[EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
AK81

[EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door AK81 »

Met de nieuwe Europese dienstregeling van december '17 verdwenen wederom enkele nachttreinen van het toneel. Onder andere de nachttrein Paris <-> Nice heb ik vorige zomer reeds afgevinkt van mijn to-do lijstje. Nu was het de beurt aan EuroNight "Metropol" (Budapest/Wenen > Berlijn) die in zijn huidige vorm ophoud te bestaan. Ook de rechtstreekse rijtuigen van Cheb naar Kosice behoren tot de geschiedenisboeken maar door tijdsgebrek en het feit dat ik in het verleden die verbinding al eens heb gebruikt, viel de keuze dus op die "Metropol". Een kort programma van een drietal dagen werd uitgedokterd, omdat ik nog niet zeker was over de invulling van die dagen koos ik deze keer voor een Interrailkaart zodat ik voldoende flexibiliteit had onderweg.


We starten op woensdag 22 november 2017 's middags:
De eerste etappe bestaat zoals zo vaak uit het traject vanuit Lier over Antwerpen en Brussel naar het buitenland. Eventjes in retrostijl want de IC-trein van Turnhout naar Antwerpen bestaat uit deze 2 klassiekers:

Afbeelding

De Roemeens-orthodoxe kerk in Brussel:


Afbeelding

In Brussel-Noord heb ik nog eventjes tijd om de Carrefour-Express op te zoeken voor de nodige drank en spijzen.
Eventjes rondkuieren tussen de stromen pendelaars die terug naar huis keren en het Belgisch leger doet er ons aan herinneren dat het nog altijd dreigingsniveau 3 is... we geraken er aan gewend zeker?


Afbeelding

De spits verloopt niet al te vlot. Later op deze minireis ga ik zowaar nog wensen dat dit soort borden ook in Duitsland wordt gebruikt:


Afbeelding

In Brussel-Noord neem ik ICE215 naar Frankfurt/M Hbf. Deze keer is het stel 4604 en die is, jawel, passend gedoopt:


Afbeelding



Afbeelding

Het begint al te schemeren als we over de Leuvense vaart zoeven:


Afbeelding

Business-seats in de ICE :D


Afbeelding

Dwars door Duitsland via Frankfurt/M Hbf naar München-Hbf:


Afbeelding

Afbeelding

Vorige zomer was ik blij dat deze publieke telefoons er nog waren:
mijn smartphone was namelijk uitgevallen en ik herinnerde me de pincode niet meer :shock: Na drie mislukte pogingen was het dus over and out!


Afbeelding

München-Hbf: aankomst EuroCity uit Zwitserland:


Afbeelding

Naam van de ICE van Frankfurt naar München:


Afbeelding


Een andere klassieker onder de nachttreinen: EuroNight 'Kalman Imre' - in München ook gecombineerd met Nightjet naar Venezia en Euronight 'Lisinski' naar Zagreb/Rijeka!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ha, daar keek ik naar uit:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een Single geboekt in Euronight 'Kalman Imre' naar Budapest en dit lag klaar in de coupé:


Afbeelding

Afbeelding


Een chocolaatje maar zal ik wel in Budapest geraken?


Afbeelding


Onderweg wordt er veel gerangeerd met deze trein maar ik val snel in slaap en merk niets van het rangeerwerk in Salzburg (toevoeging treindeel uit Zürich, ontkoppelen Nightjet naar Venezia) en Linz (ontkoppelen slaaprijtuig van Zürich naar Praha).

Iets voor 6'en sta ik op en niet veel later staat de begeleider aan mijn deur met het ontbijt. Op dit vroege uur heb ik niet zo'n zin in een industriële boterham met ham/kaas of het typische "seven days laxeermiddel". Nu weet ik ook waarom de 'provodnik' 's avonds zo raar keek bij mijn vraag om melk bij de thee, het assortiment bestond namelijk alleen uit fruitthee...


Afbeelding


Stipte aankomst in Wien-Hbf met nog maar een handvol pendelaars en slaapdronken toeristen redelijk uitgestorven op dit uur. Budapest zal voor een andere reis zijn...


