10 juni 2021 Falmignoul - Gendron Gare

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

10 juni 2021 Falmignoul - Gendron Gare

Bericht door Paul »

De elfde etappe op de GR 'Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie' bracht mij van Falmignoul naar Gendron Gare, een goede 10 km via Walzin met zijn imposante kasteel boven de Lessevallei, een klim naar Furfooz en dan weer naar beneden langs de mooie Lesse naar Gendron. Eerst zonnig en daarna enkele welkome wolken op deze warme zomerdag. De reis verliep vlot, alleen bij het begin van de terugreis in Gendron was het even spannend.

Heen:

Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC728 08:00 08:16 (+1) MS96 451
Antw.Berchem - Brussel-Noord IC2030 08:30 09:00 (+2) HLE2703 + M6
Brussel-Noord - Namur IC2409 09:13 10:16 (stipt) HLE1886 + M6
Namur - Dinant IC2509 10:31 11:03 (stipt) desiro 08580
Dinant (Gare) - Falmignoul (Route de Dinant) TEC 25 11:13 11:29 (+6) Jonckheere Transit 2000 (OTW) busnr. 4584

Volgens de realtime-info van de TEC zou de bus vandaag uitzonderlijk om 11:07 moeten vertrekken en daarom vreesde ik voor de aansluiting, maar de bus kwam gewoon op het normale vertrekuur (11:13) gezapig naar de halte gereden. De vertraging werd veroorzaakt door een grote omleiding bij het uitrijden van Dinant wegens werken.

Terug:

Gendron-Celles - Namur L6086 15:32 (+10) 16:12 (+11) desiro 08535
Namur - Brussel-Noord IC2437 16:46 (+1) 17:47 (+2) MS96 512
Brussel-Noord - Antw.Berchem IC2016 18:02 18:30 (+1) M6 + HLE1817
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC718 18:43 18:58 (+4) MS96 441

Ik was al rond 15 uur aan het station van Gendron-Celles en tot mijn verbazing stond er op spoor 3 een desiro met gesloten deuren, met bestemming "Libramont". Toen even later een tiental reizigers de trap naar het perron opkwam, reed die desiro doodleuk weg, wat leidde tot grote woede en ongeloof bij die reizigers... De NMBS-app gaf de verklaring: een defecte trein tussen Anseremme en Dinant verstoorde het verkeer op de lijn, en die reizigers kwamen blijkbaar van een vervangbus uit Dinant. Er waren twee NMBS-personeelsleden in gele hesjes aanwezig om alles in goede banen te leiden, maar de communicatie verliep duidelijk niet zoals het hoorde. Rond 15u15 werd op spoor 2 een "doorrijdende trein" aangekondigd, dat bleken twee desiro's te zijn die op tegenspoor leeg terugreden richting Bertrix (vermoedelijk een vorige L richting Dinant die niet verder dan Anseremme was geraakt?). De trein werd door de gele hesjes tot staan gebracht en er werd lang gepalaberd met de bestuurder en getelefoneerd naar de verkeersleiding, maar er was geen sprake van dat deze trein de gestrande reizigers zou meenemen. Zij konden uiteindelijk mee met de volgende reguliere L naar Libramont, die rond 15u30 op spoor 1 aankwam - en die daar bleef wachten tot het groepje reizigers de lange looproute van perron 2 naar perron 1 had afgelegd (en wie het station Gendron-Celles kent, weet dat dat een hele onderneming is...). Terwijl de app vermeldde dat de storing was verholpen, en de L van 15:32 naar Namur volgens de app in aantocht was en ook door de luidsprekers van het station werd aangekondigd, bleven de gele hesjes mij maar verzekeren dat er geen trein richting Dinant zou rijden (er was nochtans in die richting al in volle vaart een goederentrein voorbijgereden) en dat ik een vervangbus moest nemen... Ongetwijfeld deden zij dat met de beste bedoelingen, maar bij dergelijke incidenten schort er duidelijk iets aan de communicatie, niet alleen naar de reizigers maar vooral ook tussen de verschillende NMBS- en Infrabeldiensten en -werknemers...

IMG_20210610_122718_486 (600x800).jpg
Kasteel van Walzin

IMG_20210610_125406_873 (800x600).jpg
Het GR-pad loopt via deze spoorbrug over de Lesse...

IMG_20210610_125816_860 (800x600).jpg
... en in de buurt staat, eenzaam in het bos, dit routehuis.

IMG_20210610_153012_584 (800x600).jpg
Gendron-Celles omstreeks 15u30. De desiro waarmee de gestrande reizigers eindelijk hun reis konden voortzetten, en de goederentrein gesleept door HLE 1340.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 10 juni 2021 Falmignoul - Gendron Gare

Bericht door overweg13 »

Ik weet niet of het ook nu het geval was met dat vertrekuur van de TEC-bus, maar er zit ergens een serieuze inconsequentie in de realtime-info van afzonderlijke ritten. Als de bus gps heeft, wordt blijkbaar een fictief vertrekuur bij de eerste halte ingegeven, met het gevolg dat de rest van de dienstregeling evenmin klopt - tot de bus begint te rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie