27 oktober 2022 - Balen - Geel (Via Monastica)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

27 oktober 2022 - Balen - Geel (Via Monastica)

Bericht door overweg13 »

We stapten nog eens langs een compostelaroute en wel van Balen naar Geel. Dat was 13.5 km, waarvoor de eerste twee derden allesbehalve waren. Lees het op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2508395.
In totaal passeerden 5 treinen en 1bus ook nog de revue.

Veel kijk- en leesgenot.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: 27 oktober 2022 - Balen - Geel (Via Monastica)

Bericht door pietje »

Hoewel ik niet in detail zal gaan, ben je op 100m van mijn deur gepasseerd. :wink:

Wel jammer van de route die je gevolgd hebt, want tussen Balen en Geel had je veel mooiere wandelwegen kunnen nemen.
Voor het eerste deel van de tocht tussen het station van Balen en het kanaal zijn er niet veel mooie wandelmogelijkheden.
Maar verderop zou een iets aangepaste, meer zuidelijke route, de score sterk doen toenemen.
Je zou bijvoorbeeld in het natuurgebied Het Griesbroek kunnen passeren, dat zich bevindt tussen Hulsen en Olmen naast het kanaal.
Je kan dan verder, over nagenoeg uitsluitend onverharde wegen, tussen bossen en velden tot aan de watermolen van Meerhout wandelen. Dit is het zogenaamde Grote Netewoud.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 27 oktober 2022 - Balen - Geel (Via Monastica)

Bericht door overweg13 »

Het is nu eenmaal zo dat het Compostelagenootschap blijkbaar niet kan kiezen tussen een deugddoende wandeltocht en een soort replica van de oude routes naar Compostela. Zogezegd probeert men die laatste nieuw leven in te blazen maar tegelijk zegt men dat dit niet meer doenbaar is omdat de oude routes door de eeuwen heen niet meer aantrekkelijk zijn, door verstedelijking en aanleg van allerlei infrastructuur.
Mocht ik zelf een tocht uitstippelen - zoals ik al zo een 120-tal keer heb gedaan - dan zou ik ongetwijfeld rekening houden met uw suggesties, maar nu is het vooral een zekere nieuwsgierigheid die ons naar de via's lokt. Overigens is het ook de bedoeling van het Genootschap om de wandelaar/pelgrim langs kerken en kapellen te leiden - al was die van Hulsen gesloten en is de toestand van de Sint-Luciakapel een cynische grap.
Toch bedankt voor de interesse en voor de suggesties!
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie