3 augustus 2022 - Een dagje Aken! Nu er nog (weg)geraken

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

3 augustus 2022 - Een dagje Aken! Nu er nog (weg)geraken

Bericht door Terminus »

Hallo iedereen,

Omdat mijn zoon al lang eens naar de grote modelbouwwinkel (de grootste van Europa?) in Aken wou, besloten we al in juni om woensdag 3 augustus daarvoor te reserveren. De heenreis zouden we met de Thalys doen, de terugreis met "de gewone trein".

Waarom die voorwaardelijke wijs? Wel, een week voor ons vertrek, kregen we de melding dat de Thalys niet zou rijden wegens het extreme weer en materieelproblemen. We zouden kunnen omboeken naar de Thalys van 2 uur later, maar dan arriveren we pas na de middag in Aken. Dus besluiten we ook in de heenrit met de grensoverschrijdende - een woord dat tegenwoordig vooral in andere contexten wordt gebruikt - NMBS-trein te gaan.

De avond voordien nog snel (nu ja...*) tickets geregeld. Door onze vrijkaart en FIP-kaart kwam de reis uiteindelijk uit op 1 euro per volwassene per rit. Voor 4 euro met het gezin naar Aken dus. Kan je niet voor sukkelen.

*Sommige loketbedienden beginnen al vaak spontaan te zweten wanneer je in 1 zin "Aachen-Sud-Grenze" en "FIP-kaart" gebruikt ;)
(ik vergeef het hen trouwens, als je weet hoeveel verschillende soorten tickets er allemaal nog bestaan)

We vertrekken vanaf Boortmeerbeek, een bekend InterCity-station (tja...) tussen Mechelen en Leuven.

IC4107 Boortmeerbeek (8u56) - Leuven (9u13) MR08143 - MR08107
We starten met 1 van de weinige IC-treinen Gent-Leuven vv die in de vakantieperiode met 2 Desiro's rijdt. Wanneer we in het eerste stel opstappen, stapt de treinbegeleider naar het tweede stel. We zullen hem tijdens de verdere rit niet zien, noch horen. In het toilet is iemand zijn speelgoedautootje vergeten. We zien niet meteen iemand die aan het profiel beantwoordt van mogelijke eigenaar, dus waarschijnlijk hebben die al de trein verlaten. Hopelijk is de emotionele waarde niet te groot.

IC507 Leuven (9u26) - Welkenraedt (10u33) HV73020
2 Securail-agenten komen de trein opwachten, en dat is blijkbaar niet preventief. Zij komen een pakketje reizigers afhalen, die al bij al gewillig lijken mee te werken. Het heeft kennelijk ook niet gezorgd voor een trauma bij de treinbegeleidster, want we zien haar nog met de glimlach haar AVG draaien. Verder krijgen we haar tijdens de rit niet zien, maar wel te horen: alle aankondigingen - inclusief de aansluitingen - gebeuren correct.

De trein zelf is omkaderd door 2 locomotieven type 18. Het stuurrijtuig ontbreekt, en is vervangen door een gewone I11. Dat wil zeggen dat onze treinbegeleidster het waarschijnlijk zal moeten doen met het tot dienstruimte omgebouwde toilet van de I10. Een symbolische "de pot op met de treinbegeleider"?

De rit verloopt in elk geval vlot. Mijn gezinsleden zijn onder de indruk van het M7-rijtuig, het is voor hen de eerste keer dat ze met eentje reizen. Enkel het toilet heeft zijn kuren, waardoor we het niet durven afsluiten. Gelukkig zijn we met genoeg om elk om beurt voor wc-bewaker te spelen. Stipt op tijd komen we in Welkenraedt aan.

L5009 Welkenraedt (10u41) - Aachen (10u56 + 2rt ) MR642
Het laatste deeltje doen we uiteraard met een klassiekje. Het is de 642 die van dienst is. In Welkenraedt wordt de treinbegeleider nog bevoorraad: hij krijgt van een collega 2 flesjes koud water toegestopt. De man lijkt ook in controlemodus met zijn ITRIS-toestel in de aanslag. Ik heb alvast mijn "dure" tickets erbij genomen, maar de man komt blijkbaar een oude bekende tegen in eerste klasse en blijft daar de hele rit plakken. Echt vlot rijden we Aachen HBf trouwens niet binnen, wat uiteindelijk resulteert in 2 minuutjes vertraging.

De heenrit is zo vlot verlopen, dat we vol vertrouwen uitkijken naar de terugrit.

Die moet starten met de L5038 van 17u04. Alleen staat die om 17u02 nog niet aan perron, en dat is wel verdacht. Ik kijk even in de NMBS-app en daar staat deze de trein al als afgeschaft voor zijn hele traject. Even later verdwijnt onze trein ook van het Duitse scherm... om vervolgens na enkele minuten terug op te duiken met een vermelding van 15 minuten vertraging. Een sprankeltje hoop. Maar om 17u20 is er nog geen trein te zien, en kort daarna verdwijnt onze trein definitief van het scherm ten voordele van de Thalys (in vertraging) richting Brussel. Tijdens het uur dat we staan te wachten, is er geen enkel omroepbericht geweest over onze trein! Ik ben benieuwd of die volgens de DB-data uiteindelijk afgeschaft was, of dat er volgens hen een fantoomtrein met 15 minuten vertraging is gereden...

De Thalys naar Brussel die we van dichtbij zien, zit helemaal vol, en dan moet er ook nog een ICE (in vertraging...) op ons spoor aankomen, alvorens er plaats is voor de volgende stoptrein, de L5039 van 18u04.

Een stipte aankomst van het stoptreintje uit België is alvast onmogelijk. Om 17u56 zien we op ons spoor immers nog de achterlichten van de ICE die richting Keulen rijdt (in theorie tot Frankfurt, maar ja... beperkt). Die had eigenlijk al 2 minuten eerder weg kunnen zijn, maar de treinbegeleiders waren blijkbaar van oordeel dat ze wel een rookpauze verdiend hadden. Tenenkrullend als je er op staat te kijken (en als niet-roker).

L5039 Aachen (18u04 + 2 min) - Welkenraedt (18u19) MR642 + MR663
Even later komt de trein uit Geronstère (zo wordt hij aangekondigd in Duitsland) dan toch aan. Kleine aangename verrassing: in België is men zo vriendelijk geweest om het voorziene stel voor de L5038 - onze 642 van deze ochtend - aan het voorziene stel voor de L5039 (663) te koppelen. Op die manier is er voldoende zitplaats voor iedereen.

Stipt vertrekken zit er niet in, gezien de late aankomst. Maar mijn 1-euro-tickets bovenhalen mag ik deze keer wel. Ondanks de hoge temperaturen en mogelijk enkele verhitte gemoederen bij de reizigers, is de man heel enthousiast. Al vermoed ik dat hij het op het perron in Welkenraedt ook even warm kreeg, toen hij werd omsingeld door een groep reizigers. Geen idee wat er aan de hand was. Het lijkt in ieder geval niet om een ticket-discussie te gaan. Even later is de zaak blijkbaar uitgeklaard, en vertrekt de trein met 2 minuten vertraging.

IC540 Welkenraedt (18u26) - Leuven (19u31) 73019
Zeer snel daarna komt de IC richting Oostende al aan. We kiezen voor de eerste klasse in het laatste M7-rijtuig. Zo kunnen we vlot naar de I10 indien het toilet van deze M7 ook zijn kuren zou hebben. Maar kuren heeft dit rijtuig niet. Zelfs de schermen en de automatische aankondigingen werken.

De vraag die ik me stel bij M7 eerste klasse: zijn er meer of minder reizigers die per ongeluk in eerste klasse zitten, of zijn de pictogrammen en het verschil in zetels/indeling duidelijk? Wel, in Verviers stappen 2 reizigers op, die spontaan terug opstaan wanneer ze de treinbegeleider zien aankomen. Met een net-niet-hoorbare gespeelde "oeps, ik zie nu net dat ik verkeerd zit". Ook na Luik komen de treinbegeleiders nog eens langs, maar nu zijn er geen goed- of minder goedbedoelde valsspelers.

De rit verloopt weer vlot. De airco doet deugd. Klassiekjes hebben zeker hun charme, maar bij 33° was de rit tussen Aken en Welkenraedt al goed genoeg. We komen al om 19u29 in Leuven aan.

IC4141 Leuven (19u47) - Boortmeerbeek (20u04) MR08100
De laatste trein. Ook al zijn we enthousiaste treinreizigers, het voelt als de rit te veel :) Er is ook deze keer controle. We hadden dus wel gratis naar Aken kunnen rijden, in de terugrit was dat - met een 3 op 3 qua controles- alvast niet gelukt.

Ergens diep vanbinnen hoopte ik nog op enkele minuten vertraging van deze IC4141 om een glimp te kunnen opvangen van de passerende NightJet, maar ook onze laatste trein trein rijdt - gelukkig maar eigenlijk - op tijd. Met nog een kort autoritje voor de boeg, kunnen we stellen dat we net geen 12 uur weg zijn geweest.

Samengevat:
- zonder Thalys naar Aken kan heel vlot wanneer alle treinen rijden
- in Aken zijn we een uur lang gewoon aan ons lot overgelaten :(
- Pluim aan degene die besloten heeft ons stoptreintje te laten koppelen en zo te verdubbelen naar 4 rijtuigen
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: 3 augustus 2022 - Een dagje Aken! Nu er nog (weg)geraken

Bericht door trainlovertje »

Terminus schreef: 12 aug 2022, 13:36 Een stipte aankomst van het stoptreintje uit België is alvast onmogelijk. Om 17u56 zien we op ons spoor immers nog de achterlichten van de ICE die richting Keulen rijdt (in theorie tot Frankfurt, maar ja... beperkt). Die had eigenlijk al 2 minuten eerder weg kunnen zijn, maar de treinbegeleiders waren blijkbaar van oordeel dat ze wel een rookpauze verdiend hadden. Tenenkrullend als je er op staat te kijken (en als niet-roker).
In Aachen Hbf dient er van spanning gewisseld te worden. De trein moet dan als het ware stilgelegd worden, de pantograaf naar beneden en na het omschakelen van de spanning op de bovenleiding gebeurt dan het omgekeerde. Dat neemt doorgaans minstens drie minuten tijd in beslag, soms wat langer en bij problemen heel wat langer. Ik vermoed dan ook sterk dat het vertrek hierdoor werd uitgesteld. De DB-treinbegeleiders zijn naar mijn ervaring erg stipt wat het op tijd vertrekken betreft, maar dan moet het wel mogelijk zijn natuurlijk. Ze weten waarschijnlijk ook perfect vanaf wanneer het zin heeft om de vertrekprocedure op te starten, te horen aan het geluid dat de trein maakt.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: 3 augustus 2022 - Een dagje Aken! Nu er nog (weg)geraken

Bericht door Terminus »

Bedankt voor de toelichting. Normaal ben ik zelf ook aandachtig voor die dingen, maar die dag waren we zelf aan het puffen :)
Plaats reactie