Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passagiers

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passagiers

Bericht door kika »

Het relaas van hoe ik met de trein wil maar niet kan rijden. Ik wil over een maand of 2 even naar een klein dorpje niet ver van Barcelona (richting Igualada). Stationnetje daar zit niet in de planners van DB, SCNF en Renfe (daar zitten blijkbaar alleen maar de grote stations in??!?) maar bon, dat laatste stuk kan ik ook wel ter plaatse kopen.

- DB biedt het niet aan via Internet, enkel de dienstregeling

- SNCF heeft één of ander irritant muzakje op hun voorpagina. Ik kan mijn ticketjes ook in Noord-Korea afhalen (allez, dat staat tussen de opties)! Maar Railplus kan ik niet aangeven. Een trage en enerverende menu-worstelpartij. Kies je een land om de tickets af te halen, gaan ze de taal aanpassen… Denk je dat je wat hebt gevonden zegt dat ding heel consequent "Diese Verbindung ist nicht verfügbar. Bitte ändern Sie Ihre Suche." Maar dat zegt ie altijd, maakt niet uit of je nu de duurste tickets uitkiest of goedkopere op andere dagen. Het is wel min of meer duidelijk dat er verschillende klassen zijn in de Elipsos, en dat verschil proberen ze ook uit te leggen. Geen idee of hun prijzen enkel of return zijn, zover geraak ik niet.

- Renfe heeft 'Promo prices' maar wat een D of een M is, dat mag Joost weten. De verschillende producten (klassen) zijn niet vertaald, maar ach, het is een stapje verder als je al je verbinding hebt gekozen nog een keer uitgelegd. Een verbinding kiezen is ook niet makkelijk, altijd *eerst* de heenrit kiezen, daarna pas naar de terugrit kijken. Je keuzebolletje wordt anders weer weggehaald. Rates and discounts, da's interessant. Ken genoeg Spaans om te vermoeden dat ik geen Nino of Joven ben, maar die andere? Geen flauw idee. Ga je wat spelen met die opties krijg je al snel dingen als 'Seat error 1 = The occupation mode is not valid (PT71)' naar je kop gesmeten. Als je voor de ene passagier wilt invullen dat het een kind is en de andere een 'oferta mini' gaat die alles weer lopen resetten. Wat een bende. Ik geraak niet tot de aankoopbutton na 25 minuten.

- Niet getreurd, er is nog de website van Elipsos zelf! Gaan we een dagje vroeger naar Parijs, bij vrienden op bezoek en dan verder, is vast goed te doen. Eerste probleem: Flash. Toegankelijkheid boeit blijkbaar niet. Bon die horde kan ik nog wel overspringen. Geef je data in e.d.. Wachten … oops, server error. Kan de beste overkomen, na nog 2 keer proberen zet ik het aan de kant voor een uurtje. Tweede poging: ook traag, maar ik kan nu ook andere treinverbindingen kiezen! Helaas niet voor mijn lokale lijntje. Hier ook weer geen woord uitleg over de verschillende klassen. Als je de prijs probeert te berekenen blijf je op dezelfde pagina (Chrome browser). Available seats dan maar? Weer niks. Dan maar gelijk boeken. Aha een popupje dat je dat op hun verkooppagina moet doen. Dacht ik dat ik daar al op zat? Extra knopje, om me op dezelfde pagina te houden. Regelmatig weer Timeouts. Aha hebben ze nog meer pop-ups die uiteraard geblokeerd worden, die brengen me terug naar tgv-europe.com Dat schiet niet op.

- Bij NMBS worden de gezochte verbindingen ook niet on-line aangeboden, maar pluim ze bieden ook de dagoptie via Perpignan en Port Bou aan. Alhoewel dat bijna 23 uur reizen met een klein kind niet echt goed is voor het humeur. In ieder geval zijn ze zo netjes om snel te vertellen, dat ze het niet kunnen verkopen via internet.

Morgen ga ik eens langslopen bij een reisbureautje van DB, eens kijken of ze maar wat willen/kunnen verkopen. Vliegtickets zijn de helft of een derde van de prijs en 5x zo snel van hieruit, maar ik wil het toch nog een keer proberen. Als afsluiter nog een vraag: heb ik nog opties over het hoofd gezien? Nachtintercity via Portbou is goedkoper maar die lijkt vanavond ook niet boekbaar via SNCF en rijdt enkel in de weekends (via Strasbourg).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door groentje »

Er zijn heel veel werken in Frankrijk, waardoor nogal wat Intercités de nuits (de oude Lunéas) uitvallen. Welke dagen die dan wel rijden...
De Ellipsos heb ik indertijd gewoon aan het loket geboekt. Er zijn ligplaatsen in Turista, Preferente en Gran Clase te koop, de Butaca is de 'supercomfortabele' zetel. Bij DB wordt die geloof ik verkocht als 1e klasse, opgelet, dus. Een compartimentje van 4 is standaard Turista, geloof ik.
Ik heb geen problemen met de voornoemde websites, maar ik ben dan ook niet tot op het einde gegaan.
Desalniettemin, je hebt een punt, het lijkt er sterk op dat men eigenlijk geen kaartjes wil verkopen...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door K V B »

RENFE heeft mogelijks de beste treinen in Europa en de slechtste verkoop...
Nu, ik ben in September teruggekeerd van Vilagarcia de Arousa in Galicia terug naar Bern, en dat geheel met de trein. Het was inderdaad niet eenvoudig om aan tickets te geraken.

Deze reis boek je het best in twee delen:

- België - Figueres Villafant. Ik heb net gekeken, en dat kan in België op http://www.b-europe.com. Je krijgt echter pas bij stap na selectie van een verbinding ook een prijs te zien. Maar die verbinding zit dus gewoon in het systeem.
- Eventueel kan je bij sncf direct van Brussel naar Barcelona boeken. Dat lijkt ook te lukken. Maar ik weet niet waar je de beste prijs zal krijgen.

- Figueres Villafant - Barcelona bij de RENFE. Ga naar http://www.renfe.es, klik op "Welcome" en dan op "Purchase Tickets". (De andere optie, "Timetables" is waardeloos). Tussen Figueres en Barcelona rijden nu een achtal treinen per dag. Er zijn twee types "AVANT" en "AVE", maar het gaat eigenlijk om dezelfde treinen waarbij een deel van de ziplaastsen aan het AVANT tarief verkocht wordt.

- Barcelona Igualada: Dat is een FGC lijn, niet een RENFE lijn. Overigens een mooie lijn, met moderne treinen. Tickets koop je gewoon ter plekke. Info: http://www.fgc.es. Je moet wel naar het FGC station in Pl. Espanya., dat is een korte metrorit vanaf Sants.

Een beetje achtergrond: De hoge snelheidslijn van Barcelona naar Frankrijk is af. Echter noch RENFE, noch SNCF hebben stellen die op elkaars net kunnen rijden. Voorlopig zijn er dus twee TGV's per dag van Parijs naar Figueres, waar je moet overstappen. Dat is overigens een eenvoudig, overstap, en de AVE/AVANT treinen die op de TGV aansluiten wachten in principe de TGV af.
Renfe rijd een achtal treinen Figueres - Barcelona - Madrid, met Velaro's, en verkoopt op het stuk Figueres - Barcelona een deel van de zitplaatsen aan AVANT tarief.

Vanaf April zouden er meer treinen moeten gaan rijden. Oa. Geneva - Barcelona - Madrid (en ik hoop op de eerste te zitten...) 3 H/T Parijs - Barcelona , waarvan een aantal door tot Madrid en twee treinen Marseille - Barcelona - Madrid. Eventueel komt er ook een Toulouse - Barcelona. We zien echter wel. Als die doorgaande treinen er komen wil RENFE zelf ook nog een afzonderlijke AVANT dienst voor Forenzen opzetten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door groentje »

De Duitse reisplanner geeft geen treinen van andere Spaanse maatschappijen, en zelfs voorstadstreinen (Cercanias) door de Renfe zelf gereden, staan er niet in. De Spanjaarden geven die treinen niet door aan Hafas...
De nachttrein komt aan in Barcelona Estacion de França, de meeste anders Spaanse treinen in Barcelona Sants.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door kika »

K V B schreef:Deze reis boek je het best in twee delen:

- België - Figueres Villafant. Ik heb net gekeken, en dat kan in België op http://www.b-europe.com. Je krijgt echter pas bij stap na selectie van een verbinding ook een prijs te zien. Maar die verbinding zit dus gewoon in het systeem.
- Eventueel kan je bij sncf direct van Brussel naar Barcelona boeken. Dat lijkt ook te lukken. Maar ik weet niet waar je de beste prijs zal krijgen.
Gisteren dus blijkbaar niet, geprobeerd met vertrek vanuit Strasbourg en Keulen. Maar splitsen in Figueres Villafant is dus slimmer dan Portbou?
- Figueres Villafant - Barcelona bij de RENFE. Ga naar http://www.renfe.es, klik op "Welcome" en dan op "Purchase Tickets". (De andere optie, "Timetables" is waardeloos). Tussen Figueres en Barcelona rijden nu een achtal treinen per dag. Er zijn twee types "AVANT" en "AVE", maar het gaat eigenlijk om dezelfde treinen waarbij een deel van de ziplaastsen aan het AVANT tarief verkocht wordt.
Hier waren de directe tickets dus goedkoper dan bij tgv-europe.com, maar ik heb enkel naar nachttreinen gekeken.
- Barcelona Igualada: Dat is een FGC lijn, niet een RENFE lijn. Overigens een mooie lijn, met moderne treinen. Tickets koop je gewoon ter plekke. Info: http://www.fgc.es. Je moet wel naar het FGC station in Pl. Espanya., dat is een korte metrorit vanaf Sants.
Aha, vandaar dat er 'FGC' op die dienstregeling staat die ik thuis heb liggen. Voor de occasionele reiziger is het allemaal koeterwaals :wink:
Een beetje achtergrond: De hoge snelheidslijn van Barcelona naar Frankrijk is af. Echter noch RENFE, noch SNCF hebben stellen die op elkaars net kunnen rijden. Voorlopig zijn er dus twee TGV's per dag van Parijs naar Figueres, waar je moet overstappen. Dat is overigens een eenvoudig, overstap, en de AVE/AVANT treinen die op de TGV aansluiten wachten in principe de TGV af.
Renfe rijd een achtal treinen Figueres - Barcelona - Madrid, met Velaro's, en verkoopt op het stuk Figueres - Barcelona een deel van de zitplaatsen aan AVANT tarief.

Als die doorgaande treinen er komen wil RENFE zelf ook nog een afzonderlijke AVANT dienst voor Forenzen opzetten.
Jij zou bij de spoorwegen moeten werken, forenzen met een hoofdletter schrijven, zoveel respect krijgen we zelden :D

Bedankt voor de ideen!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door kika »

groentje schreef:De Duitse reisplanner geeft geen treinen van andere Spaanse maatschappijen, en zelfs voorstadstreinen (Cercanias) door de Renfe zelf gereden, staan er niet in. De Spanjaarden geven die treinen niet door aan Hafas...
Staan dus zelfs niet in de aankoopmodule van Renfe zelf.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door groentje »

De TGV's passeren niet in Portbou, dus daar splitsen lijkt me sowieso geen goed idee, tenzij je over de klassieke lijn wil. Tussen Portbou en Barcelona rijden de nodige voorstadstreinen. Maar dat is duidelijk niet de snelste optie...
En de dienstregeling voor de Cercanias is wel te vinden op de Renfe-website, maar dan onder renfe.es > Cercanias > Barcelona, dan wel renfe.es > Welcome > Commuter trains > Barcelona voor Engels. Hierin staan nog steeds geen FGC-treinen, en ook geen langeafstandstreinen meer. Kaartjes koop je inderdaad gewon bij het loket of de automaat.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door K V B »

kika schreef: Jij zou bij de spoorwegen moeten werken, forenzen met een hoofdletter schrijven, zoveel respect krijgen we zelden
Daar werk ik aan :-)
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door FLV-FGSP »

K V B schreef:Vanaf April zouden er meer treinen moeten gaan rijden. Oa. Geneva - Barcelona - Madrid (en ik hoop op de eerste te zitten...) 3 H/T Parijs - Barcelona , waarvan een aantal door tot Madrid en twee treinen Marseille - Barcelona - Madrid. Eventueel komt er ook een Toulouse - Barcelona. We zien echter wel. Als die doorgaande treinen er komen wil RENFE zelf ook nog een afzonderlijke AVANT dienst voor Forenzen opzetten.
Vanaf 28 april rijden er doorgaande treinen Parijs - Barcelona. In juli komen er nog meer bij, maar Genève zit er nog niet tussen.
Meer details:
http://fbrisou.free.fr/Elipsos1.jpg
http://fbrisou.free.fr/Elipsos2.jpg
Bron:
http://www.trains-en-voyage.com/forum/a ... aires.html
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door The_Knitter »

En iemand die weet waar de trein te vinden/boeken is en dergelijke? SNCF en Elipsos weten van niks in de planners.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door K V B »

The_Knitter schreef:En iemand die weet waar de trein te vinden/boeken is en dergelijke? SNCF en Elipsos weten van niks in de planners.
Het zou me niet verbazen als die trein pas een paar dagen voor hij effectief gaat rijden boekbaar is. Is wel vaker zo bij RENFE.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door The_Knitter »

Via-via vernomen dat nog niet zeker is dat de dienst 28e wel kan starten, omdat ze nog met TGV's aan het testen zijn :lol:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door kika »

ERTMS problemen in de Too Good to be Vrai. Volgende verwachte blijde indiensttreding zou 26 mei zijn voor de directe TGV tussen Barcelona en Perpignans. Momenteel moet 'ie op bepaalde stukken tegen 80km/h.

En verder had K V B gelijk met zijn 'mooi lijntje,' al is een aanzienlijk stuk onder Barcelona en in de buitenwijken nauwelijks genietwaardig. Verderop streelt de vegetatie liefelijk het moderne materieel (ietwat weinig ziel, maar verder niets negatiefs). Hier en daar is het wel duidelijk dat de infrabeheerder wat een extra tandje bij mag steken.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door The_Knitter »

Hoorde afgelopen week dat het tot zeker eind van dit jaar uitgesteld wordt, de rechtstreekse TGV.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passag

Bericht door kika »

In 'de boekskes' (el Periódico de Catalunya) stond een week terug inderdaad dat optimisten met september rekenen, realisten met november. En niemand durft er zijn hand voor in het vuur te steken dat het er inderdaad ook echt komt. Details ken ik helaas niet. Schijnbaar is er meer aan de hand dan enkel ERTMS.
Plaats reactie