automatische ticket app

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

automatische ticket app

Bericht door joverwimp »

De NMBS zoekt 10.000 reizigers die een nieuwe app willen testen die automatisch, op basis van de gps in de smartphone, het afgelegde treintraject registreert en het goedkoopste ticket aanrekent. Inschrijven via https://www.belgiantrain.be/nl/innovation/fairtiq

Nadeel kan zijn dat de app weegt op het batterijverbruik van de smartphone. Volgens de NMBS wordt gemiddeld ongeveer 5 procent batterij per uur opgesoupeerd. Als de smartphone uitvalt tijdens de rit, registreert de app de locatie op het moment dat de telefoon weer aangezet wordt.

Ook worden privacygevoelige locatiegegevens bijgehouden. De NMBS zegt dat die data een jaar worden bewaard. Reizen die ouder zijn dan een jaar, worden automatisch losgekoppeld van de klant. De app maakt geen bewegingsprofielen van individuele gebruikers, verzekert de spoorwegmaatschappij.
Elders in Europa is het systeem van Fairtiq, een Zwiterse start-up, al in gebruik. Dat is het geval in Zwitserland en Liechtenstein en delen van Duitsland en Oostenrijk.
(https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... -RNBCASHNL)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: automatische ticket app

Bericht door overweg13 »

Ik heb zelf al eens zitten broeden en heb de NMBS de volgende vragen gesteld. Ongetwijfeld zijn er nog wel meer vragen:

Ik heb toch wel enkele vragen bij het gebruik van deze app. Mijn vrouw en ik verplaatsen ons frequent met een seniorenbiljet. Soms gebruiken we dat biljet echt wel zoals het is opgevat: voor een heen- en terugreis van A naar B en van B naar A. Maar de huidige reglementering laat ook andere dingen toe, omdat het nu eenmaal niet te controleren is:

1. het seniorenbiljet alleen gebruiken voor de heenreis;

2. het seniorenbiljet gebruiken voor een terugreis die verschilt van de heenreis (bijvoorbeeld aangekocht voor een reis Halle - Marloie, maar terugkeer uit Ciney, dus heen Halle - Marloie, terug Ciney - Halle);

3. het is best mogelijk dat voor heen- en terugreis verschillende reiswegen worden gevolgd (bijvoorbeeld Halle - Charleroi via Brussel-Zuid en terug via La Louvière-Sud).

Mijn vraag is dan ook: zal de app erin slagen om desondanks het correcte tarief aan te rekenen?


Ik denk ook aan niet zo voor de hand liggende ritten van A naar B naar C naar D naar E... die dingen die je tegenwoordig eigenlijk alleen kunt doen met een netabonnement. Ik geef een voorbeeld ter verduidelijking: Halle - Genk - Antwerpen-Centraal - Ieper - Halle, dingen die ik destijds frequent deed met een netabonnement of een toeristisch abonnement.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: automatische ticket app

Bericht door overweg13 »

Oh ja, nog even dit. Ik nam gisteren de IC naar Welkenraedt, het was al eeuwen geleden dat we nog eens met gtf over lijn 24 reden. We zaten boven in een M7 en ik wilde met TopoGPS ons traject volgen. Bleek dat mijn smartphone er absoluut niet in slaagde om ons correct te localiseren. Hij kreeg doodgewoon geen correcte gps-gegevens binnen. Met het klassiekje heen en terug naar Eupen was er geen probleem. Als het gereden traject gebaseerd is op gps-gegevens, dan zijn er in de M7-rijtuigen blijkbaar zware problemen te verwachten, want sommige stations liggen alleszins dicht genoeg bij elkaar om de registratie in de war te sturen. Ik denk bijv. aan Huizingen en Buizingen, Beersel en Lot en er zijn er ongetwijfeld nog andere!
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: automatische ticket app

Bericht door jan_olieslagers »

Dat zal wel vooral te maken hebben met de mindere ontvangst van de satellieten in de M7, er hoeft geen verband te zijn met de ontvangers die bij de treinuitrusting horen. Ik kan me voorstellen dat er in een M7 een pak meer electronica zit dan in een klassiekje, er zal veel meer stoorstraling rondhangen denk ik, vandaar de mindere ontvangstkwaliteit.

NB als ik even mag taalmierenneuken: praat aub niet over "gps", ik weet wel dat iedereen het zo zegt maar het is niet omdat iedereen in de vaart springt dat we daar moeten in meegaan :) GPS is slechts een van de beschikbare satellietsystemen, in de logs van mijn apparaten zie ik dat er meer wordt voortgegaan op Glonass dan op GPS... en dan ontvang ik nog geen Galileo, totnogtoe, en Beidou al evenmin.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 04 aug 2021, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: automatische ticket app

Bericht door overweg13 »

Het zal inderdaad wel met de aanwezige elektronica te maken hebben. Ik had zelfs de indruk dat de gps (sorry) beter tot goed werkte op het moment dat de airco en dus vermoedelijk andere apparatuur uitviel.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: automatische ticket app

Bericht door Steven »

Verder kan het zijn dat gebruikte materialen voor de rijtuigkast en isolatie ook storend werken voor ontvangst van navigatiesatelieten of mobiele netwerken.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: automatische ticket app

Bericht door desperado »

Sorry for English.
My experience is that GPS and similar don't work in trains with a lot of equipment on the roof - Desiros are particularly bad. I would have expected them to work on the upper deck of M6 and M7.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: automatische ticket app

Bericht door jan_olieslagers »

@overweg13: is er ooit enig antwoord gekomen op uw weldoordachte vragen aan NMBS?

Intussen realiseer ik me dat de scepsis meer dan terecht is: zolang de satellietontvangst zo zwak blijft in de trein kan dit nooit een realistisch alternatief zijn. Als NMBS niet kan aantonen dat de telefoon van de reiziger perfecte GNSS*-ontvangst had - en hoe kan dat ooit worden aangetoond? - kan men de reiziger niet verwijten niet te hebben betaald.

Hoe doen ze dat bij die andere spoorbedrijven waar dit systeem reeds in gebruik is? Hebben al die treinen ingebouwde gratis WiFi? En kan de bepaling van locatie en traject daar dan op baseren? WiFi is toch iets anders dan GNSS, tenslotte.

*GNSS: Global Navigation Satellite System, overkoepelende term voor GPS, Glonass, Galileo, BeiDou, en wat al niet meer; m.a.w. alle vormen van satellietnavigatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: automatische ticket app

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 04 aug 2021, 20:09 @overweg13: is er ooit enig antwoord gekomen op uw weldoordachte vragen aan NMBS?
Ik heb ze pas gisteren gesteld, dat zou dus wel erg snel zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: automatische ticket app

Bericht door K V B »

Het gaat hier blijkbaar om Fairtiq. Een Zwitsers product dat alhier al een tijdje gebruikt wordt. En het is zelfs een standaard functie van de SBB App tegenwoordig.
Je moet bij deze App voor het being van je reis inchecken, en dan aan het einde weer uitchecken. Daar je dit buiten het voertuig doet zijn eventuele moeilijkheden met GPS ontvangst in de trein minder een probleem. En per slot van rekening heeft meestal de app aan je instap en uitstap (en eventueel overstap) station voldoende om de prijs uit te rekenen.

Het handige aan de app is dat ze (hier in CH) werkt voor alle vervoersbedrijven. Dus je kan gewoon bij je bushalte inchecken, de bus nemen naar het station, een trein nemen naar ergens, en dan weer een bus of een tram en dan uitchecken. Wat de app ook doet is rekening houden met eventuele abonnementen. Heb je bijvoorbeeld een abonnement voor Bern - Thun en reis ja naar Interlaken dan ga je enkel een aansluitbiljet Thun - Interlaken aangerekend krijgen. Jammer is wel dat toeristische abonnement er nog niet in app passen. Ik heb een “Top Of Europe” seizoenspass (alle spoorwegen en kabelbanen die deel uitmaken van de Jungfraubahn groep) en dat geldt tot Interlaken. Reise ik bijv. van Bern terug naar Wengen dan mag ik vooral niet vergeten om in Interlaken uit te checken, of ik betaal het traject tot Wengen nog eens…
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: automatische ticket app

Bericht door jan_olieslagers »

Dus men moet aanmelden en ook weer afmelden? Dat is heel wat anders dan het aanvankelijk bericht suggereerde, daar was er sprake van automatische registratie van het afgelegde traject én van overeenkomstige tarificatie.

Niet dat ik er nu plots wel in geloof, automatische registratie zou misschien nog net lukken (mits enige bereidwilligheid vanwege de satellietgoden) , maar voor automatische tarificatie zijn de Belgische tariefstructuren veel te complex.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: automatische ticket app

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 08 aug 2021, 18:00 Dus men moet aanmelden en ook weer afmelden? Dat is heel wat anders dan het aanvankelijk bericht suggereerde, daar was er sprake van automatische registratie van het afgelegde traject én van overeenkomstige tarificatie.

Niet dat ik er nu plots wel in geloof, automatische registratie zou misschien nog net lukken (mits enige bereidwilligheid vanwege de satellietgoden) , maar voor automatische tarificatie zijn de Belgische tariefstructuren veel te complex.
Wel, uiteraard ga je moeten aangeven waar je je reis aanvangt en beëindigt. Stel je voor dat je met de auto een stuk parallel langs de spoorweg rijdt en de app automatisch een treinreis gaat aanrekenen... De automatische registratie slaat dan op het traceren van de route en zo bijhorend tarief aan te rekenen.
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: automatische ticket app

Bericht door jotie »

Twee jaar geleden of zo (ik weet het niet meer zo nauwkeurig) heb ik al eens meegedaan aan zo'n proef van de NMBS om Fairtiq te testen. Toen wel louter met het oog op het verifiëren van de nauwkeurigheid van de plaatsbepalingen, dus zonder ticketfunctie. Dat liep heel erg goed. Helemaal in het begin ging het wel eens fout, maar verder werd alles heel erg correct geregistreerd. In de app zit ook een functie die je verwittigt wanneer je x aantal meter buiten een stationsomgeving gaat, om je eraan te herinneren dat je nog moet afmelden. In de Zwitserse 'moederapp' zit intussen ook een functie om dat automatisch te laten verlopen. Of dat altijd goed gaat, is mij niet bekend.

In Zwitserland heb ik de app ook al gebruikt. De huidige versie crasht helaas op de Nederlandse taalinstelling, maar van vorige versies heb ik altijd probleemloos gebruik kunnen maken. Dus ja, hier zit wel muziek in, denk ik, al blijft het nut volgens mij heel erg beperkt. Ik zou het in België waarschijnlijk alleen gebruiken als ik niet zeker ben of ik effectief naar het initiële bestemmingsstation ga, of onderweg nog van richting moet veranderen. Dat is een paar keer per jaar nuttig. Niet meteen iets om de ontwikkelkosten van een app voor te verantwoorden, maar misschien zijn er heel andere cases te bedenken waarbij dit wél nuttig is. (Zoals mijn laatste gebruik in Basel: geen tijd om tariefmodellen te bestuderen, gewoon op een tram springen en achteraf wel zien wat er werd aangerekend.)
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: automatische ticket app

Bericht door jknockaert »

jan_olieslagers schreef: 08 aug 2021, 18:00 Niet dat ik er nu plots wel in geloof, automatische registratie zou misschien nog net lukken (mits enige bereidwilligheid vanwege de satellietgoden) , maar voor automatische tarificatie zijn de Belgische tariefstructuren veel te complex.
De spoorwegen kunnen de satellietgoden een eindje op weg helpen door wifi te installeren in de stations waar de satellietontvangst beperkt is (bv. ondergronds). Je telefoon gebruikt de aanwezigheid van die wifipunten voor positiebepaling als het satellietsignaal het niet doet. Is ook beter voor het batterijverbruik.

Wat betreft die tarificatie, tja, ik heb het altijd wat bijzonder gevonden dat het bedrijf verwacht dat de reiziger het begrijpt terwijl het nauwelijks implementeerbaar blijkt in een zelf ontwikkelde toepassing...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: automatische ticket app

Bericht door overweg13 »

Ik heb ondertussen antwoord gekregen op mijn vragen:

Bedankt voor je vraag en interesse in ons project. Ik licht graag even enkele zaken toe:

1. Het tarief van het Senior Ticket en Weekend Ticket is enkel geldig voor een heen- en terugreis, zoals dat vandaag al het geval. Als je geen terugreis aflegt zal het systeem je dus een Standard Ticket aanrekenen.

2. Het seniorenticket is enkel geldig voor eenzelfde terugreis, zodra je van je reisweg afwijkt zal het systeem dat opmerken en je dus geen seniorenticket kunnen aanrekenen.

3. De app houdt rekening met alternatieve reisroutes volgens de NMBS regels, dus indien je reisweg hieraan voldoet zal de app je toch nog steeds een seniorenticket aanrekenen.


Het is me wel duidelijk dat ik bijzonder weinig gebruik zal maken van deze app...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie