Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
ELEWOUT

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door ELEWOUT »

Het al dan niet mogen combineren van verschillende tickets heeft niets met EU-wetgeving te maken
.

Het combineren van tickets inderdaad niet maar de gestelde moeilijkheden zijn toch het gevolg van het feit dat enkel het binnenlands spoorverkeer nog zou mogen gesubsidieerd worden door de overheid ? Is dit niet gebaseerd op Europese richtlijnen /wetgeving?

Of heb ik het verkeerd voor ?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

ELEWOUT schreef:
Het al dan niet mogen combineren van verschillende tickets heeft niets met EU-wetgeving te maken
.Het combineren van tickets inderdaad niet maar de gestelde moeilijkheden zijn toch het gevolg van het feit dat enkel het binnenlands spoorverkeer nog zou mogen gesubsidieerd worden door de overheid ? Is dit niet gebaseerd op Europese richtlijnen /wetgeving?
Ik heb het al vaker geschreven en ik zal het dan nog maar eens doen: er is geen EU-wetgeving die het subsidiëren van internationale treinen verbiedt. Sterker nog: verordening 1370/2007 (is van toepassing zodrea er subsidie wordt verstrekt) staat dat expliciet toe:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 013:NL:PDF

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door Asterix »

Goedemorgen

Ik zou graag tijdens de kerstvakantie op zondag naar de kerstmarkt in Maastricht reizen. Wat is het goedkoopste? Een railpass tot aan een stopplaats vòòr de grens en vanaf daar een standaard biljet of bestaat er nog iets anders (Nederlands weekendbiljet of zo)?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door kika »

Je moet er nog bijvertellen of je <26jaar en Koreaveteraan bent om zo een precies op maat afgestemd aanbod te kunnen bedenken... Productfiches zijn alweer offline. Goedkope(re) mogelijkheden (afhankelijk van vertrekpunt, aantal reizigers, precieze reisdatum en eventuele extra ritjes) zijn:
go pass 1 Maastricht (internet) 7€70 enkel
weekendbiljet Maastricht € 14,80 retour
Euregiobiljet € 16,50: bruikbaar vanaf Luik, een hele dag lang, tijdens de weekends geldig voor max. 5 personen
Seniorenbiljet 7€70 voor een retour op dezelfde dag.

De B-dagtrip naar de zoo in Kerkrade lijkt me in ieder geval niet voordeliger. Op http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... Maastricht kan je zelf ook snuisteren.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door thejay »

Is er nog iets nieuws te melden hierover?

11 juli wil ik met de combinatie Summer Deal - standaardbiljet Aachen de grens over.
In de vervoersvoorwaarden voor Aachen staat niets over een verbod op combineren, dus dat mag nog steeds blijkbaar.

Echter het biljet Summer Deal dat ik al uit de (nieuwe) automaat haalde, heeft de opdruk dat dit niet gecombineerd mag worden met een internationaal vervoerbewijs. In de productvoorwaarden (http://www.belgianrail.be//~/media/File ... rDeal.ashx) staat dit nergens.

Overigens heb ik dit vorige maand ook gedaan maar dan met een Railpass... de conducteur heeft er niets van gezegd. Hij leek eerder content dat iemand netjes voor het ganse traject had betaald i.p.v. misschien het stukje van/naar de grens te 'vergeten'

mvg,
thejay
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door kika »

thejay schreef:11 juli wil ik met de combinatie Summer Deal - standaardbiljet Aachen de grens over.
Je wilt tot in Aachen en niet verder?
In de vervoersvoorwaarden voor Aachen staat niets over een verbod op combineren, dus dat mag nog steeds blijkbaar.
En hoewel er in het geval van verschillen tussen de algemene voorwaarden en dat summer-deals voorwaardenpdfje, de algemene voorwaarden gelden, sta je volgens mij behoorlijk sterk in je schoenen: reisverlengingen zijn toegestaan, reizen naar grenspunten niet: m.a.w.: tot de laatste stopplaats voor de grens en dan heb je een ander biljet nodig. Trein moet daar niet stoppen.
Echter het biljet Summer Deal dat ik al uit de (nieuwe) automaat haalde, heeft de opdruk dat dit niet gecombineerd mag worden met een internationaal vervoerbewijs. In de productvoorwaarden (http://www.belgianrail.be//~/media/File ... rDeal.ashx) staat dit nergens.
Gevalletje van NMBS struikelt weer eens over de eigen regeltjes heen.
Overigens heb ik dit vorige maand ook gedaan maar dan met een Railpass... de conducteur heeft er niets van gezegd. Hij leek eerder content dat iemand netjes voor het ganse traject had betaald i.p.v. misschien het stukje van/naar de grens te 'vergeten'
Vriendelijke en attente treinbegleiders bieden geen garanties voor de toekomst ;-) Mocht je nog je kaartje hebben, bijhouden, in het geval van discussies willen velen wel eens wat meer moeite doen of discussies opgeven als ze merken dat een collega hetzelfde wel toestaat.

Je hebt het over een railpass, dus je bent tussen 25-65? Er is nog de Go Pass 1 naar Aachen voor 7,70 en de 9,60 retour voor senioren. (Wat een spotprijzen). Weekendretour is voor iedereen verkrijgbaar à 50%.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door thejay »

kika schreef:
thejay schreef:11 juli wil ik met de combinatie Summer Deal - standaardbiljet Aachen de grens over.
Je wilt tot in Aachen en niet verder?
In de vervoersvoorwaarden voor Aachen staat niets over een verbod op combineren, dus dat mag nog steeds blijkbaar.
En hoewel er in het geval van verschillen tussen de algemene voorwaarden en dat summer-deals voorwaardenpdfje, de algemene voorwaarden gelden, sta je volgens mij behoorlijk sterk in je schoenen: reisverlengingen zijn toegestaan, reizen naar grenspunten niet: m.a.w.: tot de laatste stopplaats voor de grens en dan heb je een ander biljet nodig. Trein moet daar niet stoppen.
Echter het biljet Summer Deal dat ik al uit de (nieuwe) automaat haalde, heeft de opdruk dat dit niet gecombineerd mag worden met een internationaal vervoerbewijs. In de productvoorwaarden (http://www.belgianrail.be//~/media/File ... rDeal.ashx) staat dit nergens.
Gevalletje van NMBS struikelt weer eens over de eigen regeltjes heen.
Overigens heb ik dit vorige maand ook gedaan maar dan met een Railpass... de conducteur heeft er niets van gezegd. Hij leek eerder content dat iemand netjes voor het ganse traject had betaald i.p.v. misschien het stukje van/naar de grens te 'vergeten'
Vriendelijke en attente treinbegleiders bieden geen garanties voor de toekomst ;-) Mocht je nog je kaartje hebben, bijhouden, in het geval van discussies willen velen wel eens wat meer moeite doen of discussies opgeven als ze merken dat een collega hetzelfde wel toestaat.

Je hebt het over een railpass, dus je bent tussen 25-65? Er is nog de Go Pass 1 naar Aachen voor 7,70 en de 9,60 retour voor senioren. (Wat een spotprijzen). Weekendretour is voor iedereen verkrijgbaar à 50%.
Bedankt voor je reactie.
Vanaf Aken gebruik ik een NRW-SchönerTagTicket. Inderdaad ben ik de gezegende leeftijd van 25 al efkes gepasseerd ;-)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
thejay schreef:11 juli wil ik met de combinatie Summer Deal - standaardbiljet Aachen de grens over.
Je wilt tot in Aachen en niet verder?
In de vervoersvoorwaarden voor Aachen staat niets over een verbod op combineren, dus dat mag nog steeds blijkbaar.
En hoewel er in het geval van verschillen tussen de algemene voorwaarden en dat summer-deals voorwaardenpdfje, de algemene voorwaarden gelden, sta je volgens mij behoorlijk sterk in je schoenen: reisverlengingen zijn toegestaan, reizen naar grenspunten niet: m.a.w.: tot de laatste stopplaats voor de grens en dan heb je een ander biljet nodig. Trein moet daar niet stoppen.
Echter het biljet Summer Deal dat ik al uit de (nieuwe) automaat haalde, heeft de opdruk dat dit niet gecombineerd mag worden met een internationaal vervoerbewijs. In de productvoorwaarden (http://www.belgianrail.be//~/media/File ... rDeal.ashx) staat dit nergens.
Gevalletje van NMBS struikelt weer eens over de eigen regeltjes heen.
De voorwaarden zijn van toepassing zoals je ze op de plaats en tijdstip van verkoop kon inzien.

