NMBS-tarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5365
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Een bedenking die ik me maak: is het nu echt zo belangrijk dat de vermindering 40% bedraagt? Waarom niet gewoon 50% wat we al 100 jaar gewoon zijn voor zowat alle verminderingen die er geweest zijn. Als men dan toch een vereenvoudiging wil.... ik denk met afschuw terug aan de introductie van de weekendtarieven waarbij de eerste reiziger 40% kreeg en alle volgende 60%. Daar is men gelukkig lang geleden van afgestapt, nu is het weekendtarief weer uniform 50%
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3780
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jan_olieslagers »

Sorry hoor, maar wat is er "gewoon" aan 50%? Behalve dan dat dat getal reeds een hele tijd werd gehanteerd.
En dan nog: we hebben onze huizen veel meer dan 100 jaar verwarmd met vuur van hout en steenkool, dat is vandaag voorbijgestreefd.
Wat is er nog "gewoon" in een wereld in steeds snellere beweging?

Dat gezegd zijnde: vereenvoudiging, zoals aangekondigd, zou zeker geen kwaad kunnen. Het probleem is ook hier dat de wereld te ingewikkeld is geworden, wat men ook wil doen wordt altijd weer tegengestreefd door de ene of de andere belangengroep, en die vinden allemaal steun bij een of andere politic[a/us]. Dus gebeurt er niets. Terwijl de wereld toch verandert, steeds sneller en sneller.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5365
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 09 feb 2024, 18:48 Sorry hoor, maar wat is er "gewoon" aan 50%? Behalve dan dat dat getal reeds een hele tijd werd gehanteerd.
En dan nog: we hebben onze huizen veel meer dan 100 jaar verwarmd met vuur van hout en steenkool, dat is vandaag voorbijgestreefd.
Neem maar eens de proef op de som: laat in je onmiddellijke omgeving maar eens een aantal mensen 50 % van 150 berekenen. En even later 40 %...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3780
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jan_olieslagers »

Dat er minder en minder mensen kunnen tellen (wat ik overigens in mijn onmiddellijke omgeving niet weerspiegeld zie, maar dat is natuurlijk persoonlijk) is ook al niet de verantwoordelijkheid van het spoorbedrijf.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: NMBS-tarieven

Bericht door DDietzen »

En toch jaag je potentiële reizigers weg als je hen met meer denk- en rekenwerk opzadelt wanneer ze willen weten hoeveel hun reis kost of welk ticket/abonnement het voordeligst is.
groentje
Berichten: 7377
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS-tarieven

Bericht door groentje »

De maatschappelijke rol die de trein nog heeft is toch nog steeds gebaat bij aantrekkelijke tarieven voor bijvoorbeeld ouderen en jongeren. Beiden hebben geen of lage beroepsinkomsten, vaak heel wat andere kosten (studeren kost geld, oud zijn vaak ook), en hoewel het altijd gevaarlijk is om te veralgemenen, het is niet altijd meer verantwoord voor een (hoog)bejaarde om nog op de weg te gaan voor lange verplaatsingen. Een aantrekkelijk tarief kan hen verleiden om voor de trein te kiezen. Jongeren zijn dan weer de toekomst, maak hen van jongsafaan vertrouwd met de trein, en het is waarschijnlijker dat ze dat op latere leeftijd ook nog zullen doen, en pakweg werkzoekenden een goedkoper treinbiljet geven kan hen helpen om opnieuw een job te vinden.
Maar an sich vind ik dat de voorstellen zeker een kans verdienen, ik weet niet of een forfaitaire prijs de beste keuze is, wanneer de ritten zo sterk verschillen. Ik denk niet dat een biljet van Genk naar Leuven bijvoorbeeld even duur zou moeten zijn als een biljet van Aarlen naar Oostende. Dat laatste zou voor mij gerust duurder mogen. Veel zal uiteraard wel afhangen van de precieze modaliteiten, ik heb begrepen dat er ook een prijsplafond zou zijn, waardoor biljetten met korting nooit meer zouden kosten dan X. Dan is het natuurlijk wel van belang om te weten wat X is.
BlackEagle
Berichten: 328
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: NMBS-tarieven

Bericht door BlackEagle »

Eigenlijk zouden die sociale tarieven best geëxternaliseerd worden ten opzichte van de boekhouding van de NMBS. Een derdebetalersysteem dus, waarbij een deel van het ticket betaald wordt door de reiziger en een deel door de overheid. Dan is de hoogte van het sociale tarief volledig de politieke verantwoordelijkheid van de regering en kan de NMBS zich bezighouden met de kerntaak: zoveel mogelijk reizigers vervoeren op een economisch verantwoorde manier. En zo is er ook een eerlijker discussie mogelijk over de efficiëntie van de NMBS, want die heeft eigenlijk geen enkele baat bij die sociale tarieven vanuit een economisch en vervoersperspectief.

Hetzelfde geldt (nog in meerdere mate zelfs) voor De Lijn.
Laatst gewijzigd door BlackEagle op 10 feb 2024, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jotie
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS-tarieven

Bericht door jotie »

Een blik op het G.H. Luxembourg leert dat je genoeg hebt aan één simpele tariefformule: eerste klas betalend aan volle prijs, tweede klas gratis.
De trein als échter openbare dienst, met andere woorden.
En als dat een te grote stap is, neem dan dat andere buurland als voorbeeld en voer een 'Belgienticket' in voor 24 euro/maand.
Daan
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Re: NMBS-tarieven

Bericht door Daan »

Is het hier te doen om het moeilijkste woorden/alinea's te gebruiken? Als je hier wil volgen moet je een professor docent Nederlands zijn.
Gewone woorden zijn ook toegelaten, en dan heb ik het niet over het treinjargon. Sorry dit moest me even van het hart; sommige alinea's zijn er echt over qua overdreven moeilijk taalgebruik. Andere zijn dan wel weer heel helder.

geëxternaliseerd : extern maken bedoel je, misschien kan je dat gewoon zeggen.
trainlovertje
Berichten: 2516
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS-tarieven

Bericht door trainlovertje »

Daan schreef: 10 feb 2024, 00:11 Is het hier te doen om het moeilijkste woorden/alinea's te gebruiken? Als je hier wil volgen moet je een professor docent Nederlands zijn.
Gewone woorden zijn ook toegelaten, en dan heb ik het niet over het treinjargon. Sorry dit moest me even van het hart; sommige alinea's zijn er echt over qua overdreven moeilijk taalgebruik. Andere zijn dan wel weer heel helder.

geëxternaliseerd : extern maken bedoel je, misschien kan je dat gewoon zeggen.
Ik heb hier vandaag persoonlijk weinig 'moeilijk' taalgebruik ervaren, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Of is het met een ander specifiek vakjargon (over sociale tarieven?) waarin je niet thuis bent? Ik ken je leeftijd of (taalkundige) achtergrond niet, maar ik heb het gevoel dat toch een heel aantal leden net veel met hun taal bezig zijn vooraleer een bijdrage effectief te gaan posten: herhaaldelijk gebruik van dezelfde woorden vermijden tot stijlfiguren implementeren om het leesgenot te verhogen. Op dat vlak scoort dit forum naar mijn mening heel goed, in vergelijking met andere chat-taal-posts die je elders op het internet terugvindt met de lelijkste spel- en grammaticafouten, en daar mogen we ook wel trots op zijn. Al snap ik dat het voor sommigen - en dat zijn dan vaak jongeren - niet-simpele taal een drempel vormt om een zekere tekst uit te lezen. Al is het lezen van zulke teksten nu net een meerwaarde om je taal te ontwikkelen. Beschouw het forum dan als een bijles Nederlands? :wink:
Ik denk trouwens dat iedereen hier wel bereid zal zijn een woord, zin of alinea anders te formuleren als je het hem/haar vraagt.
Zo, dat wou ik dan weer even kwijt. Misschien volgt er wel nog een woordje van een oud-leraar Nederlands hier op het forum actief...

Externaliseren is inderdaad hetzelfde als 'iets ergens buiten houden' en kan ook 'uitbesteden' betekenen.
BlackEagle
Berichten: 328
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: NMBS-tarieven

Bericht door BlackEagle »

Daan schreef: 10 feb 2024, 00:11 Is het hier te doen om het moeilijkste woorden/alinea's te gebruiken? Als je hier wil volgen moet je een professor docent Nederlands zijn.
Gewone woorden zijn ook toegelaten, en dan heb ik het niet over het treinjargon. Sorry dit moest me even van het hart; sommige alinea's zijn er echt over qua overdreven moeilijk taalgebruik. Andere zijn dan wel weer heel helder.

geëxternaliseerd : extern maken bedoel je, misschien kan je dat gewoon zeggen.
Het was zeker niet mijn bedoeling om overdreven moeilijke woorden te gebruiken, vandaar dat ik in de tweede zin specificeer wat ik bedoel met geëxternaliseerd. Ik heb de zin overigens iets aangepast om het beter te verwoorden (ik bedoel dus een bijdrage per ticket, niet een globale bijdrage op niveau van de NMBS).

Anderzijds is dit een vrij gespecialiseerd forum over het treingebeuren in België met (vaak, niet altijd) discussies op een vrij hoog niveau, ingewikkelder dan er vaak in de media over gesproken wordt. Ik heb dan ook minder de neiging om mijn taal eenvoudiger te maken, wat ik wel zou doen als ik voor een minder geïnformeerd publiek zou schrijven of spreken.
joverwimp
Berichten: 524
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS-tarieven

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 09 feb 2024, 21:52 ... ik weet niet of een forfaitaire prijs de beste keuze is, wanneer de ritten zo sterk verschillen. Ik denk niet dat een biljet van Genk naar Leuven bijvoorbeeld even duur zou moeten zijn als een biljet van Aarlen naar Oostende.
Het is wel even duur met een 'Standard Multi'
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5365
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Ik ervaar in de huidige toestand - waar ik overigens ook redelijk tevreden over ben - enkele gemakkelijk overbrugbare problemen. De Standard Multi is een cadeau als je voor negen uur wil vertrekken en een lange afstand moet afleggen. Dat is voor ons af en toe het geval o.a. als we naar de Ardennen trekken en daar een welbepaalde bus willen halen of een wat langere wandeling willen stappen. Uiteraard gebruiken we het seniorenbiljet als we na negen uur kunnen vertrekken en heen- en terugreis min of meer kunnen laten samenvallen. Dat is niet altijd even evident en dan word je geconfronteerd met het probleem dat een seniorenbiljet altijd heen en terug is. Het huidige seniorenbiljet is trouwens niet altijd even goedkoop: er is een hele categorie afstanden waar het verschil tussen een seniorenbiljet en een standaardbiljet erg klein of onbestaande is. In die zin zou de vooropgestelde 40% een welgekomen vernieuwing zijn. Ik vrees dat de ouderenbonden zich op dit moment blindstaren op het seniorenbiljet en te weinig rekening houden met de nieuwe mogelijkheden die er zouden komen als de vernieuwing wordt doorgevoerd. Vandaar dat ik met Groentje pleit om de voorstellen alleszins een kans te geven.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1303
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS-tarieven

Bericht door Paul »

overweg13 schreef: 10 feb 2024, 11:04 ... en dan word je geconfronteerd met het probleem dat een seniorenbiljet altijd heen en terug is.
Ik begrijp niet zo goed waarom dat een 'probleem' is. Je bent toch niet verplicht om die terugreis effectief te doen? Ik heb al vaak een seniorenbiljet gekocht voor een enkele reis (over langere afstand, wanneer het goedkoper is dan een gewoon ticket). Of een seniorenbiljet in combinatie met een gewoon ticket, indien dat nodig is omdat de terugreis gedeeltelijk over een ander traject loopt dan de heenreis. Kwestie van uit te zoeken wat de voordeligste combinatie is.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5365
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS-tarieven

Bericht door overweg13 »

Ik denk bepaald aan Haspengouw, waar wij via Landen of via Huy kunnen reizen. Dan lijken twee seniorenbiljetten toch wat overdreven. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie