Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef: 07 feb 2023, 23:57
nighttrain schreef: 07 feb 2023, 17:57 Dank U vriendelijk voor deze les in fiscaliteit,die ik in feite niet nodig had. Ik denk dat nog zo stom niet ben.Ik stam nog uit een generatie die brdrijsbeheer kreeg op de technische school,om "op zijn eigen" te kunnen beginnen!!!.
U bedoelt wellicht: "Bedankt voor uw reactie, maar ik bedoelde eigenlijk het volgende: "
Morgen een nieuwe dag, misschien met een iets gemoedelijker humeur? Laat het ons hopen. Slaapwel.
Was niet op uw reaktie dat ik geantwoord heb dacht ik.
Humeur 100% en lekker geslapen.
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TKR »

Al dat gedoe hier over wat nu de eenvoudigste manier is om te zien welke kortingen voor jou gelden. Ging men niet voor een app die standaard voor jou het goedkoopste tarief aanrekent?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Portbou »

TimJ36 schreef: 07 feb 2023, 13:33 Ik zal nog maar eens een open deur intrappen... maar waarom denkt niemand hier eens aan gratis openbaar vervoer?

Ticketing kost handenvol tijd, geld en personeel.

Het is een serieuze verbetering voor de publieke dienstverlening om tickets af te schaffen (meer tijd om reizigers te helpen) en een ecologische bijdrage door minder verspilling van papier en plastiek.
Ik ben niet voor gratis openbaar vervoer maar misschien wordt het in de feiten vanzelf gratis.
Want op een dag gaat ook de laatste moedige treinbegeleider ophouden met tickets controleren.
Bijlagen
b.jpg
a.jpg
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Reuel »

De gemiddelde trein-leek is maar in een paar dingen geïnteresseerd: kan ik van A naar B raken, zijn de uren een beetje interessant en hoeveel kost het? Die voert dat in een reisplanner en wil binnen een paar seconden een route en een prijs zien. Meer interesseert die potentiële reiziger niet.

Het doel is nog steeds meer volk op de trein trein krijgen, teneinde een stuk modal shift te verwezenlijken. Iemand die niet vaak de trein neemt kent al die passen en verschillende kortingen niet die je nu apart moet aanklikken, en zelfs een beetje verborgen zijn in de tariefformules. Niet in binnenland, en al zeker niet in het buitenland. Een grondig herdacht systeem, dat op basis van de ingegeven parameters zaken als seniorenkorting, jeugdkorting, studentenkorting, korting voor kleine groepen van 3 personen, daluurkorting, een doelgroep,... automatisch toepast op een ticket blijf ik zonder meer interessant vinden. Zonder meer speelt hier voor de occasionele reiziger een klein psychologisch proces. Korting van x aantal procent, spreekt mensen meer aan dan een pass in vage bewoordingen (voor als je niet vaak de trein neemt).

Een paar jaar geleden was ik met collega's in Zuid-Engeland, snel een ticketje gekocht aan de automaat. Wat parameters invullen, aantal reizigers, leeftijd,... De volgende pagina werd ons automatisch het geschikte én voordeligste ticket gepresenteerd. Eentje met groepskorting (33% korting), buiten de daluren (ook nog een prijsverschil) nog iets lager dan normale prijs omdat iemand nog met jeugdkorting kon reizen. Zo hoort het, in geen tijd het juiste product zonder in ellenlange productformules te moeten verdiepen zoals meestal als je in het buitenland de trein neemt. Dat mag gerust het streven zijn voor de NMBS op alle verkoopkanalen. Ik ben ervan overtuigd dat dit veel mensen kan overtuigen om wat meer de trein te nemen.

Bovendien kunnen de spoorwegen met nieuw uitgedachte tarieven meer sturen om bepaalde reizigersstromen tijdens de spits te vermijden, en die reizigers toe te leiden naar beter bezette treinen in de daluren. Die nu over het algemeen, maar magertjes bezet zijn en duur in exploitatie. Dit val toe te juichen.
Plaats reactie