reiziger123 schreef:Ik heb dezelfde vraag gemaild naar de NMBS maar die blijven beweren dat kaartjes van of naar Maastricht worden uitgegeven tegen het Belgische tarief en dus nooit met voordeelurenkorting.
In Luik heb ik er ooit hetzelfde ticket willen kopen (in tweede klas dan) en toen kon het personeel geen ticket van de grens naar Maastricht afgeven als internationaal ticket. Het was geblokkeerd. Ze wisten ook niet, aan de internationale balie, dat ze dan een binnenlands ticket moesten afgeven. De ene lokettist zei dan "vraag maar aan de conducteur" en die verkocht dan inderdaad een ticket tegen Maastricht-tarief (nog in de vorige versie, met een vaste prijs voor Vise(fr) - Maastricht van 2,20). Een andere lokettist (loket binnenland) beweerde eens dat Visé(fr) niet meer bestond en dat er dus ook geen kaartjes vanaf dat punt konden worden afgegeven. En toen verkocht de conducteur ook zonder problemen een ticket vanaf de grens.
reiziger123 schreef:In Brugge kan het dus wel.
Misschien kan het *weer* en is de blokkering verdwenen. Op 1 februari is er namelijk wel meer gewijzigd voor Maastricht. Maar met bestemming Maastricht mogen eigenlijk geen internationale tickets meer worden afgegeven, of dat nu geblokkeerd is of niet.
reiziger123 schreef:Kunnen ook tickets tegen het speciale Maastricht-Belgie tarief ook worden uitgegeven naar of van het grenspunt Vise Frontiere?
Goede vraag. Ik heb meermaals gezien dat de afgifte daarvan geblokkeerd was, dus dat daarvoor juist wel een internationaal ticket gekocht moest worden. Maar ook die blokkering kan natuurlijk verdwenen zijn.
reiziger123 schreef:Hoe komt u aan 1,20 euro toeslag voor kaartjes zonder NMBS-deel? Is dit een vastgesteld tarief? Dit heb ik nooit geweten.
nog voordat de euro bestond heb ik al eens opmerkelijke verschillen waargenomen voor hetzelfde ticket gekocht bij verschillende maatschppijen: het was geloof ik Aachen Süd(Gr) - Köln (dus ook zonder NMBS-deel) dat bij de NMBS duurder was dan elders. Toen was het antwoord van de klantendienst van de NMBS dat zij 50 frank toeslag vroegen voor tickets zonder NMBS-trajectdeel. Inmiddels is dan EUR 1,20 geworden, hoewel in de productfiches een tijdje geleden over "slechts" 1 euro gesproken werd. Sinds de vervnieuwing van de "productfiches" vind ik de betreffende "fiche" echter niet meer terug:
http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fiche.phpreiziger123 schreef:Misschien een domme vraag, maar wat zijn baanvakcoupons?
U schrijft dat DB op rechtstreekse verbindingen afrondt op EUR 0,05. Bedoelt u hiermee van Duitsland naar Nederland bijv. Keulen-Nijmegen of Duitsland naar Nederland zonder overstap bijv. Keulen-Arnhem.
Baanvakcoupons (door de NMBS "sectiecoupons" genoemd) zijn vervoerbewijzen voor slechts 1 vervoerder. Dit in tegenstelling tot rechtstreekse vervoerbewijzen, waarop deeltrajecten van verschillende vervoerders zijn gecombineerd. In het computertijdperk zou dit onderscheid eigenlijk verleden tijd moeten zijn, maar dat is het blijkbaar nog niet. het stamt namelijk nog uit de tijd dat iedere spoorwegmaatschappij een TCV-bundel uitgaf met daarin de verschillende TCV-series (TCV-serie = combinatie van twee stations en bijbehorende tariefafstand en route). De verkopende maatschappij kon daarmee ofwel baanvakcoupons verkopen (met 1 of meerdere TCV-series van 1 vervoerder gecombineerd) waarbij de lokettisten de dikke TCV-bundel moesten aadplegen en kilometers en prijzen opzoeken, ofwel een lijst samenstellen met gangbare routes naar buitenlandse bestemmingen en de bijbehorende totaalprijzen en gecombineerde TCV-series. DB doet dat laatste nog steeds, alleen dan elektronisch. Alleen voor van tevoren gedefinieerde routes kun je rechtstreekse vervoerbewijzen kopen (vanaf een Duits station of grenstariefpunt) naar het buitenland. Voor andere routes of voor een reis die Duitsland niet beroert kun je alleen baanvakcoupons kopen, dus voor iedere vervoerder (DB, NMBS, NS, ÖBB, enz.) een apart ticket. Dat is op zich niet zo erg, maar het vervelende bij DB is dat alleen voor die van tevoren gedefinieerde doorgaande routes treingebonden tickets (Europa-Spezial, Sparpreis) te koop zijn.
reiziger123 schreef:Nu ik toch aan het vragen ben heb ik nog en heel andere vraag.
Enkele maanden terug was ik in het DB-reisezentrum voor een ICE-ticket van Nederland naar Keulen. Ik had graag een specifieke zitplaats en dame aan de balie kon mij een plattegrond laten zien met alle vrije zitplaatsen. De stoel waar ik graag op zou willen zitten was nog vrij en kon gereserveerd worden. Er waren echter geen aanbiedingen meer beschikbaar dus ik zou het volle tarief moeten betalen. Dat vond ik wel wat veel dus een dag later heb ik hetzelfde gevraagd bij de Hispeed-balie. Daar was een aanbieding en vroeg naar mijn gewenste zitplaats. Zij kon geen plattegrond zien maar kon wel het rijtuig en stoelnummer invoeren. Er kwam steeds een foutmelding. Na enkele keren opnieuw proberen en een collega erbij geroepen bleef het onmogelijk.
Nu vraag ik mij af hoe dit kan. Is het toevallig dat net iemand anders in de tussentijd de zitplaats heeft gereserveerd? Vreemd want het was 2 weken voor vertrek.
Werken NS en DB met verschillende reserveringssystemen zodat Nederlandsers andere zitplaatsen krijgen dan Duitsers? Of zijn de systemen toch met elkaar verbonden? Ook raar dat DB een plattegrond met vrije plaatsen te zien krijgt en NS niet.
Onderliggend komen de zitplaatsen uit hetzelfde systeem (EPA voor zover ik weet), maar de gebrukikersinterface is bij DB en NS verschillend. Ik heb de laatste tijd al meer klachten gezien dat NS geen specifieke zitplaatsen meer zou kunnen reserveren. ik weet niet of dat echt zo is, maar het is wel zo dat NS sinds een tijdje een nieuw systeem gebruikt. Ik vermoed eigenlijk dat daarin de functie om specifieke zitplaatsen te reserveren goed verstopt zit of slecht werkt. Ik zal het eens navragen.
Groetjes,
Rian