22 juli 2022 - Vielsalm

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

22 juli 2022 - Vielsalm

Bericht door overweg13 »

We stapten 13.3 km in het mooie Vielsalm. Met zes treinen raakten we heen en terug. Lees het allemaal op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2490391.

Veel kijk- en leesplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: 22 juli 2022 - Vielsalm

Bericht door wva »

Mooie streek, vorig weekend gaan fietsen daar.
Vertrokken in Center Parcs Vielsalm, over lijn 47A naar Born om vervolgens via de Vennbahnn naar Waimes te fietsen.
In Waimes richting Malmedy, Stavelo om verder door te fietsen over de toenmalige lijn 45 naar Trois-Pont.

Ik ga er vaak wandelen in de Oostkantons, maar steeds met de wagen, omdat, zoals je zelf schrijft, de aansluiting in Luik, te krap is..... :roll:
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: 22 juli 2022 - Vielsalm

Bericht door ovspotter_be »

wva schreef: 23 jul 2022, 17:51 Ik ga er vaak wandelen in de Oostkantons, maar steeds met de wagen, omdat, zoals je zelf schrijft, de aansluiting in Luik, te krap is..... :roll:
Oei, en ik wil morgen richting Troisvierges trekken, met inderdaad de krappe aansluiting in Luik van 7min. vanop de IC uit Brussel en Oostende.
Aangezien deze trein maar iedere 2 uur rijdt hoop ik dat indien de IC vanuit Brussel te laat is de IC naar Luxembourg wacht, anders gaat er wel wat tijd dat ik heb gestoken in de planning de vuilbak in.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 juli 2022 - Vielsalm

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat het echte probleem het enkelspoor tussen Aywaille en Trois-Ponts en tussen Trois-Ponts en Vielsalm is. De treinen kruisen nu elkaar in Trois-Ponts, waar korte stukken dubbelspoor liggen voor en achter het station. Dat laat enige ruimte bij vertraging, maar ook niet echt veel. Feit is dat je deze IC in de huidige constellatie niet veel later kunt laten vertrekken uit Liège-Guillemins, omdat die anders te laat in Trois-Ponts aankomt. De trein naar Liège kan pas vertrekken uit Trois-Ponts nadat die uit de andere richting is aangekomen.
De oplossing zou dus eerder kunnen liggen in een wijziging aan de IC Oostende - Eupen, maar tussen Brussel en Liège is er niet veel meer te winnen. Als die al een vijftal minuten vroeger zou kunnen aankomen uit Brussel (en dus 5 minuten later vertrekken naar Brussel) zou het allemaal al wat klantvriendelijker zijn.
Komt nog bij dat de NMBS de trein naar Luxemburg niet met vertraging wil laten vertrekken omdat dit ook repercussies heeft voor de trein uit Luxemburg, die dan opgehouden moet worden in Trois-Ponts en in extreme gevallen in Stoumont. Maar aan dat laatste word ik liever niet herinnerd, want toen waren er pas vertragingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: 22 juli 2022 - Vielsalm

Bericht door ovspotter_be »

Ik heb het zondag gewaagd, en het is mislukt.
De IC richting Eupen had 15min. vertraging bij aankomst in Liège-Guillemins, dus de trein naar Luxembourg was al lang weg, dat was dan 2 uurtjes wachten op de volgende richting Luxembourg.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 22 juli 2022 - Vielsalm

Bericht door overweg13 »

Spijtig dit te horen, maar we hebben het zelf ook al zo vaak meegemaakt. We hebben ooit de IC naar Luxemburg zien vertrekken toen wij aankwamen. De tbg had nochtans gemeld dat er reizigers in overstap waren, maar niets gekort. In de week lossen we het nu op door de IC naar Welkenraedt te nemen - als die niet beperkt is tot Leuven -, dan heb je tenminste een half uur, maar tijdens de weekends is het inderdaad huilen met de pet op.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie