NMBS-tarieven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp

Re: NMBS-tarieven op 01.02.2022

Bericht door joverwimp »

Het ene bedrijf is het andere niet.
De indexaanpassing van de lonen zal 165 miljoen kosten, de gestegen elektriciteitsprijzen (tov 2022) 209 miljoen; samen 374 miljoen.
De gevraagde verhoging (nog niet bekomen!) levert 70 miljoen op, dus moet 371 miljoen extra gesubsidieerd worden. Een meevaller ?
pietje

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 19 sep 2022, 15:22 1. De vraag is of 10% nog een lichte aanpassing is.
8.73% is de index, dus lijkt de stijging mij niet onverwacht hoog.
Bij lonen en uitkeringen gebeurt die aanpassing oook automatisch (op vooraf bepaalde tijdstippen of intervallen).
Dus zou men dit ook beter automatiseren.
Shrek

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 19 sep 2022, 15:22 Volledig akkoord. Als je de voorbije 50 jaar overschouwt, moet je vaststellen dat er periodes geweest zijn waarin tarieven niet of nauwelijks stegen - veelal met links georiënteerde regeringen - en periodes waarin ze minstens de index volgden - veelal met rechtse regeringen. Persoonlijk zie ik liever dat ze elk jaar een beetje stijgen dan dat ze na enkele jaren een substantiële inhaalmanoeuvre moeten uitvoeren.
Ik wil hier zelf al 3 opmerkingen bij formuleren.
1. De vraag is of 10% nog een lichte aanpassing is.
2. De opwarming van de aarde en het milieu in het algemeen zou een veel grotere rol mogen spelen in de beslissingen.
3. Als je nog maar eens ziet welke moeite genomen en welke kosten gemaakt worden om het autoverkeer betaalbaar te houden, kun je je inderdaad afvragen waarom dat niet zou kunnen voor de NMBS en De Lijn. MIVB en TEC doen namelijk wel verdienstelijke pogingen.
Ja 10% is een lichte aanpassing gezien de lonen, pensioenen en andere ook 10% gestegen zijn.
De andere zaken zijn wel correct maar zouden moeten kaderen in begrotingsdiscussies en performantiecontracten, niet in een jaarlijkse handeling die eigenlijk een formaliteit zou moeten zijn.
groentje

Bericht door groentje »

10% is volkomen binnen de voorwaarden van het geldende beheerscontract (dat ondertussen al van meer dan 10 jaar geleden dateert..), maar wellicht had niemand echt verwacht dat er een inflatie van meer dan 5% op ons af zou komen.
In die zin snap ik de NMBS, die hun oplopende kosten moeten blijven dekken, maar ook de mensen die zich afvragen of dit wel het juiste signaal is, op een moment dat de accijnzen op brandstof nog steeds verlaagd zijn, en gebruikers van het openbaar vervoer niet altijd de meest kapitaalkrachtige bevolkingsgroep zijn. Voor mij is het vooral een manier van de NMBS om de bal terug naar de politiek te kaatsen, en dus te vragen om extra middelen.
Portbou

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 19 sep 2022, 19:30 Voor mij is het vooral een manier van de NMBS om de bal terug naar de politiek te kaatsen, en dus te vragen om extra middelen.
Dat denk ik ook...
Adler

Bericht door Adler »

Verschillende vragen afgelopen donderdag in het parlement over de NMBS en de aangekondigde prijsverhoging van 10%.
Veel beloftes van minister Gilkinet maar uiteindelijk is het toch de NMBS die zal beslissen.

PS. de titel van dit topic zou nu moeten 2023 zijn.
Plaats reactie