Afbeelding

Afbeelding


Deze Oostenrijkse Taurus begint aan de laatste etappe tot Budapest:


Afbeelding


Zoals alle grote 'moderne' stations is ook Wien-Hbf omgetoverd in een soort "shoppingcenter met perrons", gelukkig is er naast het aanbod aan kleding en parfumwinkels ook gedacht aan de modale reiziger die vooral iets te eten & drinken voor onderweg nodig heeft en niet noodzakelijk toe is aan een nieuw parfum:


Afbeelding


jingle-bells, jingle-bells



Afbeelding


Ik heb een hele dag te vullen vooraleer ik hier om 22:55 Euronight 'Metropol' naar Berlin-Hbf wil nemen. Vooraf heb ik enkele opties uitgedokterd:
- met EC 104 'Sobieski' naar Breclav > dan verder naar Budapest en terug naar Wien-Hbf;
- met EC 345 'Avala' tot Budapest > Via Eszterghom en Györ terug;
- Met EC 151 'Emona' naar Graz > via Szombathely en Sopron terug.

Alle drie de verbindingen hebben één ding gemeen: er zou een restauratierijtuig moeten meerijden :D
Een vers ontbijt bij WARS (Polen) , Utasellato (Hongarije) of Pendolino Bar (Slovenië) kan er wel in!

Uiteindelijk kies ik voor EC 151 'Emona'.

Afbeelding


Het Poolse restorijtuig ontbreekt vandaag in EC 104 dus die valt al zeker af, het ontbijt bij Utasellato heb ik al enkele keren achter de kiezen gestoken dus niets nieuws daar.
Maar hoe zou de service bij "Pendolino Bar" zijn?

Laten we eens kijken in rijtuig 410:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De barzijde:


Afbeelding


De restauratiezijde:


Afbeelding


Starten met een zwarte thee, dus deze keer heb ik wel melk bijgevraagd :)


Afbeelding


Geen ontbijt in een WR-rijtuig zonder eitjes, vers ter plaatse klaargemaakt


Afbeelding


Ondertussen klimt de trein door de bergen want we rijden op de Semmeringspoorlijn.


Afbeelding

Afbeelding

Voldaan stap ik na 2 uurtjes al af in Bruck an der Mur, ons Emona rijdt verder richting Graz, Maribor en eindbestemming Lubljana. Ik stap over op een Railjet naar Lienz, die ik neem tot Villach-Hbf. Ik vind de Railjet een mooie trein (naar de huidige normen) maar het eerste rijtuig ontvlucht ik al na 5 minuten, er moet dringend iets gesmeerd worden want het piept en kraakt vervelend luid als er een bocht genomen wordt. Het tweede rijtuig brengt gelukkig meer rust en ook hier is het uitzicht de moeite waard.



Afbeelding

Afbeelding


1 minuut vertraging, pffff, als het dat maar is denkt de Belg die al wat meer gewoon is :lol:


Afbeelding

Afbeelding


Oostenrijkse spamfabriek?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de middag zak ik af naar het bistrorijtuig, eerst even verfrissen:


Afbeelding


Ondertussen kan ik genieten van de conversatie tussen de vrouw achter de toog en de jobstudent (?) die de bediening in Premium klasse doet.
Passeren de revue: de hatelijke teamchef, de onmogelijke dienstroosters, het lage loon en de onaardige klanten die geen fooi geven. Niks nieuws dus :D

Ik bestel ook nog een goulashsoep en die smaakt best lekker, hier geen vers klaargemaakte eten natuurlijk...




wordt vervolgd...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door groentje »

Yep, ik mis hem ook. Nooit vanuit Wenen genomen, echter, wel twee keer vanuit Slovakije (een keer vanuit Štúrovo, en een keer uit Bratislava). Geweldige trein, comfortabel, niet te laat of te vroeg in Berlijn...
AK81

[EU] Afscheid van Euronight 'Metropol' 2/3

Bericht door AK81 »

Ik was dus eerst van plan om met EC Emona tot Graz te rijden en dan via Hongarije terug naar Wenen te sporen om 's avonds de volgende nachttrein te nemen. Maar dankzij de European Rail Timetable en de bijhorende netkaart (die nu echt tot op de draad versleten is - de Sint heeft al een nieuwe gebracht voor me :D ) plan ik een andere route:

In Villach heb ik aansluiting op D211 die de verbinding Villach <> Vinkovci aan de Serviche grens verzekerd:


Afbeelding

En die trein bestaat gedeeltelijk uit klassieke rijtuigen waar het heerlijk uit het raampje hangen is! Het interieur is ook opgefrist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nieuwe treinstellen gebouwd door CAF voor een Italiaanse operator:


Afbeelding

Afbeelding


Niet voor niets aangeduid als mooie spoorlijn op de Thomas Cook railmap:



Afbeelding

Grensstation Jesenice (Slovenië)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiting wordt verzekerd met de dieseltrein komende van Nova Gorica:



Afbeelding


Wachten op voorrang voor deze goederentrein vlak voor Lubljana:


Afbeelding

Men was op de hoogte van mijn komst :-) Vlakbij het station van Lubljana staat de brouwerij van het lokale pilsbier 'Union'.


Afbeelding

Na aankomst in Lubljana haal ik eerst nog een reservering voor de volgende rit, die wordt immers gereden met een Pendolino kantelbaktreinstel. Een reservering is verplicht en kost 3,5€. Aan een kraampje geniet ik van een 'Union' en van de gezellige drukte in het station.


Afbeelding


Déjà-vu, het WR-rijtuig van EC Emona:



Afbeelding


Wagenschouwer met de hamer die de remblokken en aspotten controleert:


Afbeelding

Afbeelding


Pendolino voor de volgende etappe tot Maribor:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De catering in deze Pendolino en het WR-rijtuig van EC Emona wordt verzorgd door 'Pendolino Bar'. In de Pendolino is er een kleine 'bar' met enkele staanplaatsen maar er is ook een minibardienst. De thuisbasis is station Maribor waar op spoor 1 ook een café van de gelijknamige firma is:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is al donker als ik in Maribor aankom, de Pendolino keert hier terug naar Lubljana. Ik maak een wandelingetje door de stationsbuurt en spring even binnen in het naastgelegen postkantoor om nog enkele postzegels als souvenir te kopen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het wordt tijd om terug naar Wenen te reizen, de volgende etappe gaat immers van Wenen naar Berlijn met EN Metropol. Het is half zeven 's avonds en ik begin honger te krijgen... Toevallig rijdt er toch wel een restaurantrijtuig mee in de volgende trein!?
Jep, ik keer terug in EC Emona en zoek een plaatsje bij 'Pendolino Bar' :-)



Afbeelding


Eerst even de keel smeren met een ander Sloveens pilsbier dat wordt uitgeschonken in kleine 20cl glaasjes



Afbeelding

De Menu is beperkt, er is keuze uit een soep, hoofdgerecht en dessert. Goulashsoep heb ik bij 'Henry' al gegeten dus kies ik voor het hoofdgerecht (schnitzel + frit of rijst) en dessert (pannenkoekjes met chocolade). Na het opnemen van de bestelling verdwijnt de ober voor een half uur in de keuken om de verschillende bestellingen klaar te maken. Dat is toch wat anders dan die microgolf en stoomoven bij DB!

Op de foto ziet het er zo niet uit maar dit was écht lekker!


Afbeelding

De pannenkoekjes zijn overheerlijk, daarna nog een heerlijke kop koffie!
Naar mijn mening is dit het beste WR-rijtuig in Europa!



Stipt op tijd komen we om 22:02 aan in Wien-Hbf. Nog een klein uurtje tot het vertrek van de nachttrein naar Berlijn. De reservering voor de nachttrein geeft toegang tot:


Afbeelding

Nog eventjes opfrissen en deze lange (en gevulde) dag komt tot een einde...


Afbeelding

Het doel van deze minireis staat gereed aan het perron te wachten:


Afbeelding

wordt vervolgd
AK81

[EU] Afscheid van Euronight 'Metropol' 3/3

Bericht door AK81 »

Achteraan de trein hangen de rijtuigen van EN 'Chopin' naar Warszawa/Krakow en Kosice:

PKP Slaaprijtuig naar Krakow:

Afbeelding

Afbeelding


Met goedlachse WARS-begeleider!



