De Kust als één bestemming

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben zaterdag met een weekendbiljet Kortrijk-Oostende naar de kust geweest, er staat duidelijk in de informatiebrochures dat, als je een weekendbiljet naar een kuststation neemt, je dan mag terugkeren vanuit een ander kuststation dan hetgeen vermeld staat op het biljet. Goed, ik spoorde dus naar Oostende. Daar ging ik met de kusttram naar Zeebrugge, waar ik de L-trein naar Kortrijk nam. Volledig reglementair dus. Het duurde niet lang of de treinbegeleider kwam. Toen hij mijn ticket zag, zei hij: "Hoe? Naar Oostende?? Wat doet u dan hier???"
Ik: "Wel, dat is een weekendbiljet, en er staat toch dat, als je een weekendbiljet neemt naar een kuststation, dat je dan..."
Ik haalde al het informatieboekje uit mijn zak om het te bewijzen, maar hij zei: "Jajaja..." en knipte mijn biljet.

Wat een vreemde reactie, waarom zei hij dat??! :? Hij zou dat toch moeten weten, of wou hij misschien mijn kennis testen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door trainfreak »

Was je ticket in de heenreis al geknipt?
Misschien dacht hij dat je op de verkeerde trein was gesukkeld ofzo..
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door Dieselfreak »

trainfreak schreef:Was je ticket in de heenreis al geknipt?
Denk het wel.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door apestaart »

P-J schreef:
Trainspotterke schreef:
Ruben schreef:Het is nochtans een gemeente aan de kust...
Ja, daar heeft hij eigenlijk wel een punt! :P Stad Brugge ligt ook aan de kust, aangezien Zeebrugge er een deelgemeente van is! :P

(Trouwens, de L-trein Brugge - Zeebrugge is de enige treinverbinding in het land dat binnen de gemeentegrenzen blijft van én stad of gemeente! :wink: )
En als we zwaar doorvitten op details, dan is Zeebrugge geen deelgemeente van Brugge, maar een woonkern bij Lissewege. :P (Bron: Wikipedia)

Grtz,

P-J.
En we kunnen nog verder doorvitten: Ekeren behoort niet tot de zone Antwerpen en nochthans
is Ekeren een district van Antwerpen
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door Hogersluys »

^^Net zoals station Merelbeke dat officieel nog op op het grondgebied van Gentbrugge (stad Gent dus) ligt maar op zijn beurt niet bereikbaar is met een zone Gentbiljet.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door groentje »

En Linkebeek, waar misschien het voormalige station niet in Brussel ligt, maar het perron naar Nijvel wel (in Ukkel).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door Steve »

groentje schreef:En Linkebeek, waar misschien het voormalige station niet in Brussel ligt, maar het perron naar Nijvel wel (in Ukkel).
Misschien zien onze dames en heren politici in Linkebeek en soortgenoten Groot-Bijgaarden, Buda, Ruisbroek enzovoort wel een "lepeltje suiker" voor de huidige onderhandelingen? :mrgreen: In al die gevallen is het voor de modale gebruiker natuurlijk nogal verwarrend dat de nabij passerende lijnen van de MIVB (en zelfs De Lijn in Groot-Bijgaarden en Ruisbroek) wél tot de MTB-zone behoren en het treinstation niet...

Enigszins in dezelfde lijn kunnen we nog station Koksijde vermelden, dat voor 100% (stationsgebouw, perron, parkeerterrein, overweg, ...) op het grondgebied van Veurne ligt. Desondanks zeker niet proberen naartoe te gaan met een biljet "Veurne". Vergelijking gaat hier natuurlijk minder op omdat biljetten gelden voor een bepaald station (of meerdere stations binnen een bepaalde zone) en niet voor het grondgebied van een bepaalde stad/gemeente.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door apestaart »

Nog een voorbeeld: Zone Brugge bevat Brugge en Brugge-St-Pieters
Zeebrugge, Lissewege en Zwankendamme vallen er buiten en nochthans behoren deze
gebieden tot de Stad Brugge
Nog een voorbeeld: Marches-Les-Dames is een deelgemeente van Namen en toch behoort
dit station niet tot de zone Namen (zie www.b-rail.be/nat/N/common/zonelist/index.php)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De Kust als één bestemming

Bericht door overweg13 »

Toen het zonetarief ingevoerd werd, eerst bij de NMVB, pas veel later ook bij de NMBS, stond nergens gestipuleerd dat zonegrenzen moesten samenvallen met gemeentegrenzen. Men sprak eerder van woonkernen. In die zin is het perfect verdedigbaar dat niet alle vroegere deelgemeenten opgenomen worden in zones als Brugge en Namur.
Voor alle duidelijkheid: de zones van De Lijn en de TEC komen niet overeen met die van de NMBS. Mooi voorbeeld is zone Halle met ook de stations Lembeek en Buizingen. De Lijn hanteert afzonderlijke zones voor een deel van Lembeek en voor Buizingen.
Eigenlijk heb ik altijd al gevonden dat zonetarieven niet ideaal zijn. Wat is er logischer dan een reiziger te laten betalen voor de afgelegde afstand? Het is zoals met maaltijdcheques: lang geleden werd het geld uitgevonden als ideaal ruilmiddel; en dan komen een paar kwieten plots om duistere redenen aanzetten met ersatzgeld.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie