28 september 2023 - Herbeumont - Les Epioux

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

28 september 2023 - Herbeumont - Les Epioux

Bericht door Paul »

Er bleef me nog één wandeltraject af te leggen om het GR-pad van de Trappistenabdijen van Wallonië compleet te voltooien: van Herbeumont naar Les Epioux. Een mooi traject van een kleine 10 km (aanlooproutes van en naar de dichtstbijgelegen bushaltes inbegrepen) langs het riviertje de Antrogne, de meanderende, wilde Semois en de vijvers van Les Epioux. Het was lichtbewolkt met zonnige perioden, 18 à 20 graden, ideaal wandelweer.

De heenreis verliep als volgt:
Sint-Niklaas - Antwerpen-Berchem IC728 08:00 (+3) - 08:17 (+3) MS96 474
Antwerpen-Berchem - Brussel-Noord IC2030 08:30 (+6) - 09:00 (+6) HLE1865 + M6
Brussel-Noord - Namur IC2409 09:13 (+1) - 10:17 (-1) HLE1894 + M6
Namur - Bertrix L6060 10:45 (stipt) - 12:16 (+15) desiro 531
Bertrix (Gare) - Herbeumont (Grand-Place) TEC lijn 163a 12:50 (+5) - 13:19 (+2) Iveco Crossway 490603 (Transports Penning)

In Namur had ik de tijd om het splinternieuwe autobusstation boven op het dak van het treinstation te gaan bekijken. Het ziet er goed uit, ruim en met veel licht. Maar totnogtoe is er geen enkele realtime info over de vertrekkende bussen te bespeuren (hopelijk komt dat nog?); enkel een lijstje van de buslijnen die er passeren en aan welk van de 8 perrons ze vertrekken.

De vertraging bij aankomst in Bertrix was te wijten aan verkeer over één spoor tussen Paliseul en Bertrix wegens werken. We stonden lange tijd stil tussen Carlsbourg en de overloopwissels van Paliseul, om een tegemoet komende ketelwagentrein te laten passeren en vervolgens de op blokafstand vóór ons wachtende goederentrein te laten vertrekken.

Terugreis:
Les Epioux - Bertrix (Gare) TEC lijn 165c 16:44 (+2) - 17:14 (stipt) Mercedes Citaro 563257 (Transports Penning)
Bertrix - Libramont P8684 17:31 (stipt) - 17:40 (stipt) desiro 540
Libramont - Brussel-Noord IC2140 18:07 (+1) - 20:17 (+3) HLE1347 + I6 + I11
Brussel-Noord - Sint-Niklaas IC3218 20:29 (+2) - 21:36 (+9) twee gekoppelde M7-motorstellen

Het was een aangename verrassing om in Libramont een I6-rijtuig (met zijgang en aparte compartimenten met 6 zitplaatsen) te zien voorrijden in de IC naar Brussel. Eerste-klassecomfort in een tweede-klasserijtuig: ideaal voor zo'n lange rit van meer dan twee uur!

Onderweg kon ik constateren dat aan Y Recogne (op L. 165) en Y Serpont (op L. 162) overloopwissels ingebouwd werden met het oog op de heraanleg van de verbindingsboog 162/1, zoals reeds gemeld in deze draad. Aan de overgroeide bedding van de verbindingslijn zelf is evenwel nog niets gebeurd.

Dat de IC's van de verbinding Brussel - Dendermonde - Sint-Niklaas hun eindbestemming bijna nooit op tijd bereiken is dagelijkse kost. Oorzaken die ik vandaag constateerde: vertraging bij het binnenrijden van Dendermonde (de trein moet daar alle sporen kruisen en dan rijdt er wel eens een andere trein in de weg); de lange tijd die de frontwissel in Dendermonde in beslag neemt (in dit geval elf minuten, dus méér dan de tien waar de dienstregeling in voorziet!); het aan elke halte erg traag afremmen en weer optrekken van twee gekoppelde M7-motorstellen, en de relatief lange stilstanden in kleine stationnetjes als Sinaai en Belsele (problemen met de nieuwe vertrekprocedure?).

Zo, mijn tocht over het "Grote Routepad der Waalse Trappistenabdijen" zit erop: 290 km in een twintigtal wandeltrajecten, van west naar oost door Wallonië, grotendeels over bestaande GR-paden, van Chimay via Rochefort naar Orval. Zo goed als altijd kon ik de verplaatsingen naar het vertrekpunt en vanaf de aankomst weer naar huis met het openbaar vervoer afleggen, al was het soms wel wat puzzelwerk. Nu zoek ik een nieuwe uitdaging; misschien wordt het de Via Monastica, van noord naar zuid door ons land? We zullen wel zien.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 28 september 2023 - Herbeumont - Les Epioux

Bericht door overweg13 »

Mooi! Zelf denk ik niet dat we die Trappistenroute ooit zullen stappen, omdat we bijna alle GR's die gevolgd worden in de Trappistenroute al gestapt hebben. Maar het is natuurlijk een erg mooi concept en ik denk dat je er de hele tijd intens van genoten hebt!
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie