27 april 2023 - Offagne - Bertrix

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

27 april 2023 - Offagne - Bertrix

Bericht door Paul »

Nog een viertal wandeltrajecten op het GR-pad 'Abbayes Trappistes de Wallonie' blijven er af te leggen alvorens het eindpunt, de abdij van Orval, te bereiken. Vandaag stond het traject Offagne - Bertrix op het programma: een 19-tal km (inclusief de 2,7 km om vanaf het GR-pad het station van Bertrix te bereiken) door Ardense bossen en weiden, via Glaumont, Le Géripont en de vroeg-middeleeuwse burchtruïne 'Château des Fées'. Heen- en terugreis verliepen als volgt.

Heen:
Sint-Niklaas - Brussel-Noord IC3230 07:24 (+1) - 08:30 (+17) HLE1838 + M6
Brussel-Noord - Libramont IC2108 08:44 (+12) - 10:53 (+7) HLE1806 + M6
Libramont - Paliseul L6083 11:12 (stipt) - 11:42 (+2) desiro 08529
Paliseul (Gare) - Offagne (rue de Bertrix) TEC lijn 66 12:11 - 12:18 (stipt) Mercedes-Citaro 563206 (Transports Penning)

In Dendermonde vertrokken we om onduidelijke redenen (technische storing?) met een kwartier vertraging en we stonden ook nog een paar minuten stil voor de inrit van Brussel-Noord. Gelukkig werd de IC naar Arlon ook met vertraging aangekondigd, anders had ik al een alternatief wandelprogramma mogen bedenken. Als je een reis met meerdere overstappen voor de boeg hebt, wordt het tegenwoordig wel zeer onzeker of je je eindbestemming wel zult bereiken... Trein en bus is altijd een beetje gokken!

De IC naar Arlon vertrok uiteindelijk met +12 en nu werd de reden van de vertraging wel omgeroepen: 'technische storing' (lichten en airco vielen uit en gingen na een tijd weer aan; stuurpost weer in dienst stellen duurt met de huidige computertechnologie vele minuten...)
Mijn oorspronkelijke plan om in Namur de L-trein via Dinant rechtstreeks naar Paliseul te nemen ging dus niet door, het werd een omweg via Libramont - Bertrix, maar uiteindelijk maakte dat geen verschil, ik was sowieso op tijd voor de bus van 12:11 in Paliseul.

Terug:
Bertrix - Libramont P8684 17:30 - 17:42 (stipt) desiro 08502
Libramont - Brussel-Noord IC2140 18:08 (+1) - 20:19 (-1) HLE1354 + I10 + I11
Brussel-Noord - Sint-Niklaas IC3218 20:29 (stipt) - 21:36 (+11) HLE1838 + M6

De terugreis verliep zeer vlot, alleen op het einde, met hetzelfde treinstel als mijn eerste trein vanmorgen, liep het een beetje mis. We bleven 10 minuten stilstaan voor het inrijsein van Lokeren om twee (vertraagde) treinen op lijn 59 te laten voorgaan. Dat was vooral sneu voor reizigers met Lokeren als eindbestemming: tien minuten staan sudderen op een boogscheut van je reisdoel... Als Infrabel spoor 5 in Lokeren niet had uitgebroken (sporen 3 en 4 waren nu bezet door stoptreinen), zou het tenminste mogelijk geweest zijn de trein het station te laten binnenrijden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie