Treinkaartjes in België

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Koplopermau

Treinkaartjes in België

Bericht door Koplopermau »

Beste mensen,

Ik ben Koplopermau uit Nederland en ik ben van 5 augustus tot 7 augustus in Brussel. Ik ben voornemens om 6 augustus een reisje door België te maken om treinen te spotten. Ik wil hierbij reizen van Brussel > Gent > Antwerpen > Brussel. Eventueel daarna nog in de regio Brussel.

Ik heb op de website van de NMBS al het nodige onderzoek verricht. Voor de regio Brussel koop ik de drie dagen een Jump-Kaart waarmee ik goedkoop de hele regio door kan reizen, in Brussel ook met tram, trein, bus en metro.

Is er voor andere reizen binnen België ook zo'n kaart beschikbaar? Als gezegd, ik wil van Brussel naar Gent, dan tussen Gent en Antwerpen een paar stations aandoen om treinen te filmen en vervolgens van Antwerpen naar Brussel. Zijn hier goedkope kaartjes voor of moet ik telkens een los biljet kopen à €9,20 per stuk?

Alvast bedankt voor de informatie! :)

Met vriendelijke groet,
Koplopermau
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Treinkaartjes in België

Bericht door Fabian318 »

Er bestaat de "Summer Deal" voor 7,50 euro per enkele reis: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... -deal.aspx
Of, als je jonger dan 26 jaar bent, de Go Pass 1: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... ass-1.aspx

Hou er rekening mee dat je in België je reis met een NMBS-vervoersbewijs niet mag onderbreken. Tussen Gent en Antwerpen heb je dus voor elk deeltraject een eigen kaartje nodig.

Met een "internationaal" vervoersbewijs (dus gekocht in het buitenland) mag dat volgens mij wel, dit zal van Gent naar Antwerpen 14 euro kosten + wellicht een boekingstoeslag.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Treinkaartjes in België

Bericht door Paul »

Als je veel korte ritjes wilt doen, kan de Key Card ook een oplossing zijn: 20 euro voor 10 korte ritten.
Daarmee kan je bv. doen:
- Brussel - Denderleeuw
- Denderleeuw - Aalst
- Aalst - Schellebelle (ligt op de splitsing van lijnen 50 en 53, daar is wel wat te beleven)
- Schellebelle - Gent-Dampoort (via Gent-St-Pieters)
- Gent-Dampoort - Beervelde
- Beervelde - Lokeren
- Lokeren - Sint-Niklaas
- Sint-Niklaas - Beveren
- Beveren - Antwerpen-Berchem
- Antwerpen-Berchem - Luchtbal (of gelijk welk station op lijn 12 tot Kalmthout)
Je moet onderweg wel telkens uitstappen en een andere trein nemen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinkaartjes in België

Bericht door Steve »

Vergeet voor de JUMP-kaart wel niet dat de geldigheid voor de trein strikt beperkt is tot de stations die binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest liggen (daarnaast alle MIVB-lijnen - ook de korte stukjes buiten het gewest, behalve luchthaven ; De Lijn en TEC binnen het Gewest en heel soms een paar haltes erbuiten).

Wil je verder, dan gebruik je best de bovengenoemde Key Card, waar je vanuit de Brusselse stations aardig ver kunt gaan. Een paar voorbeelden van grotere stations waar je met een Key Card vanuit Brussel raakt en waar je wel wat zult zien passeren: Halle, Vilvoorde, Brussel-Nationaal-Luchthaven (moet je wel een apart kaartje kopen voor de Diabolo-toeslag), Denderleeuw, Eigenbrakel. Het gaat dan wel vaak om treinen die je ook gewoon in de Brusselse stations te zien krijgt.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinkaartjes in België

Bericht door groentje »

Let wel op met de Key Card, die is niet bedoeld voor opeenvolgende ritten. Je mag dus reglementair geen 2 regeltjes invullen, als je bestemming iets te ver ligt om het met 1 regeltje te doen. Bijvoorbeeld: je mag van Brussel een Key Card gebruiken naar Weerde en Hofstade, maar niet tot in Mechelen. En 2 lijntjes invullen, pakweg van Brussel naar Weerde en direct daarna een lijntje Weerde-Mechelen mag ook niet. Je mag wel in Weerde uitstappen, en een trein later nemen, natuurlijk, maar soms kom je al eens een achterdochtige conducteur tegen...
Een dagkaart voor het Belgische net is een groot gemis. Zowat het enige alternatief zou een abonnement van een week kunnen zijn (een zogenaamde Nettreinkaart voor een week), maar dat haal je er alleen maar uit als je echt km gaat afmalen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinkaartjes in België

Bericht door kika »

Via-kaartjes zijn ook een mogelijkheid als je eens wilt uitstappen onderweg.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinkaartjes in België

Bericht door kika »

Fabian318 schreef:Met een "internationaal" vervoersbewijs (dus gekocht in het buitenland) mag dat volgens mij wel, dit zal van Gent naar Antwerpen 14 euro kosten + wellicht een boekingstoeslag.
Kan je geen TCV-tickets in België voor binnen België kopen? (Ik heb het nog niet geprobeerd).
Plaats reactie