Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door BVG1988 »

Is er iemand al eens geweeest naar het station van Ottignies om daar de treinen te gaan spooten?

Ik ben zaterdag geweest om er andere voor de ICT's te gaan kijken, maar een treinbestuurder heeft mij een waarschuwing gegeven dat men best een attest bijheeft om er te staan (om bijvoorbeeld geen onenigheden te krijgen met agenten Securail bijvoorbeeld). Ik stond op stond ruim binnen de lijnen en zoek altijd de breedste perrons als het kan. Maar ik begrijp wel de reactie van de machinist.
Ik heb mij dan op de parking gezet naast een afsluiting van een werf. Vandaar dat ik ook wel voorstander ben van een pas of klein examen bijvoorbeeld. Het zou mij alvast toch een betere zekerheid geven.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Bordensteker »

Op de vorige bladzijden ging het o.a. over mensen die door onoplettendheid of erger te dicht bij het spoor staan, maar het valt mij de laatste tijd op dat sommige filmende hobbyisten expliciet staan te gebaren dat de TB verzocht wordt "onnodig" te claxonneren. (Hetzelfde gebaar als wat rangeerders bij de goederen onofficieel gebruiken om "kloppen" te bevelen.)
Even vond ik die interactie wel aardig (en dat liet ik ook horen), maar ... van fotograferen en filmen moet niemand hinder ondervinden.
Wij niet van fotografen die te dicht bij het spoor staan.
Maar zeker omwonenden van favoriete spotplekken niet van bij mooi weer elke keer de langskomende treinen te horen claxonneren zuiver voor de pret van de filmer.
Wij moeten ons beter niet als een variant op de Hell’s Angels gaan gedragen ...
Dus in de meeste situaties: Nee, daar doe ik niet aan mee!

_________________
Om te vermijden dat de buitenstaander terecht denkt: “Zijn jullie nou helemaal betoeterd?”
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door loic1811 »

dat heb ik ook al vaak gezien maar wat ik als klein kind deed was naar de lijn gaan en dan begon ik te zwaaien en zo een claxonneke deed dan wel mijn dag goed.als ik me niet vergis mogen tb's in turnhout niet meer claxonneren naar het schijnt zijn daar veel klachten van de buurt bewoners ...
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door kika »

Bordensteker schreef:Maar zeker omwonenden van favoriete spotplekken niet van bij mooi weer elke keer de langskomende treinen te horen claxonneren zuiver voor de pret van de filmer.
Dus in de meeste situaties: Nee, daar doe ik niet aan mee!

_________________
Om te vermijden dat de buitenstaander terecht denkt: “Zijn jullie nou helemaal betoeterd?”
Er zijn een heleboel spotplekken waar treinbestuurders verplicht zijn te claxonneren, niets mis met spottersuitstapjes naar die oorden 8)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef:Er zijn een heleboel spotplekken waar treinbestuurders verplicht zijn te claxonneren, niets mis met spottersuitstapjes naar die oorden 8)
Je bedoelt zeker elke treintunnel? Daar moeten ze claxonneren hé?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door kika »

O.a., maar ook bijvoorbeeld bij spoorwegovergangen in de V.S. En er zijn vast nog een heleboel andere plaatsen, zoals bij een Belgische spoorwegovergang in nood (toch?). Ik ben er van overtuigd dat andere forumbezoekers me hier gemakkelijk kunnen aanvullen.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door gysev »

Gisteren was het weer van dat: naar aanleiding van de pendelritten tussen Brussel-Zuid en Vorst-Oost vond een halve gare er niet beter op dan in Brussel-Zuid in het wisselrooster te gaan staan :x Dat soort dommeklxxxxxxn heeft in deze hobby echt niets te zoeken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door overweg13 »

gysev schreef:Gisteren was het weer van dat: naar aanleiding van de pendelritten tussen Brussel-Zuid en Vorst-Oost vond een halve gare er niet beter op dan in Brussel-Zuid in het wisselrooster te gaan staan :x Dat soort dommeklxxxxxxn heeft in deze hobby echt niets te zoeken.
Dat is natuurlijk een extreem geval en op geen enkele manier goed te keuren, maar we meten toch wel met 2 maten en gewichten. We vinden het doodnormaal dat we langs drukke wegen stappen zonder enige bescherming die naam waard met auto's die tegen 90 km/u (vaak meer) voorbijrazen en die op elk ogenblik van hun weg kunnen afwijken met chauffeurs van wie de overgrote meerderheid te weinig vaardigheid en discipline heeft om zijn voertuig correct te besturen, als hij al niet bezopen is. Maar langs een spoorweg, ho maar! Niet dat ik ervoor pleit om nu maar meteen fiets- en voetwegen langs onze spoorlijnen aan te leggen, maar nu wordt er wel wat overdreven. Gelukkig zijn er nu cursussen die ouders moeten leren hoe zij hun kinderen buiten moeten leren spelen. Hopelijk zit daar ook in dat ze niet op auto- en andere wegen, en tussen de rails mogen spelen...
Met vriendelijke groet

overweg13
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door doggys2 »

overweg13 schreef:Gelukkig zijn er nu cursussen die ouders moeten leren hoe zij hun kinderen buiten moeten leren spelen. Hopelijk zit daar ook in dat ze niet op auto- en andere wegen, en tussen de rails mogen spelen...
Lang geleden dat ik zo iets idioots heb gehoord, dit doet mij veronderstellen dat ouders van nu niet meer in staat om hun kinderen de nodige discipline en voorzichtigheid bij te brengen. Als ouders nu al op cursus moeten daar voor..... Ik weet dat dit een beetje offtopic is maar moest dit even kwijt en is toch in het verlengde van hierboven.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door gysev »

overweg13 schreef:Dat is natuurlijk een extreem geval en op geen enkele manier goed te keuren, maar we meten toch wel met 2 maten en gewichten.
Nee, dat doen we niet. Een straat is openbare weg, een spoorlijn niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door overweg13 »

gysev schreef:
overweg13 schreef:Dat is natuurlijk een extreem geval en op geen enkele manier goed te keuren, maar we meten toch wel met 2 maten en gewichten.
Nee, dat doen we niet. Een straat is openbare weg, een spoorlijn niet.
Het ging me niet om het wettelijke statuut van straat of spoorlijn, het ging me om het gevaar dat je als mens met enig gezond verstand loopt langs een spoorweg of een straat.
Maar ik zal wel historisch beladen zijn: als 12-jarigen trokken we dagelijks - zoals zovele pendelaars - naast de spoorweg - over het goed onderhouden dienstpad - van OW 13 naar het station van Beert-Bellingen. Geen haan die daar naar kraaide, allerminst de machinisten van de types 1, 12, 29 en 64 die ons tegemoet kwamen. Maar ze hadden ons wel opgelegd om op het dienstpad te blijven en we waren toen op dat vlak waarschijnlijk veel verstandiger dan de meeste volwassenen nu. En de sporen staken we alleen over aan overweg 14, waar dat kon onder de bescherming van de signalisatie: een klok die toen nog klepte, i.p.v. een bel die rinkelde. Maar dat laatste is een onbelangrijk detail, een flard herinnering waar je je als oudere af en toe nog eens kunt aan optrekken...
Met vriendelijke groet

overweg13
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door gysev »

overweg13 schreef:Het ging me niet om het wettelijke statuut van straat of spoorlijn, het ging me om het gevaar dat je als mens met enig gezond verstand loopt langs een spoorweg of een straat.
Gezond verstand is nu net iets wat niet meer schijnt te bestaan als je sommigen bezig ziet. Als je tegenwoordig al in een handleiding van een microgolf moet zetten dat je er geen huisdieren in mag drogen...
overweg13 schreef:Maar ik zal wel historisch beladen zijn: als 12-jarigen trokken we dagelijks - zoals zovele pendelaars - naast de spoorweg - over het goed onderhouden dienstpad - van OW 13 naar het station van Beert-Bellingen. Geen haan die daar naar kraaide, allerminst de machinisten van de types 1, 12, 29 en 64 die ons tegemoet kwamen. Maar ze hadden ons wel opgelegd om op het dienstpad te blijven en we waren toen op dat vlak waarschijnlijk veel verstandiger dan de meeste volwassenen nu. En de sporen staken we alleen over aan overweg 14, waar dat kon onder de bescherming van de signalisatie: een klok die toen nog klepte, i.p.v. een bel die rinkelde. Maar dat laatste is een onbelangrijk detail, een flard herinnering waar je je als oudere af en toe nog eens kunt aan optrekken...
Tsja, stoom- en dieselloks op korte railstaven hoor je nu eenmaal veel beter aankomen dan modern elektrisch materieel op langgelaste sporen, zeker bij mist of regen. En de snelheid ligt nu meestal ook wat hoger.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door overweg13 »

gysev schreef:
Tsja, stoom- en dieselloks op korte railstaven hoor je nu eenmaal veel beter aankomen dan modern elektrisch materieel op langgelaste sporen, zeker bij mist of regen. En de snelheid ligt nu meestal ook wat hoger.
Dat is natuurlijk zo, maar eigenlijk zou dat met jongeren uit de jaren 1950-1960 niet eens veel verschil maken. We wisten gewoon dat je zelfs uit de buurt van het ballast moest blijven. Maar daar schort het tegenwoordig: de meesten beseffen niet meer hoe snel een trein kan naderen.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door kika »

Er is een stuk wat meer dan enkel opvoeding. Waar en wanneer komt een gemiddeld kind nog in aanraking met treinen? Genoeg 12-jarigen die nog nooit op een treinstation zijn geweest, veel (buurt-)spoorwegen zijn afgeschaft en ze groeien op in een auto. Zelfde met fietsen: een kind wat nooit (mee-)fietst plots naar het middelbaar alleen de straat opsturen is onverantwoord. Moest je je spreekwoordelijke kleine zus niet vaak bij de hand grijpen of streng toespreken? Oefenen en er vaak op gewezen worden. Het andere uiterste is de veel te zelfverzekerd spotter, ex-NMBS'er..
Plaats reactie