Staking 29/11 t/m 1/12
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Het heeft geen enkele zin om hier over een staking te beginnen want alles wordt toch altijd goedgepraat.
Fantastisch dat er weer 3 dagen wordt gestaakt bij de NMBS, nog meer files op de weg en nog meer mensen die nooit de trein zullen nemen!
Vertel dan eens wat de NMBS nog meer kan doen om het personeelstekort op te lossen dan overal sollicitaties te plaatsen.
Ik zie elke dag op de social media sollicitaties voor personeel.
Fantastisch dat er weer 3 dagen wordt gestaakt bij de NMBS, nog meer files op de weg en nog meer mensen die nooit de trein zullen nemen!
Vertel dan eens wat de NMBS nog meer kan doen om het personeelstekort op te lossen dan overal sollicitaties te plaatsen.
Ik zie elke dag op de social media sollicitaties voor personeel.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Leg een voorstel op tafel waarbij treinbegeleiders altijd samen zullen werken in situaties waarin agressie verwacht kan worden, maar dat er in ruil daarvoor wordt afgestapt van het principe dat elke trein een treinbegeleider moet hebben. Dat is naar de toekomst toe de enig realistische optie. In de meeste buurlanden zijn ze allang zover.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Misschien kan je zelf eens met wat ideetjes, oplossingen komen i.p.v. hier steeds te zagen over vanalles en nog wat.Adler schreef: ↑26 nov 2022, 14:56 Het heeft geen enkele zin om hier over een staking te beginnen want alles wordt toch altijd goedgepraat.
Fantastisch dat er weer 3 dagen wordt gestaakt bij de NMBS, nog meer files op de weg en nog meer mensen die nooit de trein zullen nemen!
Vertel dan eens wat de NMBS nog meer kan doen om het personeelstekort op te lossen dan overal sollicitaties te plaatsen.
Ik zie elke dag op de social media sollicitaties voor personeel.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Dat vind ik een goed voorstel, maar volgens dat ik lees is de reden van de staking nu het personeelstekort en een onbegrijpelijke reden over seinoverschrijdingen ( zou te maken hebben met LINDA volgens Steven).jpvdveer schreef: ↑26 nov 2022, 15:03 Leg een voorstel op tafel waarbij treinbegeleiders altijd samen zullen werken in situaties waarin agressie verwacht kan worden, maar dat er in ruil daarvoor wordt afgestapt van het principe dat elke trein een treinbegeleider moet hebben. Dat is naar de toekomst toe de enig realistische optie. In de meeste buurlanden zijn ze allang zover.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Éénmanbediening is, voor treinbegeleiders, een oplossing voor het personeelstekort. Er bollen genoeg L en S-treinen rond waar dit perfect kan, en ik neem aan dat MS08 hier technisch toe in staat is. Rond de steden gaan we over op vliegende controleploegen van 2 of 3 personen. Meerdere problemen in één keer opgelost.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Er rijden nu al geen treinen meer rond waar geen reizigers met of zonder kwade wil in eerste klas zitten met tweedeklasbiljetten. En dat in treinen met tbg. Zullen we eerste klas dan maar meteen afschaffen?jpvdveer schreef: ↑26 nov 2022, 15:34 Éénmanbediening is, voor treinbegeleiders, een oplossing voor het personeelstekort. Er bollen genoeg L en S-treinen rond waar dit perfect kan, en ik neem aan dat MS08 hier technisch toe in staat is. Rond de steden gaan we over op vliegende controleploegen van 2 of 3 personen. Meerdere problemen in één keer opgelost.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
La liberté d'opinion est-elle une espèce en voie de disparition? voor eventuele vertaling zie Google translation.Davy schreef: ↑26 nov 2022, 15:19Misschien kan je zelf eens met wat ideetjes, oplossingen komen i.p.v. hier steeds te zagen over vanalles en nog wat.Adler schreef: ↑26 nov 2022, 14:56 Het heeft geen enkele zin om hier over een staking te beginnen want alles wordt toch altijd goedgepraat.
Fantastisch dat er weer 3 dagen wordt gestaakt bij de NMBS, nog meer files op de weg en nog meer mensen die nooit de trein zullen nemen!
Vertel dan eens wat de NMBS nog meer kan doen om het personeelstekort op te lossen dan overal sollicitaties te plaatsen.
Ik zie elke dag op de social media sollicitaties voor personeel.
-
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Daar hadden ze bij ET in het begin ook veel problemen mee. Dus het gaat hem over stations met een(gesloten) uitritsein op het einde van het perron.Steven schreef: ↑26 nov 2022, 11:47 Het nieuwe systeem om treinen te laten vertrekken (LINDA genaamd) werkt alles behalve perfect waardoor er al meer seinen werden voorbijgereden.
Het systeem mag normaal geen vertrek geven als het sein nog rood is toch komt het al eens voor. Als de bestuurder dan enkel op die gesproken boodschap let en niet meer visueel het sein controleert is een fout snel gemaakt. Als het systeem goed zou werken zou je die boodschap nooit mogen krijgen als het sein nog rood staat.
Wel bij eurotunnel hebben we dit opglost met een verplichte 5 vingerregel en een kruk die verhinderde dat de traktiekruk kon bediend worden. Ik weet het het is niet hoogtechnologisch maar het werkte zeer goed ,na intesieve periodes van "refresher trainingen". Vergelijk het met de "Dutch reach" die opgenomen is geworden in de "highway code".
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Treinen met éénpersooonsbediening zijn inderdaad goede kandidaten voor het afschaffen van de eerste klas. Als de MS08 worden omgebouwd om éénpersoonsbediening mogelijk te maken kan deze wijziging meteen ook worden doorgevoerd.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Ik lees op internet dat men met dat LINDA systeem al meer dan een jaar problemen heeft en dat er al verschillende keren protest is geweest van de vakbonden om er mee te stoppen of om de problemen op te lossen.nighttrain schreef: ↑26 nov 2022, 16:35Daar hadden ze bij ET in het begin ook veel problemen mee. Dus het gaat hem over stations met een(gesloten) uitritsein op het einde van het perron.Steven schreef: ↑26 nov 2022, 11:47 Het nieuwe systeem om treinen te laten vertrekken (LINDA genaamd) werkt alles behalve perfect waardoor er al meer seinen werden voorbijgereden.
Het systeem mag normaal geen vertrek geven als het sein nog rood is toch komt het al eens voor. Als de bestuurder dan enkel op die gesproken boodschap let en niet meer visueel het sein controleert is een fout snel gemaakt. Als het systeem goed zou werken zou je die boodschap nooit mogen krijgen als het sein nog rood staat.
Wel bij eurotunnel hebben we dit opglost met een verplichte 5 vingerregel en een kruk die verhinderde dat de traktiekruk kon bediend worden. Ik weet het het is niet hoogtechnologisch maar het werkte zeer goed ,na intesieve periodes van "refresher trainingen". Vergelijk het met de "Dutch reach" die opgenomen is geworden in de "highway code".
Zo is er al eens een trein vertrokken met openstaande deuren daardoor.
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Plus dat ze alleen maar de roep om regionalisering/privatisering ondersteunen.
De job aantrekkelijker maken, zeker? Maar ja, daarvoor is geld nodig, hetzij om de lonen te verhogen of om de werkdruk te verlichten of om het personeel beter te omkaderen.Vertel dan eens wat de NMBS nog meer kan doen om het personeelstekort op te lossen dan overal sollicitaties te plaatsen. Ik zie elke dag op de social media sollicitaties voor personeel.
Alsof er voor LINDA nooit incidenten gebeurden. Menselijke fout zal men nooit 100% kunnen uitschakelen.Zo is er al eens een trein vertrokken met openstaande deuren daardoor.
@hieronder: sorry hoor, maar over de vertrekprocedure is er al zat gediscuteerd. Daarover gaat het hier niet.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 nov 2022, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
In Nederland draait de conducteur (als die er is) een sleutel op de trein om en pas dan vertrekt de trein. De conducteur hoeft niet het perron op te lopen om daar een sleutel om te draaien, met alle risico’s die daarmee samenhangen. Is het Nederlandse systeem niet veel simpeler & veiliger?
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Spoortop probeerde staking af te kopen met premie van 100 euro:
https://www.demorgen.be/snelnieuws/spoo ... beecb21aa/
https://www.demorgen.be/snelnieuws/spoo ... beecb21aa/
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Dat heb ik niet gezegd, mijn uitspraak ging over het feit dat het aantal seinoverschrijdingen was gestegen. Dat op zijn beurt kan gekoppeld worden aan de procedure LINDA. Niet alles op 1 hoop gooien aub. Er is personeelstekort, er is een gevoel van slechte veiligheid door de nieuwe procedure. Het is dus meerdere punten die samen zorgen voor die staking, maar niet noodzakelijk een echte optelsom waarbij het ene 100% met het andere te maken heeft.Adler schreef: ↑26 nov 2022, 15:20Dat vind ik een goed voorstel, maar volgens dat ik lees is de reden van de staking nu het personeelstekort en een onbegrijpelijke reden over seinoverschrijdingen ( zou te maken hebben met LINDA volgens Steven).jpvdveer schreef: ↑26 nov 2022, 15:03 Leg een voorstel op tafel waarbij treinbegeleiders altijd samen zullen werken in situaties waarin agressie verwacht kan worden, maar dat er in ruil daarvoor wordt afgestapt van het principe dat elke trein een treinbegeleider moet hebben. Dat is naar de toekomst toe de enig realistische optie. In de meeste buurlanden zijn ze allang zover.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
In Nederland geeft men een sluitingsbevel zoals in België, daarin lopen beide landen gelijk. Het verschil zit hem nadien.jpvdveer schreef: ↑26 nov 2022, 16:53 In Nederland draait de conducteur (als die er is) een sleutel op de trein om en pas dan vertrekt de trein. De conducteur hoeft niet het perron op te lopen om daar een sleutel om te draaien, met alle risico’s die daarmee samenhangen. Is het Nederlandse systeem niet veel simpeler & veiliger?
In Nederland sluit men na controle de laatste deur waardoor een controlelamp in de stuurpost aangaat, dit is de toelating tot vertrek. Dzee procedure zal men pas doen nadat het sein veilig staat.
IN België moet het sein niet veilig staan om de vertrekprocedure te starten. Momenteel zijn er verschillende procedures.
1 . Gebruik van de AVG door te draaien aan een bakje op het perron, waardoor de gekende lampjes oplichten (systeem dat men wil afschaffen)
2. Door visueel contact tussen treinbegeleider en treinbestuurder. Overdag door het opsteken van de hand, tijdens de nacht of bij slechte zichtbaarheid aangevuld met een lamp. (Methode die ook zou verdwijnen)
3. Op treinen die aangeduid zijn maakt men gebruik van de LINDA procedure, die maakt gebruik van de tablet bij de treinbestuurder en van het slimme uurwerk bij de treinbegeleider. Deze zal na het sluiten van zijn laatste duur een ‘swipe” doen op zijn slim uurwerk waardoor er een audio boodschap klinkt in de stuurpost bij de treinbestuurder. Deze boodschap mag in principe enkel te horen zijn als het sein veilig staat. Doch het is al een aantal keer voorgevallen dat die audio boodschap te horen is voor het sein veilig is en dat de treinbestuurder alsnog aanzet.
De bestuurder mag dus aanzetten bij gesloten deuren (controlelamp nakijken), audio boodschap via tablet en een veilig sein.