Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door FireSea »

Nadeel van de OV-chipkaart is wel dat de kans veel kleiner is dat je wordt gepakt op het maken van een omweg. De conducteur kan immers alleen zien waar je vandaan komt en niet waar je naartoe gaat. Hierdoor kun je alleen gepakt worden op het laatste stukje van je reis, wanneer overduidelijk is dat je een omweg maakt. Voorbeeld: je reist van Utrecht Centraal naar Arnhem. Je checkt in in Utrecht Centraal, maar op je kaart staat niet waar je naartoe gaat. Stel je voor dat je nu omreist over Apeldoorn en Zutphen. Tot Zutphen reis je in ieder geval van Utrecht af. En Dieren kan redelijkerwijs ook nog wel door de beugel. Dus pas op het laatste stukje tussen Dieren en Arnhem zal een conducteur er zijn vraagtekens bij hebben, omdat je dan overduidelijk richting je vertrekpunt reist en je ook via de veel kortere èn rechtstreekse route over Ede-Wageningen naar Arnhem had kunnen reizen. Op een papieren kaartje staat gewoon dat je van Utrecht Centraal naar Arnhem reist. Als je dan via Apeldoorn en Zutphen gaat reizen, kun je op de trein naar Amersfoort al problemen met de conducteur verwachten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door kika »

Er zitten wel meer hiaten in het systeem, daarom valt het ook niet van vandaag op morgen in te voeren. Sjoemelen zal met ieder systeem altijd mogelijk zijn, de vraag is: hoeveel tijd en moeite wil je er in steken om dat tegen te gaan, en hoeveel levert het op? Extra ingewikkeld betekend ook meer kans op fouten. Je kan inderdaad langere afstanden afleggen dan het minimumbedrag en 'vergeten' uit te checken bijvoorbeeld.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door rdv »

dentheo schreef:Ik heb het ooit op de trein gevraagd:
Antwoord : NIET op één kaart en zorgen dat de trein op het overgangspunt stopt.
Dat is exact wat men mij ook vertelt heeft.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door rdv »

kika schreef:
Indien een ander vervoerbewijs wordt gebruikt als aanvulling bij een biljet worden de beide beschouwd als één vervoerbewijs en zijn de principes van doorgaand verkeer van toepassing (alle stations die zich op de aangerekende reisweg bevinden, kunnen worden aangevraagd als vertrek- of bestemmingsstation van het nieuwe vervoerbewijs). Dit is niet van toepassing voor de Key Card.
Wat is de bron van deze bepaling? Ik verwees naar de productfiche (die ik verkeerdelijk de "voorwaarden" genoemd heb.
kika schreef:M.a.w.: helaas. En inderdaad: met de grote bezem door al die tarieven, formules en handgeschreven poespas (maar GEEN privacyschendende drama's a la OV-chipkaart, alstublieft).
Ik zou niet liever hebben dan dat men terug de 50% kaart invoert. Ik reis quasi dagelijks met de trein, over korte tot middenlange afstanden, maar over drie regelmatige trajecten en dan nog een heleboel verschillende trajecten. Ik doe even frequent verplaatsingen als de gemiddelde pendelaar, maar omdat ik geen vast traject heb kan ik geen treinkaart aankopen en betaal ik dus veel meer. Doordat mijn verplaatsingen niet zo lang zijn, is een nettreinkaart te duur. Om het een beetje betaalbaar te houden is het dus behelpen met KeyCards en andere promotietarieven, of met de spotgoedkope tarieven van De Lijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door Steve »

rdv schreef:
kika schreef:
Indien een ander vervoerbewijs wordt gebruikt als aanvulling bij een biljet worden de beide beschouwd als één vervoerbewijs en zijn de principes van doorgaand verkeer van toepassing (alle stations die zich op de aangerekende reisweg bevinden, kunnen worden aangevraagd als vertrek- of bestemmingsstation van het nieuwe vervoerbewijs). Dit is niet van toepassing voor de Key Card.
Wat is de bron van deze bepaling? Ik verwees naar de productfiche (die ik verkeerdelijk de "voorwaarden" genoemd heb.
Zie de Vervoersvoorwaarden, artikel 49 over reisverlenging (alle hierboven gegeven antwoorden kunnen daar trouwens in gevonden worden): http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... F3F5D.ashx
Art. 49. Reisverlenging
§1. Een reisverlenging mag uitgegeven worden voor elk vervoerbewijs.
Indien een tweede vervoerbewijs wordt gebruikt als aanvulling bij een eerste (alle stations die
zich op de aangerekende reisweg van het eerste vervoerbewijs bevinden, kunnen worden
aangevraagd als vertrek- of bestemmingsstation van het tweede vervoerbewijs), dan worden
beide beschouwd als één vervoerbewijs en zijn de principes van doorgaand verkeer van
toepassing.
Indien echter een Key Card-traject gebruikt wordt als tweede aanvullend vervoerbewijs, dan
zijn de voorwaarden van de Key Card van toepassing:
Met de Key Card mag enkel gereisd worden in het geldigheidsgebied van het
bestemmingspunt van het eerste vervoerbewijs.
De trein dient te stoppen in het vertrek en bestemmingspunt van de regel ingevuld op
de Key Card.
Plaats reactie