fietsplanner BikeOnTrain

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door joverwimp »

Wie een fiets wil meenemen in de trein, zal nu de meest geschikte trein kunnen zoeken.
Op de website BikeOnTrain zie je meteen de fietscapaciteit van jouw trein, en reis je vlot met je tweewieler:
https://bikeontrain.belgiantrain.be/nl? ... ame=DM3760
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 03 jun 2022, 10:48 Wie een fiets wil meenemen in de trein, zal nu de meest geschikte trein kunnen zoeken.
Op de website BikeOnTrain zie je meteen de fietscapaciteit van jouw trein, en reis je vlot met je tweewieler:
https://bikeontrain.belgiantrain.be/nl? ... ame=DM3760
Nu nog deze gegevens aan MERITS sturen, dan kun je eindelijk ook internationale reizen met de fiets van/naar België plannen. De NMBS heeft nog nooit gegevens over fietsvervoer meegestuurd in zijn dienstregelingen, wat zo veel betekent als: fietsvervoer onmogelijk. Dat leidt dan tot dienstregelingen waarin staat dat fietsvervoer mogelijk is van Maastricht tot Visé(fr)...

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door desirootje »

Ze lijken ook het verschil te maken tussen treinen met een multifunctioneel rijtuig en treinen met een opbergruimte, zo zie ik dat men mij afraadt om de fiets mee te nemen op een MR96. Er zou wel een 4e ster moeten bijkomen of een verschuiving van wat gezien wordt als 3 sterren, voor level boarding tov op tillen om het in een break te zetten.
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door historyboy »

Het aangeven dmv auditieve en visuele aankondigingen van de plaats van de fietsafdeling (en) in de treinsamenstelling zou ook handig kunnen zijn.
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door historyboy »

Of reizigers verwijzen naar BeLuxTrains voor het weergeven van de (vermoedelijke) samenstelling van de trein.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door HLE18 »

En implementeren in de gewone routeplanner i.p.v. nog eens een aparte site.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door joverwimp »

De nieuwe versie biedt alle functies van de huidige versie die momenteel beschikbaar is voor het grote publiek, en voegt daar ook het perronnummer en informatie over de toegankelijkheid van de perrons aan toe.
Vermijd vanaf nu onaangename verrassingen in de stations door de informatie over de toegankelijkheid van de perrons te raadplegen.

https://beta.bikeontrain.belgianmobilit ... rce=500599

Probeer deze versie uit tijdens je reizen en deel je indrukken met ons via de gebruikelijke feedbackknop. Vergeet deze link niet op te slaan, het is alleen toegankelijk via deze e-mail en blijft de hele zomer beschikbaar.

We stellen uw mening op prijs en zijn benieuwd naar het volgende van je:
• Is de informatie over de toegankelijkheid van het platform nuttig?
• Is het begrijpelijk?
• Ontbreekt er iets?
• Zie je een probleem met de informatie
Laatst gewijzigd door joverwimp op 08 jun 2023, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door desirootje »

Ik vind dat een indicatie van perronhoogte (hoog of laag perron, de exacte hoogte van een laag perron kan de gemiddelde belg niet veel schelen) en de aanwezigheid van een helling nog ontbreekt.
Ook zie ik een paar kleine foutjes door gwn naar Gent en Denderleeuw te kijken, hij denkt dat Denderleeuw geen roltrappen naar boven heeft (hoewel ze regelmatig niet werken zijn die er wel) en het meldt ook op spoor 1 dat er geen fietsgoot is, wat niet correct is. In Gent maakt men wel een goed onderscheid tussen de nieuwe perrons, perron 8 en de oude.
Ik zou het graag naar hun sturen maar sinds ik niet in de maillijst van beta testers zit is dit het beste daarop na?
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door joverwimp »

desirootje schreef: 08 jun 2023, 22:18 Ik vind dat een indicatie van perronhoogte (hoog of laag perron, de exacte hoogte van een laag perron kan de gemiddelde belg niet veel schelen) en de aanwezigheid van een helling nog ontbreekt.
Ook zie ik een paar kleine foutjes door gwn naar Gent en Denderleeuw te kijken, hij denkt dat Denderleeuw geen roltrappen naar boven heeft (hoewel ze regelmatig niet werken zijn die er wel) en het meldt ook op spoor 1 dat er geen fietsgoot is, wat niet correct is. In Gent maakt men wel een goed onderscheid tussen de nieuwe perrons, perron 8 en de oude.
Ik zou het graag naar hun sturen maar sinds ik niet in de maillijst van beta testers zit is dit het beste daarop na?
hier kan je feedback geven: https://airtable.com/shrjazaiEHizKMF3r
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door joverwimp »

Ik gaf alvast feedback over de bereikbaarheid van de perrons vanaf de openbare weg. Doorgaans vermeld de site: info niet beschikbaar, geen trap met fietsgoot. Terwijl de perrons doorgaans wel bereikbaar zijn vanaf de weg en trappen een fietsgoot hebben.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door joverwimp »

De nieuwe (test) versie van de fiets+trein reisplanner is nu beschikbaar. Deze versie bevat extra informatie (over de toegankelijkheid van perrons) en een gloednieuw aanbevelingssysteem (dat rekening houdt met de toegankelijkheid van treinen en perrons).
Hier kan je de toegankelijkheid raadplegen en uittesten: https://beta.bikeontrain.belgianmobility.io/nl
Zoek enkele routes tussen stations die u kent (indien mogelijk zowel grote als kleinere stations) en deel uw impressies via innovation@info.belgiantrain.be
• Zijn de aanbevelingen begrijpelijk en consistent?
• Is de informatie over perrontoegankelijkheid begrijpelijk?
• Heb je opmerkingen over reizen van of naar een klein station?
• Heb je problemen of bugs opgemerkt?

Dankzij uw feedback komt deze versie in het voorjaar voor iedereen beschikbaar.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door HLE18 »

Kan dat nu niet gewoon in de NMBS app geïntegreerd worden?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: fietsplanner BikeOnTrain

Bericht door desirootje »

HLE18 schreef: 06 mar 2024, 19:39 Kan dat nu niet gewoon in de NMBS app geïntegreerd worden?
Ik neem aan dat men dit eerst apart uitprobeert en het er daarna in de app en site implementeert. Ze willen niet dat mensen denken dat deze demo een afgewerkt product is met redelijk wat fouten er nog in.
Plaats reactie