliswaar kleine lettertjes bij het eerste boekingsscherm maar dat maakt het niet minder ergerlijk. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Veel problemen met die boekingswebsite blijven verborgen voor de gemiddelde reiziger omdat die niet beseft dat hij soms te veel betaalt en de website goed *lijkt* te werken.

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Thalys

Bericht door HLE 2302 »

Chess1 schreef:Thalys,
aankoop treinticket Thalys , Ant. > Ams. Schiphol , loket Ant. Centraal ...
" 7 euro extra boekingskosten meneer "
kosten betalen voor de aankoop van een vervoersbewijs in een station !
knap , ! ... klantenbinding ...
dit is een signaal :
blijf van t'loket weg ... boek op internet ... laat ons gerust ...
Europa waar gaat dit eindigen ...
ok, Thalys is niet slecht , minder dan een uurtje ben je in Schiphol,
prijs/kwaliteit ... ?
ja en nee ! , te weinig aanbod in de ochtend ! voor 9.30 ben je niet in Schiphol
vanuit A.pen ( een scheet ver )
en regelmatig een trein "tussenuit" ...
ja, "boemeltrein" 1 a 2 overstappen in overvolle treinen met bagage ...
en dan ben je 2u20 onderweg , om 125 km te overbruggen !
Hispeed , Thalys , Eurostar , Fyra , B.rail enz... mooi int Engels ...
web & mobile sites in overvloed ... !
gewone stipte dagelijkse treinen aub ... vanaf 5/6 uur smorgens ! we zijn toch 2013 he
er is nog veel werk ... (nog ) meer poen in de Fyra pompen ...
een ( degelijke ) treinverbinding tussen steden als Antwerpen en Amsterdam blijkt
moeilijk ,
ok, kheb mijn hart gelucht ... wachten op beterschap en onze belasting betalen op tijd ...

Greets uit het mooie Antwerpen ...
Wat een prachtige zinsopbouw. :roll:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Veel problemen met die boekingswebsite blijven verborgen voor de gemiddelde reiziger omdat die niet beseft dat hij soms te veel betaalt en de website goed *lijkt* te werken.
De gemiddelde reiziger heeft ook geen voordeelurenkaart, of wil absoluut de Thalys vermijden... Ikzelf vindt de B-Europe site een van de betere als het om het boeken van internationale tickets gaat. (Doet het stukken beter dan de SBB bijvoorbeeld...)
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Veel problemen met die boekingswebsite blijven verborgen voor de gemiddelde reiziger omdat die niet beseft dat hij soms te veel betaalt en de website goed *lijkt* te werken.
De gemiddelde reiziger heeft ook geen voordeelurenkaart, of wil absoluut de Thalys vermijden...
Dat is niet het punt. Als je iets aanbiedt, dan moet je het goed doen. De correcte prijs geven bijvoorbeeld. Want dat gebeurde dan niet. Er zijn overigens redelijk wat reizigers met een voordeelurenkaart in België. In ieder geval genoeg voor de NMBS om die optie in de boekingsmodule in te bouwen. En ook Thalys-vermijders zijn er genoeg. Bovendien is het een verplichting om ook de verbindingen met de laagste tarieven te laten zien.
K V B schreef:Ikzelf vindt de B-Europe site een van de betere als het om het boeken van internationale tickets gaat. (Doet het stukken beter dan de SBB bijvoorbeeld...)
In het land van eenoog...

Het is nog niet zo lang geleden dat iets simpels als een Superdagretour niet op vrijdag boekbaar was - reizigers konden vol tarief betalen. Of dat ik, bij een Thalys-boeking let wel, niet boeken kon omdat de website zei dat het gekozen tarief op was, maar me tegelijkertijd geen mogelijkheid gaf om een ander tarief te kiezen. Het is ook een hele tijd zo geweest dat je wel twee kortingskaarten op kon geven maar dat er vervolgens met maar 1 rekening werd gehouden. Dat zag je dan, als je oplette, pas op het ticket zelf. Treinreizen met vervangende bussen zijn vaak niet online boekbaar omdat er geen prijs wordt aangegeven, afgelopen winter waren sommige Fyra's niet boekbaar (soms meer dan de helft van een bepaalde dag) terwijl ze niet vol waren... moet ik nog verdergaan?

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Thalys

Bericht door kika »

Chess1 schreef:blijf van t'loket weg ... boek op internet ... laat ons gerust ...
Europa waar gaat dit eindigen ...
Tsjah, eerst kocht ik via automaten en/of internet omdat het meestal sneller was, altijd open en er valt nauwelijks te klagen over het humeur van een website (een glimlach krijg je helaas ook niet). Minder loketklanten. Minder dure loketten nodig (uit het oogpunt van de NMBS). Dus eenmaal het wat ingeburgerd is, kan je met niet al teveel problemen mensen nog meer wegjagen van de loketten. Cirkeltje is rond.
een ( degelijke ) treinverbinding tussen steden als Antwerpen en Amsterdam blijkt
moeilijk ,
ok, kheb mijn hart gelucht ... wachten op beterschap en onze belasting betalen op tijd ...
Helaas blijkbaar.

