Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door TommyG »

Noem jij dat dan "optreden"? Gewoon een opmerking maken? Als dat al niet meer mag...
Dat doe ik evengoed als ik eender iemand anders de sporen zie oversteken.

Is allemaal begonnen lang geleden, toen ik nog een snotneus was. Als wij toen naar het jeugdhuis gingen of naar een vriend "aan de andere kant van den berg" dan waren wij ook te lui om te voet "den berg" over te gaan, en dan staken wij ook de sporen over vanaf perron 4 zonder daar eigenlijk verder bij na te denken, iedereen deed dat indertijd in ons dorp...
Maar op een dag is dat eens bijna fataal afgelopen, door onoplettendheid, voor mij en een vriend.
Dat was de laatste keer dat ik de sporen ben over gelopen, sindsdien neem ik "den berg" er wel bij...

En sindsdien kan ik het maar moelijk laten om geen opmerking te maken als ik iemand dat zie doen...
Jullie doen hier precies of ik heb die mens voor het vuil van de straat zitten uitschelden.

Maar goed, ik zal in het vervolg mijn mond houden en er geen opmerkingen meer over maken. Waar maakte ik me eigenlijk toch druk over, over de veiligheid van iemand die ik van haar of pluim ken? Dat is inderdaad overdreven, jullie hebben gelijk...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

Tommy uw opmerking is niet op de juiste manier gegeven, ook al gaat personeel in de fout dan nog maak je de opmerking niet op die manier ze valt 99% zeker in dovemansoren. Als je zoiets ziet en je wil een opmerking maken zijn er andere wegen om dat te doen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Paul »

Ik vind dat TommyG gelijk heeft.
Als die treinbestuurder in kwestie, zonder herkenbare NMBS- of Infrabelkledij en zonder fluohesje, zomaar de sporen oversteekt terwijl 'gewone mensen' dat kunnen zien, dan geeft hij een zeer fout signaal en mag hij daarop aangesproken worden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door TommyG »

Steven schreef:Tommy uw opmerking is niet op de juiste manier gegeven, ook al gaat personeel in de fout dan nog maak je de opmerking niet op die manier ze valt 99% zeker in dovemansoren. Als je zoiets ziet en je wil een opmerking maken zijn er andere wegen om dat te doen.
Please share? Securail? Politie?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

TommyG schreef:
Steven schreef:Tommy uw opmerking is niet op de juiste manier gegeven, ook al gaat personeel in de fout dan nog maak je de opmerking niet op die manier ze valt 99% zeker in dovemansoren. Als je zoiets ziet en je wil een opmerking maken zijn er andere wegen om dat te doen.
Please share? Securail? Politie?
Op elk perron hangen stickers met een gratis nummer. Politie gaat hier niets aan doen, hij heeft (eventueel) gezondigd tegen het interne reglement van de NMBS en dus is het aan hun om uit te maken of hij gestraft moet worden of niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door groentje »

Ik begrijp TommyG heel goed. Sommige collega's zijn inderdaad liever lui dan moe, en vergeten maar al te gemakkelijk dat ze ook een voorbeeldfunctie hebben. Als je de sporen ostentatief de sporen gaat oversteken op een paar meters van een onderdoorgang, waar ben je dan mee bezig? En nee, sommigen zijn zich echt niet bewust van de risico's, als je ze zo bezig ziet. Ik heb er toch al een lelijk zien schrikken van een aanstormende trein...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

groentje schreef:Ik begrijp TommyG heel goed. Sommige collega's zijn inderdaad liever lui dan moe, en vergeten maar al te gemakkelijk dat ze ook een voorbeeldfunctie hebben. Als je de sporen ostentatief de sporen gaat oversteken op een paar meters van een onderdoorgang, waar ben je dan mee bezig? En nee, sommigen zijn zich echt niet bewust van de risico's, als je ze zo bezig ziet. Ik heb er toch al een lelijk zien schrikken van een aanstormende trein...

Versta mij niet verkeerd, ik begrijp dat ook, maar het moet ook duidelijk zijn dat hij als buitenstaander weinig of geen effect zal uitoefenen op iemand van de spoorweg die in de fout gaat. Ik heb ook al personeel fouten zien maken op dat vlak, zoals in het station Ottignies wel meermaals te zien is.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Bibke »

Ik begrijp Tommy ook perfect maar wanneer je weet dat het NMBS personeel betreft, moet je zeker niet voor politie gaan spelen. Als je dat ziet gebeuren door kinderen, jeugd, ... en je maakt er dan een opmerking over, dan heb ik daar geen probleem mee.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door kika »

Ook het aanspreken kan op 100 verschillende manieren, geen idee hoe dat ging maar als op een niet te agressieve/betweterige manier iemand er even aan herinnerd wordt dat het niet handig is met wachtende reizigers en zonder hesje zo qua voorbeeldfunctie, lijkt er me niet veel mis mee te zijn. In veel beroepen worden er (veiligheids-)fouten gemaakt, waar er levens mee gemoeid zijn. Het is dan niet leuk om eraan herinnerd te worden, zeker door een buitenstaander. Op dat moment toegeven dat je fout zit (als dat al het geval is), hoeft ook niet per sé, zou al mooi zijn als er een volgende keer (hopelijk) wel aan wordt gedacht. Uw lokale veldwachter mag dan verantwoordelijk zijn voor alle heterdaden van schavuiten hun belletje trek, maar in de praktijk is een keer een goed gesprek en een aai over de bol wel genoeg.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door TommyG »

Ach, ik ben zelfs helemaal niet zeker dat hij mij gehoord heeft, ik stond op perron 2 en hij liep op perron 4. Ik vroeg gewoon of hij te lui was om de trappen te nemen.

Het is niet omdat het mag dat het moet, dat is mijn punt. Waarom zou je in godsnaam 4 sporen oversteken terwijl je perfect zonder omweg de onderdoorgang kan gebruiken?
Voorbeeldfunctie? Wat voor indruk maakt dat op mensen die dit zien?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door trainlovertje »

Ik heb ooit wel gehoord in het station van Hasselt van een NMBS-personeelslid die bestuurders in opleiding aansprak dat het verboden was over de sporen te lopen. Enkel vanaf spoor 9, waar er geen mogelijkheid meer is om de tunnel te gebruiken, mag men in het spoor lopen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door HLE 2302 »

TommyG schreef:Dat de treinbestuurders zelf eens beginnen met het goeie voorbeeld te geven, dat zou al veel helpen.
Vorige week nog maar eens gezien in Muizen, komt een taxi aan om een treinbestuurder te brengen. Die kerel stapt uit met zijn trolleyke en in plaats van via de onderdoorgang naar spoor 4 te lopen gaat hij gewoon de sporen over.
Ik heb hem nog nageroepen of hij te lui is om de trappen te nemen maar meneer negeerde me gewoon en ging verder naar zijn lokomotiefje...
Ook wel een beetje het probleem van deze tijd, mensen die overal agentje willen spelen. Akkoord dat dit absoluut een verkeerd signaal naar de buitenwereld is en niet zou mogen. Maar nog steeds zal een treinbestuurder die de sporen oversteekt zich méér bewust zijn van gevaren, en beter weten waar hij op moet letten dan een onbevoegde ... :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Bericht door Steven »

Ik heb de titel iets algemener gemaakt, kwestie dat de problemen zich toch overal voordoen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Bericht door Steven »

Vrouw loopt in Opwijk over het spoor om haar trein naar Brussel te halen. De treinbegeleider stelt de inbreuk vast en ontzegt de vrouw de toegang tot de trein. Prima werk, ze kan nog tevreden zijn dat ze geen boete kreeg. Haar excuus "anders ben ik te laat op mijn werk", antwoord van de treinbegeleider " nu bent u ook te laat op uw werk. Besluit: over de sporen lopen gaat u geen winst opleveren en zo moet dat.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Bericht door gysev »

Vorige woensdag zijn drie jonge gasten opgepakt in Brussel-Kapellekerk: ze stonden er in volle spits buiten het perron te fotograferen! Dat soort idioten verpest het natuurlijk voor iedereen. Mochten ze hier op het forum zitten: ZOEK EEN ANDERE HOBBY.
Plaats reactie