Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Poldevrek

Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord)

Bericht door Poldevrek »

Nu het mooie weer voor een tijdje voorbij is, kunnen we eindelijk de oogst van deze zomer eens verwerken.

In dit topic met locomotieven uit Lille staat deze reactie:
eagleheart schreef:mooie foto's van minder mooie locs
Nu vind ik zelf Franse locs niet mis, maar blijkbaar geldt dat dus niet voor iedereen (de gustibus et coloribus...).
Die klassieke locomotieven hebben volgens mij iets exotisch, en de verschillende kleurenvariaties spreken mij ook wel aan.
Maar in alle eerlijkheid: ik ken eigenlijk zelf niet zo veel van Franse treinen, en dus besloot ik hier iets aan te doen.
Op vrijdag 23 juli nam ik de Thalys naar Paris Nord.

De missie
Zo veel mogelijk verschillende Franse locomotieven fotograferen, met bijzondere aandacht voor:
- locomotieven in "En Voyage" kleuren. Het contract tussen de ontwerpers van dit kleurenschema en de SNCF is verlopen, dus deze kleuren staan op het punt te verdwijnen
- de zesassige diesel CC 72100
- de Prima BB 27300 in passagiersdienst (Transilien). Ondertussen de Prima al vaker gezien in Fret uitvoering, maar nog nooit in personenvervoer

Het plan
Vooraf stonden Paris Nord en Paris Est al zeker op het programma. Beide stations liggen letterlijk op wandelafstand van elkaar. Voorts nog een uitstap via metro naar één of meer andere stations.
Uiteindelijk werd het Paris Montparnasse, met een heel kleine excursie per Transilien naar Vanves-Malakoff.

Het resultaat
Een pak foto's (niet allemaal even geslaagd), waarvan hier een selectie:

Paris Gare du Nord
Aankomst en vertrekpunt van de dag.
De Gare du Nord is de poort naar het Noorden, met alle treinen van en naar Noord-Frankrijk, België, Nederland, Engeland (Eurostar) en de Parijse noordrand.
Het is aangesloten op het wisselstroomnetwerk (spanning 25 kV). Qua locomotieven zien we dan ook vooral eenspanninge wisselstroomlocs:
- BB 16000 ("Jacquemin"), gebouwd van 1958 tot 1963, en bijna verdwenen (nog minder dan 20 in gebruik)
- BB 17000 ("Danseuse"), gebouwd van 1965 tot 1968
- BB 15000 ("Nez Cassé"), gebouwd van 1971 tot 1978

Als eerste de 16039 in En Voyage kleuren (eerste doelstelling gehaald), vooraan en achteraan:
Afbeelding Afbeelding De 16029 En Voyage met een Corail trein:
Afbeelding De 16054 in Multiservice kleuren aan kop van een Corail:
Afbeelding De BB 17000 is eerder zeldzaam in Paris Nord. Hier de 17089 in IDF (Ile de France) kleuren met een sleep V2BN dubbeldekkers:
Afbeelding De meest voorkomende lok in Paris Nord is de BB 15000.
Dit is de 15012 in TEE kleuren:
Afbeelding Hier duwt de 15029 R in Multiservice kleuren een sleep V2BN. De R staat voor Reversibilité, en duidt aan dat deze lok aangepast is voor trek-duw werk:
Afbeelding Deze 15028 R kampt met een identiteitscrisis: vooraan 115028, aan de zijkant 215028 (?):
Afbeelding De 15055 in En Voyage outfit (getrokken door de 16039)
Afbeelding en de 15056 R, ook En Voyage:
Afbeelding Tenslotte nog wat dieselwerk, met de ook in België niet onbekende BB 67400.
De 67586 in Fret kleuren samen met de 67606 aan het hoofd van een Corail:
Afbeelding En een persoonlijke favoriet: de 67450 in En Voyage kleuren:
Afbeelding Delen 2 en 3 volgen.


Paul
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord

Bericht door bobke »

Toch bijzonder dat al die locs bijna een andere kleurenverdeling hebben. :D
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord

Bericht door Accelerat »

Heerlijk die franse locs! :D Ik hoop dat ze in mei ook nog zo divers zijn, maar ik vrees ervoor... :?
Poldevrek

Re: Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord

Bericht door Poldevrek »

sncf-sncb schreef:Ik hoop dat ze in mei ook nog zo divers zijn, maar ik vrees ervoor... :?
De BB 16000 gaat er binnenkort onherroepelijk uit, dus of je die nog zult zien in mei?

Wat betreft kleuren zijn de vooruitzichten beter. En Voyage verdwijnt, maar dat zal waarschijnlijk nog wel even duren (de En Voyage machines die nu in revisie gaan komen buiten in het kaal zilver!).
Er is sprake van een totaal nieuw kleurenschema ter vervanging van En Voyage tegen eind dit jaar :D .
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord

Bericht door msts.be »

Poldevrek schreef:Er is sprake van een totaal nieuw kleurenschema ter vervanging van En Voyage tegen eind dit jaar :D .
Yep. Men is al bezig op "Fantôme"-locs om een nieuwe schildering uit te testen:
http://imageshack.us/photo/my-images/836/img0424qy.jpg/
http://www.vuesurlavoie.com/upload/imag ... 406766.jpg

Men is het er nog niet over eens of er nog stickers gaan opkomen of niet. Ik hoop van wel, en ditmaal beste SNCF kopen jullie alle rechten ivm liverijen en copyrights over, zodat we niet weer opnieuw over licentiegezeik zoals met "en voyage" te maken krijgen. De beste liverij op de SNCF locs ooit volgens mij, en die moet dan doodleuk worden afgevoerd omdat het ontwerp toebehoort aan een designbureau en die willen er weer $$$ voor zien.. :roll:

Ik hoop ook dat men nu consequent is en álle locs die binnenkomen voor een GR of gelijkaardig onderhoud in deze liverij komen (toch tenminste van de activiteiten Voyages en Proximités, dus ex-VFE en ex-TER. Fret daar doen ze maar mee wat ze willen). Béton en Arzens is niet meer van deze tijd, als je dat wil moet je maar naar Mulhouse of Avignon (CC6570) gaan.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord

Bericht door msts.be »

Poldevrek schreef:Deze 15028 R kampt met een identiteitscrisis: vooraan 115028, aan de zijkant 215028 (?):
Moet 215028 zijn. Enkel SNCF Proximités heeft BB15000R voor Intercités (deze dus) en TER-treinen met Corail B6Dux. SNCF Voyages heeft locs in de 115000 serie, die hebben geen MUX maar wel Memor2+ voor Luxemburg.
eagleheart
Berichten: 305
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Parijs 23 juli 2010: deel 1 van 3 (intro en Gare du Nord

Bericht door eagleheart »

nice, ik ga binnenkort ook wat foto's posten van gare l'est:-)
Plaats reactie