Vrijkaart NMBS

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Vrijkaart NMBS

Bericht door Strijkregel »

Beste,

Zoals de meeste spoormensen beschik ik over een vrijkaart 2de klasse voor het Belgische Net, Nederland en Luxemburg zit daar ook tussen.

Online heb ik ééns gekeken om vanuit Brussel Zuid de Internationale Duitse ICE trein te nemen richting Aachen, op de site zie ik dat je kan aanvinken dat je beschikt over een 100% korting van de NMBS. Moet ik dan alleen maar het reistraject betalen op het moment dat ik naar Aachen reis?

Heen en terug zonder korting is al rap 50 euro. Met deze korting kom ik aan 16 euro, omdat ik zogezegd niet hoef te betalen voor het Belgisch traject?

Of moet je sowieso het volledig bedrag betalen, omdat je met een Duitse vervoersmaatschapij rijd ? Ook al rijd je een stukje in Belgie.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door Ruben »

Je hoeft enkel te betalen vanaf de grens tot Aachen. Als je statutair bent en een FIP-kaart hebt, heb je bovendien nog eens 50% korting op het traject op Duitse bodem. Als je een FIP-vrijbiljet voor Duitsland hebt, is dat natuurlijk ook gratis.
Stefan 03
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2022, 15:14

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door Stefan 03 »

Hoe lang kan je als zoon of dochter met handicap genieten van de voordelen van je ouders die bij de NMBS gewerkt hebben?

Ik krijg steeds mijn kaarten . Maar waarom ,. Ik werk niet bij de NMBS. Woon niet meer thuis. Bij vervoersvoors voordelen hebben ze geen duidelijk antwoord.
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Hallo iedereen, als ik met mijn vrijkaart Benelux in Nederland de Intercity Direct tussen Rotterdam en Amsterdam wens te nemen, weet iemand dan of ik dat supplement nog apart moet bijbetalen of is dat inbegrepen in de vrijkaart (net zoals bv. Brussels Airport in België).
En mogen wij met onze vrijkaart tussen Luik en Brussel gratis reizen met de ICE of niet aangezien dit een DB-trein is?
Laatst gewijzigd door ovspotter_be op 09 sep 2023, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door Steven »

Geen supplement nodig. Je vrijkaart = een internationaal ticket voor de hele regio van de Benelux en dus zoals andere internationale tarieven vrijgesteld van die toeslag.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 09 sep 2023, 17:53 Geen supplement nodig. Je vrijkaart = een internationaal ticket voor de hele regio van de Benelux en dus zoals andere internationale tarieven vrijgesteld van die toeslag.
document als info
Bijlagen
81735241-6610-48DA-831A-DF4E0337AA92.pdf
(1.48 MiB) 240 keer gedownload
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ovspotter_be »

En hoe zit het met reizen per ICE binnen België (Brussel - Liège)?
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door nighttrain »

ovspotter_be schreef: 09 sep 2023, 19:22 En hoe zit het met reizen per ICE binnen België (Brussel - Liège)?
Het antwoord staat duidelijk in het document,daarom heb Ik het ingesloten,om oeverloze discussies en verkeer de interpretaties te vermijden...
Laatst gewijzigd door nighttrain op 09 sep 2023, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ovspotter_be »

nighttrain schreef: 09 sep 2023, 21:15 Het antwoord staat duidelijk in het document,daarom heb Ik het ingesloten,om oeverloze discussie ses en verkeer de interpretatie te vermijden...
Mijn excuses, ik vermoed dan dat deze zin "De Benelux-vrijkaart is een vervoerbewijs geldig op de lijnen uitgebaat door de Belgische (NMBS), Nederlandse (NS) en Luxemburgse (CFL) spoorwegen." wilt zeggen dat reizen per ICE in België toegestaan is.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door nighttrain »

ovspotter_be schreef: 09 sep 2023, 21:26
nighttrain schreef: 09 sep 2023, 21:15 Het antwoord staat duidelijk in het document,daarom heb Ik het ingesloten,om oeverloze discussie ses en verkeer de interpretatie te vermijden...
Mijn excuses, ik vermoed dan dat deze zin "De Benelux-vrijkaart is een vervoerbewijs geldig op de lijnen uitgebaat door de Belgische (NMBS), Nederlandse (NS) en Luxemburgse (CFL) spoorwegen." wilt zeggen dat reizen per ICE in België toegestaan is.
Geen probleem. Je kan dat document vinden op HR rail. Transportvoordelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 09 sep 2023, 21:26
nighttrain schreef: 09 sep 2023, 21:15 Het antwoord staat duidelijk in het document,daarom heb Ik het ingesloten,om oeverloze discussie ses en verkeer de interpretatie te vermijden...
Mijn excuses, ik vermoed dan dat deze zin "De Benelux-vrijkaart is een vervoerbewijs geldig op de lijnen uitgebaat door de Belgische (NMBS), Nederlandse (NS) en Luxemburgse (CFL) spoorwegen." wilt zeggen dat reizen per ICE in België toegestaan is.
Ja dat mag maar normaal moet je voor binnenlands verkeer een toeslag betalen op de ICE. Ga je spontaan aanbieden bij de treinbegeleider op het perron. Toon je vrijkaart en hij zal je wel zeggen of je alsnog moet betalen. Opgelet door het regelmatig wegvallen van een ICE kan het al zijn dat hij overvol zit bij vertrek te Brussel.
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ostbahnhof »

ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Steven schreef: 09 sep 2023, 17:53 Je vrijkaart = een internationaal ticket voor de hele regio van de Benelux en dus zoals andere internationale tarieven vrijgesteld van die toeslag.
Misschien beetje muggenziften maar wilt dat dan ook zeggen dat je met een 1e klasse vrijkaart en/of vrijbiljet in Nederland toegang hebt tot de 1e klasse lounges in Amsterdam, Schiphol en Rotterdam?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door Steven »

Een terechte vraag maar daar kan ik niet op antwoorden.
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vrijkaart NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Ik zal morgen eens een poging wagen.
Plaats reactie