Indien de reiziger op een deel van het traject over een geldig vervoersbewijs beschikt in de vorm van een trajectabonnement, dan koopt de reiziger aan de kaartautomaat (of het loket voor €0,50 extra) een kaartje voor het missende trajectdeel. Een andere optie is om de trein in- en op te hoppen, of voor het gehele traject te betalen.kika schreef:Door niet in te checken. Als je naar ergens buiten Nederland reist, moet je papieren kaartjes gebruiken. Je moet dus ook niet inchecken als je vanuit het buitenland komt. Hoe je gebruik kan maken van pakweg een traject-abbo tussen Dordt en Rotterdam en je met een ander geldig kaartje bent ingestapt voor Dordrecht is me een raadsel. En er zijn wel meer mankementen aan het hele OV-chipkaartverhaal, maar laten we alsjeblieft niet al teveel afwijken van het onderwerp. Open gerust een ander draadje.
Reizen van- naar het buitenland hoeft nooit ingecheckt te worden. Wel dient de reiziger al in het bezit te zijn van een grensoverschrijdend vervoersbewijs.
Bij de NS Kaartautomaat blijft ten alle tijden mogelijk om een vervoersbewijs "grensoverschrijdend" aan te schaffen. Op termijn verdwijnen de vervoersbewijzen uit de kaartautomaat tussen binnenlandse stations.