REISPLANNER DE LIJN

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
ELEWOUT

REISPLANNER DE LIJN

Bericht door ELEWOUT »

Tijdens week-end van 3/11 en 4/11 belangrijke spoorwerken tussen Brugge en Gent St Pieters . Treinen afgeschaft of omgeleid via Lichtervelde .

De reisplanner van de Lijn houdt evenwel geen enkele rekening met deze vooruit geplande werken en omleidingen. Blijkbaar geen communicatie tussen De Lijn en de NMBS op dit vlak ofwel te duur/te moeilijk om deze informatie te verwerken in de reisplanner van De Lijn .

Indien men een geïntegreerde (trein - bus) reisplanner ter beschikking wil stellen dient men ook de geplande werken te verwerken anders is het systeem onbetrouwbaar.

Ik heb eigenlijk nog niet nagegaan of de wijzigingen in de dienstregeling bij De Lijn in de reisplanner van de NMBS vlug worden aangepast.

Men zou beter één geïntegreerde reisplanner hebben die dan up-to-date gehouden wordt in plaats van verschillende systemen ( die de indruk geven geïntegreerd te zijn) die niet actueel gehouden worden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: REISPLANNER DE LIJN

Bericht door Steve »

ELEWOUT schreef:Tijdens week-end van 3/11 en 4/11 belangrijke spoorwerken tussen Brugge en Gent St Pieters . Treinen afgeschaft of omgeleid via Lichtervelde .

De reisplanner van de Lijn houdt evenwel geen enkele rekening met deze vooruit geplande werken en omleidingen. Blijkbaar geen communicatie tussen De Lijn en de NMBS op dit vlak ofwel te duur/te moeilijk om deze informatie te verwerken in de reisplanner van De Lijn .

Indien men een geïntegreerde (trein - bus) reisplanner ter beschikking wil stellen dient men ook de geplande werken te verwerken anders is het systeem onbetrouwbaar.

Ik heb eigenlijk nog niet nagegaan of de wijzigingen in de dienstregeling bij De Lijn in de reisplanner van de NMBS vlug worden aangepast.

Men zou beter één geïntegreerde reisplanner hebben die dan up-to-date gehouden wordt in plaats van verschillende systemen ( die de indruk geven geïntegreerd te zijn) die niet actueel gehouden worden.
Uit ervaring weet ik dat de communicatie tussen de verschillende reisplanners zeker geen sinecure is, het is vooral een kwestie van handmatig importeren van gegevens die eerst een flink aantal filters moeten doorlopen om mooi te passen in het andere systeem. Verschillende operators hebben nu al moeite om de geplande storingen op hun eigen netwerk in de routeplanner weer te geven (met uitzondering van langdurige veranderingen die structureel in het aanbod worden ingebed), laat staan dat er rekening kan worden gehouden met die van de andere operatoren... een perfecte integratie is nog niet voor morgen, vrees ik.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: REISPLANNER DE LIJN

Bericht door groentje »

Maar zou wel een mooi proefproject kunnen zijn voor de toekomst: een op de Nederlandse site 9292 geïnspireerde site, waarbij de verschillende vervoerders afspreken om hetzelfde type database te gebruiken, zodat aanpassingen vlot in te voeren zijn...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: REISPLANNER DE LIJN

Bericht door Steve »

groentje schreef:Maar zou wel een mooi proefproject kunnen zijn voor de toekomst: een op de Nederlandse site 9292 geïnspireerde site, waarbij de verschillende vervoerders afspreken om hetzelfde type database te gebruiken, zodat aanpassingen vlot in te voeren zijn...
Zeker weten. Laten we hopen dat de banden die nu versterkt worden in het kader van een toekomstige geïntegreerde biljettiek (MOBIB) op termijn ook op dit gebied tot vooruitgang kan leiden. Een geïntegreerd tariefbeleid impliceert sowieso dat je gaat kijken naar het aanbod van elke deelnemer (lijnen/haltes/dienstregelingen), dus zo vergezocht zou het niet zijn.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: REISPLANNER DE LIJN

Bericht door thejay »

Dag allen,

Het uitwisselen van data voor de geplande dienstregeling is vastgelegd in een protocol tussen de vier OV-maatschappijen.
Iedere vervoerder is verantwoordelijk voor het aanbieden van de eigen gegevens, de andere vervoerders importeren de gegevens in hun eigen routeplanner.
Het hangt er dus vanaf wat men -in dit geval NMBS- aanlevert aan de andere drie.

mvg,
thejay
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: REISPLANNER DE LIJN

Bericht door groentje »

En de frequentie van importeren, natuurlijk. Als voorbeeld: de internationale reisplanner van Hafas, die door DB wordt gebruikt, maar ook de machine is achter de (internationale) planners van ÖBB, SBB, NS, NMBS en zelfs SNCF krijgt ook zijn input van een hele resem bedrijven, maar de ene maakt al eens sneller een update (de NMBS traditioneel maar 1x per maand) dan de andere.
ELEWOUT

Re: REISPLANNER DE LIJN

Bericht door ELEWOUT »

Heb daarjuist eens de omgekeerde test gedaan . Een gecombineerd traject (trein/bus) gevraagd op de website van de NMBS namelijk Raversijde Terminus (eindpunt stadslijn 6 in Oostende) naar Brugge
Het resultaat:

[i]Geachte klant,

Geen verbinding gevonden. Uw vertrek- of aankomststation wordt op deze datum niet bediend.
U kunt dat op de aankomststaten Raversijde Terminus [DL] en vertrekstaten Brugge bekijken.


Hartelijk dank.

Code: H890



Dit niettegenstaande de verbinding voor een werkdag (tijdens de dag) werd opgevraagd .
Waarom ik op de aankomststaten in Raversijde en de vertrekstaten in Brugge zou moeten bekijken ( ondanks het feit dat het traject Raversijde NAAR Brugge gevraagd werd ) is me nog minder duidelijk.


Dus blijkbaar zit de dienstregeling van De Lijn ( of een gedeelte ervan) voorlopig niet in de reisplanner van de NMBS.
Plaats reactie