En als er om gevraagd wordt, kan Rians lijstje nog verder aangevuld worden met kleine en grote problemen, helaas..
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Thalys

Bericht door jotie »

Chess1 schreef: ok, Thalys is niet slecht , minder dan een uurtje ben je in Schiphol,
prijs/kwaliteit ... ?
Dat snap ik dus echt niet: dat er mensen zijn die Thalys 'OK' durven noemen. Goed, als de vergelijkingsbasis een Desiro is, ja, dan snap ik het, maar qua comfort is die Thalys toch in niets te vergelijken met dat van een MS96, i6/i10/i11-rijtuigen, of voor mijn part zelfs een armzalige duikbril. En dan hebben we het nog niet over de prijs gehad: een enkeltje Brussel-Parijs moet tegenwoordig 99 euro kosten. En dan krijg je nog niet eens railpluskorting. Nee, dank je, houd die Thalys maar, tenzij het écht niet anders kan (cf. monopolie naar Parijs).

In mijn lijstje NMBS-Europe ergernissen staat met stip op 1: de volstrekt willekeurige gang van zaken wanneer men het 'via' veld invult. In veel gevallen wordt dat gewoon genegeerd. En als tweede: de aanwezigheid van slechts 1 (niet-werkend) via veld. Er zouden er minstens vier mogen voorzien zijn.

Wat die 7 euro betreft: ik heb ze sinds de invoering nog niet hoeven betalen. Ik heb het advies van de NMBS dan ook strikt opgevolgd, en ik koop geen tickets meer bij NMBS Europe. Ook niet via de website. Ik koop zoveel mogelijk bij DB, online, aan de automaat en heel soms aan het loket. Voor Nederland en Luxemburg kies ik voor de website van de CFL. Natuurlijk is dat gewoon de NMBS-website met een ander kleurtje, maar ik hoop toch dat de CFL nog net enkele eurocenten verdient aan dat soort tickets. NMBS Europe gun ik omwille van die loketboete geen tiende van een eurocent meer.

Zo, daarmee heb ik ook weer eens mijn hart gelucht over Thalys en NMBS Europe, en we zijn beschaafd gebleven, wat me niet altijd lukt als ik die twee in een zin moet gebruiken.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Thalys

Bericht door Patrick »

Dat men aan het loket en bij bestelling aan de telefoon dossierkosten aanrekent, zou ondertussen moeten bekend zijn.
Het is ondertussen een - helaas - gangbare praktijk geworden bij veel spoorwegmaatschappijen.
Waarom rekent men die gewoon niet door in de eindprijs zonder dat de klant dit ziet?
En wat zijn dan eigenlijk die dossierkosten?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

jotie schreef: En dan hebben we het nog niet over de prijs gehad: een enkeltje Brussel-Parijs moet tegenwoordig 99 euro kosten. .
Kan je mij eens uitleggen waarom een enkeltje Brussel - Parijs geen 99,- euro zou mogen kosten? Je mag dat wat mij betreft inderdaad veel vinden, maar er bestaat niet zoiets als een fundamenteel recht op vervoer aan een bepaalde prijs...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Thalys

Bericht door Steve »

K V B schreef:
jotie schreef: En dan hebben we het nog niet over de prijs gehad: een enkeltje Brussel-Parijs moet tegenwoordig 99 euro kosten. .
Kan je mij eens uitleggen waarom een enkeltje Brussel - Parijs geen 99,- euro zou mogen kosten? Je mag dat wat mij betreft inderdaad veel vinden, maar er bestaat niet zoiets als een fundamenteel recht op vervoer aan een bepaalde prijs...
In een markt waarbij er slechts één enkele speler actief is (die echter wel als een commercieel bedrijf handelt!) is zo'n prijs bij totaal gebrek aan concurrentie moeilijk te rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
K V B schreef:
jotie schreef: En dan hebben we het nog niet over de prijs gehad: een enkeltje Brussel-Parijs moet tegenwoordig 99 euro kosten. .
Kan je mij eens uitleggen waarom een enkeltje Brussel - Parijs geen 99,- euro zou mogen kosten? Je mag dat wat mij betreft inderdaad veel vinden, maar er bestaat niet zoiets als een fundamenteel recht op vervoer aan een bepaalde prijs...
In een markt waarbij er slechts één enkele speler actief is (die echter wel als een commercieel bedrijf handelt!) is zo'n prijs bij totaal gebrek aan concurrentie moeilijk te rechtvaardigen.
99€ zou inderdaad teveel zijn, maar gelukkig is dat een fabeltje. De echte prijzen zijn 50-70€ voor wie laat bestelt en 20-40€ voor wie er vroeg bij is.
Plaats reactie