Was het uit een oude automaat? Daar staan nog steeds de voorwaarden van 2010 (!) in, overigens zonder melding te maken van een combinatieverbod.
In geval van problemen zou ik gewoon om een C170 vragen en het dan met de klantenservice verder uitzoeken.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef:Vanaf Aken gebruik ik een NRW-SchönerTagTicket. Inderdaad ben ik de gezegende leeftijd van 25 al efkes gepasseerd ;-)
Het STT-NRW geldt overigens al vanaf de grens. Je kunt het ook online kopen.:
https://fahrkarten.bahn.de/privatkunde/ ... standalone&
Van Hergenrath tot de grens kost 2 euro (enkele reis) of 1,50 met Railplus. Dat krijg je niet online maar wel aan het loket.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door K V B »

kika schreef: Gevalletje van NMBS struikelt weer eens over de eigen regeltjes heen.

Heeft de NMBS eigenlijk wel een goede definitie van wat "combineren" betekent?

De manier waarop men het alhier in Zwitserland interpreteert is: Je combineert een biljet als je op een gegeven moment beide biljetten tegelijkertijd moet laten zien om in de regel te zijn.
Dus als je van A naar B reist via C, met een combinatie van een biljet A - C en C -B, in een trein die niet in C stopt, dan combineer je twee biljetten. Als de conducteur komt moet je ze beiden laten zien.
En sommige combinaties zijn hierbij niet geldig.
Neem je echter een trein die wel in C stopt, dan hoef je tussen A en C enkel maar je kaartje A-C te laten zien, en tussen C-B je andere kaartje, en is er niks aan de hand.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:De voorwaarden zijn van toepassing zoals je ze op de plaats en tijdstip van verkoop kon inzien.

Was het uit een oude automaat? Daar staan nog steeds de voorwaarden van 2010 (!) in, overigens zonder melding te maken van een combinatieverbod.
In geval van problemen zou ik gewoon om een C170 vragen en het dan met de klantenservice verder uitzoeken.
Echter het biljet Summer Deal dat ik al uit de (nieuwe) automaat haalde, heeft de opdruk dat dit niet gecombineerd mag worden met een internationaal vervoerbewijs.
Tsjah wat heet 'inzien,' ze komen er uitgerold zonder alle voorwaarden te vertellen. In welke mate moet de automaat je voorlichten en hoeveel eigen moeite kan verwacht worden? Verder zei hij zelf dat het uit de nieuwe automaat komt. C170 en klantendienst kan op zo'n moment inderdaad een goed idee zijn.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Tsjah wat heet 'inzien,' ze komen er uitgerold zonder alle voorwaarden te vertellen. In welke mate moet de automaat je voorlichten en hoeveel eigen moeite kan verwacht worden? Verder zei hij zelf dat het uit de nieuwe automaat komt. C170 en klantendienst kan op zo'n moment inderdaad een goed idee zijn.
Ik weet niet wat de precieze situatie in België is (in Nederland mag je bv. volstaan met de mededeling waar de voorwaarden gedeponeerd zijn - dat doet NS overigens niet op de automaten...) maar een combinatieverbod is nogal onverwacht als daar nergens anders iets over is te vinden. Als het dan op plotseling op je ticket staat, dan is die toegevoegde beperking volgens mij nietig.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:... maar een combinatieverbod is nogal onverwacht als daar nergens anders iets over is te vinden. Als het dan op plotseling op je ticket staat, dan is die toegevoegde beperking volgens mij nietig.
En wat is combineren. Als je op geen enkele moment van je reis beide vervoersbewijzen tegelijkertijd moet laten zien is er geen sprake van combineren volgens mij.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door thejay »

De uitslag: Beide keren gecontroleerd; steeds beide kaartjes tegelijk laten zien; geen enkele opmerking. (anders dan: bedankt en alstublieft)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: Wat heeft de conducteur je dan precies verkocht en voor welke prijs? Je had in principe alleen een ticket naar de grens nodig als je een dagkaart voor Nederland had.
Ik heb een Wildert - Roosendaal retour gekocht (waarschijnlijk dom).
[/quote]Vreemd inderdaad. Van Wildert tot de grens had 2 euro moeten kosten, naar Roosendaal 4,20.
Groetjes,
Rian[/quote]

Ik ga nu weer met een dagkaart van AH op stap. Kalmthout- Velsen-Venlo
Ik wil internationaal kaartje kopen naar eindbestemming Venlo....maar wel rekening houdend met mijn dagkaart.

Via NMBS Europe kan men niet aanduiden dat men vrij reizen heeft in Nederland...wel korting
Via NS HiSpeed kan wel aanduiden dat men vrij reizen heeft in Nederland maar de dagkaart staat NIET in de lijst.
Of is er nog een truukje om Kalmthout-Essen (gr) te kopen via Internet ?

Binnenkort wil ik nog even gaan fotograferen in Bad Bentheim, dat zal nog ingewikkelder worden vrees ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie