Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door The_Knitter »

kika schreef:Door niet in te checken. Als je naar ergens buiten Nederland reist, moet je papieren kaartjes gebruiken. Je moet dus ook niet inchecken als je vanuit het buitenland komt. Hoe je gebruik kan maken van pakweg een traject-abbo tussen Dordt en Rotterdam en je met een ander geldig kaartje bent ingestapt voor Dordrecht is me een raadsel. En er zijn wel meer mankementen aan het hele OV-chipkaartverhaal, maar laten we alsjeblieft niet al teveel afwijken van het onderwerp. Open gerust een ander draadje.
Indien de reiziger op een deel van het traject over een geldig vervoersbewijs beschikt in de vorm van een trajectabonnement, dan koopt de reiziger aan de kaartautomaat (of het loket voor €0,50 extra) een kaartje voor het missende trajectdeel. Een andere optie is om de trein in- en op te hoppen, of voor het gehele traject te betalen.

Reizen van- naar het buitenland hoeft nooit ingecheckt te worden. Wel dient de reiziger al in het bezit te zijn van een grensoverschrijdend vervoersbewijs.
Bij de NS Kaartautomaat blijft ten alle tijden mogelijk om een vervoersbewijs "grensoverschrijdend" aan te schaffen. Op termijn verdwijnen de vervoersbewijzen uit de kaartautomaat tussen binnenlandse stations.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Retard »

Ben jij dit op twitter:

Dukke Dukke:
Je hebt een ticket. Op één traject. De ene keer betaal je €2,00 en de andere keer €1,90. Het kan in België #NMBS http://t.co/1f7VrYAxOI
kuba.g

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kuba.g »

Nee, ben ik niet.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Tijgernoot »

kuba.g schreef:Vroeger kon je trouwens Antwerpen-Roosendaal(Gr) wel bij NSH kopen met de optie afhalen aan een afhaalautomaat (en dan kon je het afhalen in Brussel of Antwerpen). Maar nu zie ik dat ze die optie ook hebben verwijderd voor kaartjes Antwerpen-Roosendaal(Gr). Ik ben benieuwd wat de criterium dan wel niet is tegenwoordig om te mogen afhalen...
De gehele optie lijkt verdwenen, geen idee waarom. Als ik van de week tijd heb zal ik eens een balletje doen opgaan.

Tickets afhalen in België wordt sowieso al afgeraden, maar precies zoals we ze daar kennen zonder duidelijke reden.
kuba.g

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kuba.g »

Nee hoor, de optie om af te halen staat er gewoon bij voor andere kaartjes die NSH verkoopt.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Tijgernoot »

Normaal gezien is die optie er, maar toen ik gisteren superdiscounttickets naar Duitsland kocht kreeg ik de optie niet te zien, terwijl ik twee weken voor de reisdatum zat. Ook bij andere reizen komt de optie niet tevoorschijn dus de optie lijkt (tijdelijk?) uitgeschakeld.

Nu is het geen geheim dat ze ook bij NSH niet onverdeeld gelukkig zijn met hun site dus het zou mij niets verbazen als er weer een of andere fout in zit. Het lukt ze namelijk ook al maanden niet om Europa-Spezials te verkopen nadat dat in december vol bombarie was aangekondigd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Retard »

Zou het kunnen dat de Nederlanders een ander aantal kilometers in het computer hebben zitten, waardoor het in Nederland iets duurder is? Dat er in Nederland naar boven wordt afgerond en in België naar onder?

Zelfs in het binnenlands verkeer komt dit voor. Zo is volgens de sporenboek de afstand tussen Ham-Sur-Heure en Cour-Sur-Heure in de week twee kilometer, terwijl deze volgens hetzelfde boek in het weekend maar één kilometer bedraagt :!:
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Tijgernoot »

Retard schreef:Zou het kunnen dat de Nederlanders een ander aantal kilometers in het computer hebben zitten, waardoor het in Nederland iets duurder is? Dat er in Nederland naar boven wordt afgerond en in België naar onder?
Een enkele reis Essen - Roosendaal Grens is bij NS Hispeed ook 2,00, dat is geen ander bedrag dan dat de NMBS rekent. Zou ook vreemd zijn aangezien het internetsysteem voor internationale boekingen van NS Hispeed en NMBS Europe een samenwerkingsverband is.
Retard schreef:Zelfs in het binnenlands verkeer komt dit voor. Zo is volgens de sporenboek de afstand tussen Ham-Sur-Heure en Cour-Sur-Heure in de week twee kilometer, terwijl deze volgens hetzelfde boek in het weekend maar één kilometer bedraagt :!:
Maakt dat dan verschil in prijs? In Nederland is de prijs voor binnenlandse tickets van 1 tot 8 tariefkilometers altijd hetzelfde.
kuba.g

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kuba.g »

Tijgernoot schreef:Ook bij andere reizen komt de optie niet tevoorschijn dus de optie lijkt (tijdelijk?) uitgeschakeld.
Voor Thalys kaartjes werkt het in ieder geval.
Plaats reactie