Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Het doet in alle geval deugd om te lezen over "tariefverhogingen", dat is flink wat eerlijker dan het eufemisme "vereenvoudiging". En nee, voor mij is het niet meer dan terecht dat NMBS zelf bekijkt waar de gestegen kosten kunnen worden gecompenseerd door tariefverhogingen. Niks van vloeken, dus. Als de overheid het niet terecht vindt, dan moet ze zelf maar meer centen op tafel leggen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 06 feb 2023, 19:49 Misschien is het vloeken in de kerk, maar zijn bepaalde tariefverhogingen niet gewoon verstandig? Moeten Josephine en Berta echt spotgoedkoop een dagje naar Blankenberge kunnen gaan? Als senioren (bijna) evenveel gaan moeten betalen als de doorsnee toeristen, is dat echt zo schandalig?
Ik vraag me eigenlijk ook al lang af waarom senioren een supergoedkoop tarief moeten krijgen, zelfs goedkoper dan het tarief voor jongeren.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 06 feb 2023, 15:11
maarten schreef: 06 feb 2023, 07:41
desirootje schreef: 05 feb 2023, 21:06 De huidige tickets zijn te complex, ik had ook lang niet door dat een jongerenticket een vaste prijs had onafhankelijk van de standaardprijs.
Maar hoe weet je nu dan dat je 40% korting krijgt (behalve dat je het hier leest)?
Hoe de korting werkt boeit niet, of het nu -40% is of een andere complexere vergoeding met die maximumprijs. Het is een versimpeling omdat je zeker kunt zijn dat het altijd het goedkoopst is (met uitzondering van mss weekendtickets, maar dat is afweging die je verwacht te maken). De reiziger wil niet de formule bepalen om zijn ticketprijs te bepalen, die wilt weten wat die moet kopen om niet opgelicht te worden.
Ja, maar, je staat voor de kaartautomaat, je koopt een kaartje. Hoe weet jij dat je een kaartje met 40% korting moet kopen of hoe weet de automaat dat hij jou een kaartje met 40% korting moet aanbieden?

Dat is toch exact hetzelfde proces als hoe jij weet dat je een jongerenticket moet kopen of hoe de automaat weet dat hij jouw een jongerenticket moet aanbieden?
Je hoeft ook helemaal geen formule te kiezen. Zo gauw de prijs boven € 7,10 is, dan moet de kaartautomaat het jongerenticket aanbieden. Je hoeft het ook helemaal niet "jongerenticket" te noemen, je limiteert gewoon de prijs op € 7,10.
Maar dan kom je terug op de vraag: hoe weet de kaartautomaat dat er een jongere voor hem staat.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 06 feb 2023, 19:49 Misschien is het vloeken in de kerk, maar zijn bepaalde tariefverhogingen niet gewoon verstandig? Moeten Josephine en Berta echt spotgoedkoop een dagje naar Blankenberge kunnen gaan? Als senioren (bijna) evenveel gaan moeten betalen als de doorsnee toeristen, is dat echt zo schandalig?
Het respect is weer ver te zoeken hier.
Als men heel zijn leven heeft gewerkt en moet toekomen met een karig pensioentje, mag men dan geen uitzondering krijgen ?
Ik heb een Omnipas 65+ bij de Lijn. Voor 56 euro per jaar kan ik elke dag eender welke bus van de Lijn nemen. Dat mag ook niet zeker ?
Als dit de mentaliteit is hier op dit forum, van het personeel van de spoorwegen dan nog wel, ben ik hier voorgoed weg.
Men zou eens een voordeel van hen moeten wegnemen, binnen de kortste keren stakingen.
Respect is nul komma nul hier.
Salut en de kost.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat sommige pensioenen aan de magere kant zijn - evenals sommige andere uitkeringen - is niet de schuld van de diverse O.V.-bedrijven. Ik zie niet in waarom zij er dan zouden moeten voor opdraaien, door het derven van inkomsten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door pmuy »

maarten schreef: 07 feb 2023, 07:39 Ja, maar, je staat voor de kaartautomaat, je koopt een kaartje. Hoe weet jij dat je een kaartje met 40% korting moet kopen of hoe weet de automaat dat hij jou een kaartje met 40% korting moet aanbieden?

Dat is toch exact hetzelfde proces als hoe jij weet dat je een jongerenticket moet kopen of hoe de automaat weet dat hij jouw een jongerenticket moet aanbieden?
Je hoeft ook helemaal geen formule te kiezen. Zo gauw de prijs boven € 7,10 is, dan moet de kaartautomaat het jongerenticket aanbieden. Je hoeft het ook helemaal niet "jongerenticket" te noemen, je limiteert gewoon de prijs op € 7,10.
Maar dan kom je terug op de vraag: hoe weet de kaartautomaat dat er een jongere voor hem staat.
Mij lijkt zelfs dat het cumuleren van kortingen, wat men blijkbaar van plan is, een stuk moeilijk in te bouwen is dan het alternatief dat je voorstelt: gewoon een knop "jongeren" en dan onmiddelijk de standaardprijs begrensd op €7,10 (gelijkaardig trouwens aan grensoverschrijdende tickets voor jongeren). Voor de nieuwe structuur zal men ergens een menu moeten tonen waar je verschillende opties kunt aanvinken. Dat is nu niet voorzien in de software.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door groentje »

@Adler: Niet elke gepensioneerde moet enkel rondkomen met een mager pensioentje, hé. Genoeg ouderen die er warmer bij zitten dan de doorsnee 26-64-jarige, die wel de volle pot moeten betalen.
Ik ben het hier eens met Jan, lage pensioenen los je niet op met allerhande voordeeltjes links en rechts, maar met hogere pensioenen. De schande zit hem in sommige pensioenen die amper boven de €1000 uit komen piepen, niet in het afschaffen van een spotgoedkoop retourtje.
Let op, ik ben niet tegen een voordeeltarief voor sommige groepen. Jongeren hebben amper een eigen inkomen, vaak geen rijbewijs, en als je hen van jongsaf aan warm kan maken voor de trein, heb je er mogelijk een levenslange reiziger aan. Ouderen kunnen vaak geen extra inkomen meer aanboren eens ze gepensioneerd zijn, en laat ons eerlijk zijn, vanaf bepaalde lichamelijke kwaaltjes de kop op beginnen steken is het wellicht veiliger voor alle betrokkenen om hen een aantrekkelijk alternatief voor met de wagen rijden te geven. Ik zeg dat met alle respect, maar de laatste jaren had ik toch niet graag dat mijn grootmoeder nog zelf reed, ze kon nog amper haar hoofd draaien. Ik denk dat voor beiden een speciaal tarief te verantwoorden valt. De vraag is echter, moet dat het huidige forfait zijn? Of kan een korting van -40% ook, gecombineerd met een maximumprijs?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door groentje »

@pmuy: software kan worden aangepast. Als de website het kan (gewoon menuutje leeftijdscategorie toevoegen bij het begin, kost 10 s extra werk), moet dat ook lukken op een automaat. De voorziene maximumprijs kan er ook nog altijd in.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door pmuy »

groentje schreef: 07 feb 2023, 09:46 @pmuy: software kan worden aangepast. Als de website het kan (gewoon menuutje leeftijdscategorie toevoegen bij het begin, kost 10 s extra werk), moet dat ook lukken op een automaat. De voorziene maximumprijs kan er ook nog altijd in.
Dat denk ik ook, maar haalde men zelf niet het argument aan dat het te moeilijk was om in te bouwen?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TimJ36 »

Ik zal nog maar eens een open deur intrappen... maar waarom denkt niemand hier eens aan gratis openbaar vervoer?

Ticketing kost handenvol tijd, geld en personeel.

Het is een serieuze verbetering voor de publieke dienstverlening om tickets af te schaffen (meer tijd om reizigers te helpen) en een ecologische bijdrage door minder verspilling van papier en plastiek.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jan_olieslagers »

... omdat dat ooit werd ingevoerd (in Hasselt, o.a.?) en na slechts luttele jaren terug werd afgevoerd?

Maak u trouwens geen illusies: als morgen alle ticketing wordt afgeschaft, dan worden overmorgen ook de laatste loketten gesloten. Gaat dat de dienstverlening verbeteren?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 feb 2023, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef: 07 feb 2023, 09:46 @pmuy: software kan worden aangepast. Als de website het kan (gewoon menuutje leeftijdscategorie toevoegen bij het begin, kost 10 s extra werk), moet dat ook lukken op een automaat. De voorziene maximumprijs kan er ook nog altijd in.
Het zal zeker kunnen, vroeg of laat, maar aan welke kost? Ik kan me goed voorstellen dat men indertijd, bv. om de kost te beperken, de applicatie niet "op de groei" heeft geschreven, met enkel implementatie van de regels zoals ze op dat moment waren. Als dat zo is, dan moet het hele softwareontwerp herbekeken worden, of toch minstens het blok "bepaal tarief", en dat zal sowieso reeds het meest complexe gedeelte zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 07 feb 2023, 13:35 ... omdat dat ooit werd ingevoerd (in Hasselt, o.a.?) en na slechts luttele jaren terug werd afgevoerd?

Maak u trouwens geen illusies: als morgen alle ticketing wordt afgeschaft, dan worden overmorgen ook de laatste loketten gesloten. Gaat dat de dienstverlening verbeteren?
Nee zeker niet, maar de lokettensluitingen spelen al langer dan vandaag.

De NMBS ziet die loketten enkel als verkooppunt, terwijl ik al jaren ijver om er 'mobiliteitspunten' van te maken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jan_olieslagers »

De NMBS ziet die loketten enkel als verkooppunt
Dat is niet mijn ervaring: zowel in Brussel-Noord als in Schuman ben ik meermaals inlichtingen gaan vragen aan het loket, en keer op keer werd ik vriendelijk en effectief geholpen. Zelfs slechts zeer uitzonderlijk in "minder dan perfect" Nederlands :) ! In Brussel-Noord kon men met enig geluk zelfs tegen een steward(ess) aanlopen, dat spaarde de wachtrij aan het loket uit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 07 feb 2023, 13:57
De NMBS ziet die loketten enkel als verkooppunt
Dat is niet mijn ervaring: zowel in Brussel-Noord als in Schuman ben ik meermaals inlichtingen gaan vragen aan het loket, en keer op keer werd ik vriendelijk en effectief geholpen. Zelfs slechts zeer uitzonderlijk in "minder dan perfect" Nederlands :) ! In Brussel-Noord kon men met enig geluk zelfs tegen een steward(ess) aanlopen, dat spaarde de wachtrij aan het loket uit.
Het personeel is geweldig, maar het is de NMBS die loketten altijd sluit omdat ze 'te weinig verkopen'.

Die stewards die ze inzetten voor de loketten begeleiden je steevast naar de automaten, dus of dat een verbetering is, betwijfel ik.

Hetzelfde zie je gebeuren bij de stationschefs, die schaft men (helaas) ook meer en meer af, terwijl dat het eerste aanspreekpunt is in het station en op de perrons.
Plaats reactie