Afbeelding


Slaaprijtuig van WSK voor de verbinding Wien <> Kosice:



Afbeelding

Afbeelding


PKP-slaaprijtuig en ligrijtuig naar Warszawa:


Afbeelding

Afbeelding


Dan volgt het treingedeelte dat binnenkort wordt beperkt tot Praha Hl.st:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


ligrijtuig wordt geleverd door WSK:



Afbeelding


Slaaprijtuig door de CD:


Afbeelding


Sleeplocomotief wordt geleverd door de CD. Achter de loc hangt nog het 2de klas zitrijtuig van MAV-START:


Afbeelding


De loc maakt reclame voor de 80ste verjaardag van de 'Slovaakse Pijl' = verbinding Praag - Bratislava :


Afbeelding


Ik heb een Single-afdeling gereserveerd in het slaaprijtuig naar Berlijn:



Afbeelding

Afbeelding


Badslippers, tandenborstel+tandpasta en oordopjes liggen klaar, ook een flesje water en een handdoek aan de lavabo zijn aanwezig:



Afbeelding

Afbeelding


Deze keer heb ik meer geluk met mijn afdeling (plaats 31) want de lavabo zit hier niet tegen het raam aangekleefd maar bevindt zich aan de gangkant. Het voelt wat ruimer aan.



Afbeelding


Na een heerlijke nacht word ik na het verlaten van Dresden wakker. Eerst de coupé in dagpositie ombouwen:



Afbeelding


Het ontbijt wordt opgediend:



Afbeelding


Ik ben niet echt een liefhebber van het brood maar de 7years croissant is er deze keer niet bij :-)



Afbeelding


Stipt op tijd worden we in de buik van Berlin-Hbf ontvangen, vanaf Dresden werd de trein door een 101 van DB gesleept:



Afbeelding

Afbeelding


Vanaf december is het nachttreingebeuren in Berlijn geslonken tot de onregelmatig rijdende EN Paris <> Moskva, de Talgo Berlin <> Moskva en de Nightjet Berlin <> Zürich... Triestig.

Voor de derde dag had ik ook enkele opties op voorhand uitgewerkt. Het ontbijt in de slaapwagen schonk helaas niet veel voldoening. In Berlin-Hbf zijn genoeg (broodjes)zaken maar niets gaat boven de 'bordgastronomie'. En hiermee bedoel ik niet het gummi-ei ontbijt bij DB.
Dus is er op dit uur maar één optie:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een vluchtige blik in de dienstregeling leert me dat een heen -en terugrit naar het Poolse Rzepin doenbaar is waarna ik nog terug in België geraak dezelfde dag, alzo:



Afbeelding

Afbeelding


Voor 6,20€ bestel ik een 'Pools' ontbijt. Vers klaargemaakte eitjes met brood en een lekkere kop thee! Daar knapt een mens van op!


Afbeelding


Ik versta geen Pools maar denk wel dat de boodschap duidelijk is:


Afbeelding


De Duitse treinbegeleidster denkt echter anders over mijn plannetje. Zij wenst immers een reservering te zien voor het traject Berlijn <> Rzepin. Omdat ik op het laatste moment besliste om deze trein te nemen had ik er geen. Ook op de perron-aankondigingsborden en de gele affiches wordt geen vermelding gemaakt van een verplichte reservering. Ze eist 17€ toeslag. Dat vind ik veel te veel en een compromis wordt bereikt: ik ga zonder bij te betalen mee tot Frankfurt/Oder. Na mij is een Pool aan de beurt: die moet een volledig nieuw biljet kopen want zijn online-ticket met QR-code moest afgedrukt worden! Geen betere manier om nog meer mensen naar de flixbussen en Ryanairs van deze wereld te duwen...


Afbeelding


Om terug te keren naar Berlijn neem ik een regionale trein terug die aan de overkant van het perron al staat te wachten:



Afbeelding

Afbeelding


Klaar voor een 2-uur durende rit door het hinterland van Berlijn met veelal verlaten stations en slaperige dorpjes afgewisseld door velden en bossen:


Afbeelding


Na een uur bereiken we knooppunt Beeskow, het enige station op de lijn met armseinen. Het station is dichtgetimmerd, tickets moeten aan de automaat gekocht worden of mits toeslag bij de controleur. Er vindt ook een kruising plaats met een tegenligger.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De trein eindigt in König Wusterhausen waar er na een kwartiertje een RE naar Berlin-Sudkreuz vertrekt. In Sudkreuz stap ik over op de S-bahn richting Berlin-HBF. Het wordt toch wel stilletjes aan tijd om terug richting België te sporen.
Sinds enkele jaren rijdt er elke werkdag een rechtstreekse IC-trein van Berlin naar Aachen-Hbf. Maar op de aankondigingsborden en de gele affiches vind ik geen spoor terug van deze trein (!). De gele affiches blijken tijdelijke te zijn vanwege werkzaamheden, op mijn vraag naar bepaalde treinen op het aankondigingsbord, die ik niet op de gele affiches terug vind, weet het stationspersoneel ook geen antwoord... Daarbovenop is er nog een seinstoring, kortom chaos... Tot overmaat van ramp mis ik nog een trein die op een ander perron vertrekt maar door treuzelende shoppers op de trappen kom ik te laat op het perron... Mooi hoor, zo'n shoppingcenter waar toevallig ook nog eens treinen stoppen :evil:

Uiteindelijk geraak ik op een ICE richting Köln. Volgende keer denk ik wel 2x na voor ik op een vrijdag in Duitsland met de trein ga reizen, de ICE zit vol, vol, overvol... In Hannover hou ik het voor bekeken en stap uit, hopende op een iets aangenamere rit. En wat blijkt ?! Een kwartier later vertrekt daar dus IC 2223 naar ... Aachen! Ik installeer me in de Bordbistro en geniet van een Bitburger... DB scoort hier toch nog enkele punten :)

In Dortmund gebeurt er dit:



Afbeelding


Alhoewel de trein nog een 2uur door het Ruhrgebied rijdt sluit de bar! De foto is genomen na aankomst in Aachen maar terwijl de man van de bordgastronomie doodleuk zijn zaak sluit zat het er goed vol en werd er volop gedronken en gegeten.... Ongeloofelijk hoe zo'n spoorbedrijven zichzelf de nek omdraaien...

Een ander groot voordeel dat deze Bordbistro-rijtuigen hebben is wel dit:



Afbeelding


Niks zaliger dan met het hoofd uit het raam genieten van een treinreis!



Afbeelding


In Aachen-Hbf is er nog voldoende tijd om over te stappen op de ICE 10 richting België.

En met dit zoethoudertje van DB sluiten we af, de groeten!



Afbeelding
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door trainspotterstef »

Ik heb in september 2016 ook gebruik gemaakt van EN 477 Berlin Hbf tot Budapest Keleti pu
Heb die in Berlin en in Budapest gefilmd en redelijk wat foto's van gemaakt
AK81

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door AK81 »

@ trainspotterstef: de link naar uw Flickr-fotopagina werkt niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door groentje »

Die bistro in de IC naar Aken, is die nieuw? Laatste keer dat ik die trein nam, was er van een bistro geen sprake, ook niet op de dienstregelingsaffiches, en ben ik noodgedwongen iets gaan halen in Hannover bij de stilstand daar... Een serieuze streep door mijn rekening, trouwens.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 02 jan 2018, 22:01 Die bistro in de IC naar Aken, is die nieuw? Laatste keer dat ik die trein nam, was er van een bistro geen sprake, ook niet op de dienstregelingsaffiches, en ben ik noodgedwongen iets gaan halen in Hannover bij de stilstand daar... Een serieuze streep door mijn rekening, trouwens.
Volgens de treinsamenstellingen grahnert.de rijdt er een Bistrorijtuig mee vanaf december 2014.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door groentje »

Merci, was helemaal in het begin, dus.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door Joris »

Knap verslag!
Overigens blijft van de Metropol slechts... 1 slaaprijtuig over tussen Wenen en Praha. Dat zal er volgend jaar dus ook wel uit gaan. De rest van de Chopin is blijkbaar ook sterk uitgedund. Men heeft dit jaar precies grote kuis gehouden in het Oostblok nachtverkeer :(
Een andere vraag: krijg jij er geen stress van als je je treinen redelijk kort op elkaar afstemt (want die indruk heb ik toch), dat er ene met vertraging bij zit die de rest van de reis dwarsboomt?
Afbeelding
AK81

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door AK81 »

Bedankt iedereen voor de positieve reacties!

@ Joris: De Chopin is inderdaad ook serieus uitgedund, ook in 2017 sneuvelden er weer een pak nachtverbindingen... Ik neem veel risico met het snel op elkaar aansluiten van treinen maar heb dan ook een blind geloof in het kunnen van alle Europese spoorwegmaatschappijen :lol:
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door FLV-FGSP »

Deze nachttrein komt in december terug, maar rijdt dan via Wroclaw in plaats van via Praag.
https://www.zugreiseblog.de/nachtzug-berlin-wien/
AK81

Re: [EU] Afscheid van Euronight 'Metropol'

Bericht door AK81 »

Goed nieuws en bovenop nog een interessante reisweg via Polen!
Plaats reactie