11 oktober 2022 - Daverdisse - Chanly

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

11 oktober 2022 - Daverdisse - Chanly

Bericht door Paul »

Het dorp Daverdisse bereiken met openbaar vervoer is een uitdaging. Er komt slechts één keer per dag een proxibus van de TEC. Op dinsdag kun je die nemen in Beauraing, dat per trein bereikbaar is. Je moet dus op tijd in Beauraing geraken én de proxibus moet effectief rijden. Op 28 juni waren beide voorwaarden vervuld, zie mijn verslag https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=15364. Op 26 juli was ik op tijd in Beauraing maar kwam de proxibus niet opdagen; ik deed toen een alternatieve wandeling. Vandaag reed de proxibus wel, maar was ik niet op tijd in Beauraing en werd het een taxirit.

De heenreis was als volgt gepland: Sint-Niklaas 07:24 - Brussel-Noord 08:30 / 08:44 - Namur 09:43 / 09:55 - Beauraing 10:55 / Beauraing Institut 11:43 - Daverdisse Centre 12:08.

Storingen op het spoorwegnet beslisten er anders over. Het werd:

Sint-Niklaas - Brussel-Noord IC3230 07:24 (+5) - 08:30 (+26) M6 + HLE18
Brussel-Noord - Etterbeek S8 6558 08:52 (+8) - 09:07 (+14) desiro 08554
Etterbeek - Dinant IC2509 09:42 (+6) - 11:02 (+1) desiro 08027
taxi naar Daverdisse, aankomst ca. 11:45

In het station van Sint-Niklaas heerste chaos. De nachtelijke werken waren niet tijdig beëindigd, er was verkeer over één spoor tussen Sint-Niklaas en Melsele en bovendien was er een tijdelijke onderbreking tussen Sint-Niklaas en Lokeren. De IC van 06:24 naar Brussel-Kortrijk stond nog op spoor 1, aangekondigd met +58' maar met gesloten deuren en geen treinpersoneel te zien, instappen dus niet mogelijk. Die trein vertrok om 07:24, de mijne sukkelde er met +5 achteraan en de vertraging liep op tot +26 in Brussel-Noord. (De vorige kwam met +80 aan in Brussel-Noord, dus het zou toch niets opgelost hebben mocht ik die hebben kunnen nemen.)

Mooie wandeling op deze zonnige herfstdag, 13 km van Daverdisse naar Chanly over de GR129, met onderweg sporen van de voormalige tramlijn Wellin - Graide. Tussen Porcheresse, Daverdisse en 'Gare de Redu' werd op de bedding een RAVeL aangelegd, en in de buurt van de 'Gare de Redu' wandel je over de gerestaureerde oude trambrug over de Lesse. Opmerkelijk: de 'Gare de Redu' lag op 5 km van het dorp Redu. Het feit dat ze een telegrafische afkorting had (MDU) laat vermoeden dat er ooit een stationsgebouw moet zijn geweest, maar daar heb ik nog nergens een bewijs van kunnen vinden.

Op deze foto zie je de tramlijn bij de 'Moulin de Daverdisse'...
Op deze foto zie je de tramlijn bij de 'Moulin de Daverdisse'...
vandaag een RAVeL
vandaag een RAVeL
Oude trambrug bij de 'Gare de Redu'...
Oude trambrug bij de 'Gare de Redu'...
in the middle of nowhere, op 5 km van het dorp.
in the middle of nowhere, op 5 km van het dorp.
De tramlijn werd geopend in 1904 (Rochefort - Wellin) en 1908 (Wellin - Graide). Dienstregeling 1937.
De tramlijn werd geopend in 1904 (Rochefort - Wellin) en 1908 (Wellin - Graide). Dienstregeling 1937.
1937, andere richting
1937, andere richting
Het baanvak Daverdisse - Graide werd gesloten voor reizigersverkeer in 1948. Dit is de dienstregeling van 1954. Op 1 september 1955 werd ook dit deel voor reizigers gesloten. In 1957 was het definitief gedaan en werd de hele lijn opgebroken.
Het baanvak Daverdisse - Graide werd gesloten voor reizigersverkeer in 1948. Dit is de dienstregeling van 1954. Op 1 september 1955 werd ook dit deel voor reizigers gesloten. In 1957 was het definitief gedaan en werd de hele lijn opgebroken.

Terugreis:

Chanly Eglise - Grupont Vieux Chemin TEC 29 15:46 (-1) - 16:02 (stipt) Jonckheere Transit 2000 busnr. 4577

De bus reed niet tot aan het station van Grupont omdat hij daar wegens werken niet kon keren, dus moest het tiental passagiers de laatste 600 m te voet afleggen...

Station Grupont. Hier kon de TEC-bus zogezegd niet keren...
Station Grupont. Hier kon de TEC-bus zogezegd niet keren...

Grupont - Rochefort-Jemelle L986 16:14 - 16:22 (stipt) desiro 08518
Rochefort-Jemelle - Brussel-Noord IC2138 16:33 - 18:17 (stipt) HLE1346 + I10 + I11
Brussel-Noord - Sint-Niklaas 18:29 (+1) - 19:36 (+3) break 427

In het station van Grupont worden perrons en onderdoorgang vernieuwd en staat er (tijdelijk?) geen automaat. Ik betaalde dus op de trein en kreeg een blauw kaartje "Regularisatie" - zoiets had ik nog nooit eerder gezien.

Tot slot: in de loop van de afgelopen drie jaar heb ik ca. 235 km van het GR-pad "Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie" (Chimay - Rochefort - Orval) afgelegd in 21 etappes. Telkens kon ik begin- en eindpunt bereiken met openbaar vervoer. De laatste 55 km, van Offagne tot Orval, zijn voor het volgende wandelseizoen. Benieuwd of dat ook nog gaat lukken, want dat traject ligt verder van huis en deels zeer afgelegen, met weinig of geen openbaar vervoer. Dat wordt puzzelwerk en misschien een meerdaagse tocht, we zullen zien.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 11 oktober 2022 - Daverdisse - Chanly

Bericht door Paul »

Paul schreef: 14 okt 2022, 11:40 Mooie wandeling op deze zonnige herfstdag, 13 km van Daverdisse naar Chanly over de GR129, met onderweg sporen van de voormalige tramlijn Wellin - Graide. Tussen Porcheresse, Daverdisse en 'Gare de Redu' werd op de bedding een RAVeL aangelegd, en in de buurt van de 'Gare de Redu' wandel je over de gerestaureerde oude trambrug over de Lesse. Opmerkelijk: de 'Gare de Redu' lag op 5 km van het dorp Redu. Het feit dat ze een telegrafische afkorting had (MDU) laat vermoeden dat er ooit een stationsgebouw moet zijn geweest, maar daar heb ik nog nergens een bewijs van kunnen vinden.
Inmiddels ontving ik een privé-mail die meer klaarheid brengt. Bombadil verwijst me naar een natuurtijdschrift
(https://naturalistesdelahautelesse.be/B ... 202014.pdf) waarin op p. 4 te lezen staat: "L’hôtel du Ry des Glands était la gare de Redu. Cet hôtel était un point d’arrêt apprécié du temps du vicinal.". Dat hotel lag vlakbij de tramlijn op de plaats die vandaag nog steeds "Gare de Redu" genoemd wordt. Het lijkt me dus zeer waarschijnlijk dat dit hotel tevens dienst deed als buurtspoorwegstation en dat er een telegraafkantoor was, vandaar de telegrafische code MDU.

Op de website van Delcampe staat een oude postkaart (verzonden in 1933) met daarop het hotel. Erachter zijn de rijtuigen van een (stoom)tram te zien, evenals het typische haltebord van de NMVB:

776_001 (800x534).jpg

Het gebouw bestaat vandaag nog steeds. Zie dezelfde plek op Google Streetview (opname van maart 2021):

Ry_des_Glands_streetview (800x460).jpg
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie