Wat is de reizigersbijdrage voor het OV in België?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Wat is de reizigersbijdrage voor het OV in België?

Bericht door JonasV91 »

Ik vraag me af hoeveel de reiziger inbrengt via de aanschaf van tickets. Zowel voor de NMBS als andere OV-aanbieders.
Hoeveel kosten dragen de reizigers als ze het OV gebruiken?
Voor binnenlandse reizen of die daaronder vallen volgens de reglementering.

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ports-2021
De NMBS
878,3 miljoen euro

2019: 2 406,9


https://www.delijn.be/nl/content/over-d ... verslagen/
De Lijn
  • 2021: net geen 121 miljoen
  • 2020: net geen 129 miljoen
  • 2019: ongeveer 196,5 miljoen
  • 2018: net geen 195 miljoen
https://www.stib-mivb.be/article.html?_ ... a3e08&l=nl
MIVB
Hoogste bedrag in 2019 bedroeg zo'n 285,788 miljoen?

https://rapportannuel.letec.be/
TEC
Begrijp ik het goed dat bij de TEC de inkomsten via de reizigers omschreven worden als het chiffre d'affaire en Produits d'exploitation non récurrents?
2022: 103.157.987,76 euro
2021: 80.126.107,95 euro
2020: 77.391.625,42 euro
2019: 123.712.600,5 euro

Som van alle bedragen uit 2019 bedraagt:
2,913 miljard euro.
Laatst gewijzigd door JonasV91 op 22 mei 2023, 20:22, 4 keer totaal gewijzigd.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wat is de reizigersbijdrage voor het OV in België?

Bericht door Steve »

Je vindt de details op pagina 10 van de presentatie die je deelt: 548,1 miljoen euro "omzet reizigersvervoer", wat de facto dus komt uit tickets en abonnementen. Samen met 267,4 miljoen euro "andere inkomsten" (ik veronderstel vooral verhuur, vastgoed, reclame...) heb je dus 815,5 "zuivere" inkomsten, tegenover 2208,6 miljoen recurrente kosten om treinen te laten rijden (personeel, energie enzovoort). Daarmee kun je dus stellen dat tickets en andere inkomsten zo'n 37% dekken van de courante uitgaven (investeringen in bijvoorbeeld de M7 nog niet eens meegerekend...) en dat de rest in essentie bijgepast wordt door de overheid. Uiteraard allemaal nog beïnvloed door corona in 2021, maar ook jaren geleden lag die dekkingsgraad al rond de 40%.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Wat is de reizigersbijdrage voor het OV in België?

Bericht door JonasV91 »

Steve schreef: 20 mei 2023, 07:08 Je vindt de details op pagina 10 van de presentatie die je deelt: 548,1 miljoen euro "omzet reizigersvervoer", wat de facto dus komt uit tickets en abonnementen. Samen met 267,4 miljoen euro "andere inkomsten" (ik veronderstel vooral verhuur, vastgoed, reclame...) heb je dus 815,5 "zuivere" inkomsten, tegenover 2208,6 miljoen recurrente kosten om treinen te laten rijden (personeel, energie enzovoort). Daarmee kun je dus stellen dat tickets en andere inkomsten zo'n 37% dekken van de courante uitgaven (investeringen in bijvoorbeeld de M7 nog niet eens meegerekend...) en dat de rest in essentie bijgepast wordt door de overheid. Uiteraard allemaal nog beïnvloed door corona in 2021, maar ook jaren geleden lag die dekkingsgraad al rond de 40%.
2019 was een normaal jaar met € 878,3 miljoen euro dus ik ga er voor 't gemak vanuit dat het nooit boven de 1 miljard gaat.

Wat ik voor de NMBS wel vergeet is dat zij nog die parkings heeft.
De vraag is evenwel hoeveel treinreizigers er bij die betalende gebruikers horen want het is dat deel dat mij nu interesseert.
Zit dat bedrag al bij diegene die wij vermeldden of valt dit onder "andere inkomsten"?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Wat is de reizigersbijdrage voor het OV in België?

Bericht door JonasV91 »

De totale inkomsten via de reizigers voor onze OV-bedrijven bedroeg in 2019:

1.484.300.600,5 euro

Is dit min of meer de kost die de overheid zou moeten dragen om 'gratis' OV aan te bieden?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wat is de reizigersbijdrage voor het OV in België?

Bericht door Steve »

Zo eenvoudig is het lang niet, denk bijvoorbeeld maar aan het aanzuigeffect dat gratis OV bijna onvermijdelijkerwijs heeft en de ermee gepaard gaande noodzaak om extra te investeren in capaciteit (terwijl veel OV in de spits nu al overvol zit). Daarnaast is de overheidsbijdrage aan de NMBS in het bijzonder nu al heel hoog (en de miljardenschuld in die context zeker niet vergeten...), nog meer gaan subsidiëren gaat helemaal in tegen de al jaren bestaande druk om het met minder te doen en de efficiëntie te verhogen. Hier bijvoorbeeld iets meer achtergrond: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/05 ... et-zo-n-g/
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Wat is de reizigersbijdrage voor het OV in België?

Bericht door JonasV91 »

Steve schreef: 20 mei 2023, 23:57 Zo eenvoudig is het lang niet, denk bijvoorbeeld maar aan het aanzuigeffect dat gratis OV bijna onvermijdelijkerwijs heeft en de ermee gepaard gaande noodzaak om extra te investeren in capaciteit (terwijl veel OV in de spits nu al overvol zit). Daarnaast is de overheidsbijdrage aan de NMBS in het bijzonder nu al heel hoog (en de miljardenschuld in die context zeker niet vergeten...), nog meer gaan subsidiëren gaat helemaal in tegen de al jaren bestaande druk om het met minder te doen en de efficiëntie te verhogen. Hier bijvoorbeeld iets meer achtergrond: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/05 ... et-zo-n-g/
Ik denk dat we het vooral moeten combineren. Investeren in OV en dat geld ergens anders halen zoals bij de bedrijfsvoertuigen. De winsten gegenereerd door een lage druk op de gezondheidszorg op lange termijn (minder uitstoot).
Als we de niet-essentiële bedrijfsvoertuigen van de weg halen, dan is de kans reëel dat er genoeg geld vrijkomt om te investeren in het OV.

Je hebt bijvoorbeeld ook een educatieve/pedagogische waarde. De scholen kunnen dan wel (goedkopere) excursies organiseren in het binnenland. De activiteit hoeft niet veel te kosten. De scholen kunnen hier ook besparen. Ouders kunnen hun kind wèl op excursie sturen etc.

Het is niet simpel maar we gooien nu zoveel geld door ramen en deuren dat wel degelijk op een zinvolle wijze geïnvesteerd kan worden. Die miljoenen die vergooid werden aan het Spartacusplan hadden mogelijks zoveel (in)directe opbrengsten verzorgd.
Het geld dat de mensen zouden uitsparen kunnen ze inzetten om andere delen van de economie te stimuleren.

Op lange termijn denk ik dat we veel voordelen kunnen verkrijgen.

1ste klasse zou nog altijd gebruikt worden maar dan aan de prijs die nu het verschil is tussen 1ste klasse en 2de klasse. De prijsvoorstellen zijn dan, gebaseerd op de huidige tarieven, respectievelijk €199, €557 en € 1 989. Een gelijkaardig principe kan gelden voor het Flex Abonnement.

Als we nu nog alle spoorlijnen onder draad kunnen krijgen en eventueel een deelserie van Desiro's ombouwen met batterijen voor het stuk Eeklo - Maldegem en ev. enkele stukken op de lijnen naar Couvin (die elektromagnetische storing bijv?). Eventueel het stukje Oudenaarde - Ronse ten behoeve van 't uitzicht.... Studies wijzen immers uit dat elektrificatie een must is. Batterijtreinen waren ook een optie indien nodig.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Wat is de reizigersbijdrage voor het OV in België?

Bericht door JonasV91 »

Uh-oh. Bij de NMBS had ik een foutief jaar, dus niet 2019 dat ik voor de rest als referentie nam.

De uitkomst (2,913 miljard euro.) is net wat anders.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Plaats reactie