InnoTrans 2014, wat plaatjes

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

InnoTrans 2014, wat plaatjes

Bericht door AlexNL »

Afgelopen week heb ik doorgebracht in Berlijn. Het doel van mijn bezoek aan de stad die tot 25 jaar geleden in tweeën werd gespleten door een muur was InnoTrans, de grootste vakbeurs voor alles wat verwant is aan de spoorwegen. Voor hobbyisten (en voor papa's met kindjes) worden in het weekend publieksdagen gehouden, maar omdat mijn interesse wat breder is dan alleen treintjes vind ik een bezoek aan de beurs zelf absoluut de moeite waard.

Ik heb lang niet alles op de foto gezet wat er te zien was. Soms heb ik er niet aan gedacht, en soms was het gewoon niet mogelijk om een leuke foto te maken door drukte of door de weersomstandigheden. Deze keer heb ik mijn dSLR in de tas laten zitten, alle foto's zijn met mijn smartphone gemaakt. Als dat je niet bevalt, pech :P

--- Afbeelding S-Bahnperron Berlin Hauptbahnhof. Op de grote stations en op diverse andere plekken in de stad is reclame te vinden voor de InnoTrans-beurs. Ook de publieksdagen worden genoemd, waar iedere 2 jaar veel volk op afkomt.

--- Afbeelding Dit jaar is één van de prominte aanwezigen op het buitenterrein de Frecciarossa 1000, een nieuwe hogesnelheidstrein voor Trenitalia die wordt gebouwd door AnsaldoBreda (u allen bekend van spaghettiboemel Fyra V250) en Bombardier. De Frecciarossa 1000 wordt "the most stunning train in the world" genoemd door zijn makers, wat ik zeker kan beamen.

--- Afbeelding Voor MVG, de stadsvervoerder van München, bouwt Siemens nieuwe metro's van het type C2. De C2 kenmerkt zich door een licht en ruim interieur waarin de kleur blauw en ronde vormen de boventoon voeren.

--- Afbeelding Een oudgediende: voor de derde keer op rij heeft Siemens een paar Vectron-locomotieven meegenomen naar Berlijn. Met de voorste locomotief wil Siemens benadrukken dat ze niet alleen locomotieven bouwen, maar ook zorgen voor betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de locs die zij bouwen.

De achterste loc, de Vectron DE, is een dieselektrische uitvoering. Op de zijkant staat een tekening van een cheetah die verandert in een Vectron. Leuk feitje: tijdens InnoTrans heeft het Duitse EBA een typetoelating afgegeven voor de inzet van de Vectron DE in Duitsland.

--- Afbeelding Enkele jaren geleden heeft DB Fernverkehr een bestelling geplaatst voor dubbeldeks intercityrijtuigen bij Bombardier Transportation. Bombardier heeft deze rijtuigen de naam 'TWINDEXX Vario' gegeven, waarmee Bombardier duidelijk laat merken dat de rijtuigen makkelijk aangepast kunnen worden aan de eisen en wensen van de klanten.

Van binnen zijn deze rijtuigen een mix van de RE-Dosto en een ICE. Er zijn geen binnendeuren, maar er is wel veel houtwerk aanwezig, reserveringsdisplays zijn geplaatst en de stoelen zijn van een wat hogere kwaliteit. Toch vind ik het geheel niet echt DB IC-waardig ogen, maar wellicht denken de uiteindelijke klanten van DB daar anders over.

--- Afbeelding Nieuw dit jaar is de OMNEO van Bombardier Frankrijk. De OMNEO is een combinatie tussen een dubbeldekker en een enkeldeks trein, bedoeld om maximale capaciteit te combineren met zelfstandige toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit. In de gelijkvloerse bak zitten de deuren, is er ruimte voor fietsen en zijn de kasten voor tractie e.d. geplaatst.
AfbeeldingAfbeelding In de dubbeldeksrijtuigen is gekozen voor een 2+3-opstelling, waardoor zo veel mogelijk reizigers een zitplaats kunnen krijgen. Links: benedenverdieping, rechts: bovenverdieping.
Afbeelding Kennelijk denkt Bombardier dat mensen die naar boven of beneden willen het niet erg vinden om over andere reizigers heen te klimmen.

--- Afbeelding In 2008 heeft DB Regio een mega-order geplaatst bij Bombardier voor de levering van nieuwe treinen voor het regionaalverkeer. Sinds 2011 rijden de treinen van het type TALENT 2 (ook bekend als Baureihe 442) rond in verschillende Duitse regio's. Andere vervoerders hebben ook gekozen voor de TALENT 2, zoals het Britse National Express.

--- Afbeelding Vorig jaar heeft de Britse overheid besloten om een megacontract voor de levering van nieuw intercitymaterieel (de IEP) te gunnen aan het van oorsprong Japanse Hitachi Rail. De eerste treinstellen ondergaan momenteel statische tests in Japan, op haar stand had Hitachi een model van de EMU-versie van de IEP, Class 801.
Afbeelding Het schaalmodel op de Hitachi-stand was opengewerkt, waardoor een goede impressie kon worden gekregen van hoe Britse intercityreizigers in de toekomst vervoerd gaan worden. Dit is de 1e klasse.

--- Afbeelding Hitachi had ook iets anders meegenomen naar Berlijn: een mockup van een bak van de AT200. De AT200 is een nieuwe trein die Hitachi voor eigen rekening en risico ontwikkeld heeft, in de hoop orders op de Britse markt in de wacht te slepen. De mock-up was van hoge kwaliteit: de gebruikte materialen zijn zoals Hitachi ze ook in het eindproduct zou willen gebruiken, alles zat stevig vast en de deuren werkten. Op het display boven de gang werd een filmpje afgespeeld van Train Simulator 2014.
Afbeelding Hitachi heeft veel aandacht besteed aan details: het reizigersinformatiesysteem boven de deur toonde dynamiche informatie en was dus geen plaatje. Vanaf een kleine afstand vond ik de informatie op het scherm zeer prettig te lezen.

--- Afbeelding Het Spaanse Talgo had een schaalmodel meegenomen van een Talgo 350 die zij momenteel aan het bouwen zijn voor een hogesnelheidslijn in Saudi-Arabië.

--- Afbeelding CSR, één van de bouwers van rollend materieel in China, had een modelbaan weggezet met daarop een tram die zij bouwen. Deze tram is uitgerust met accu's (supercapacitators), waardoor deze een eindje kan rijden zonder bovenleiding.

--- Afbeelding Stadler, ons allen bekend van de GTW's die op verschillende plekken in het land te vinden zijn, had een model meegenomen van de nieuwste generatie FLIRT. Op een touchscreen kon je je eigen FLIRT maken, waarin je kon kiezen voor verschillende kleurtjes en dingen zoals deuren.

--- AfbeeldingAfbeelding De EC250 is de eerste hogesnelheidstrein die gebouwd gaat worden door Stadler. Launching customer zijn de Zwitserse spoorwegen, zij hebben 29 nieuwe treinen besteld waarmee vanaf december 2019 via de Gotthard-routes zullen worden uitgevoerd.

--- Afbeelding Het Poolse Newag had één of ander groen ding meegenomen. Ook van binnen was dit ding zodanig groen dat ik er al vrij snel genoeg van had.

--- Afbeelding Trenitalia-dochter Netinera (vroeger Arriva Deutschland) is eigenaar van locomotief 221.145. Deze locomotief is helemaal opgeknapt door hun werkplaats en was te bezichtigen.

--- Afbeelding Deutsche Bahn heeft bij het Tsjechische Skoda een bestelling geplaatst voor nieuwe trek-duw-treinen voor inzet op de NIM Express, ook bekend als de München-Nürnberg-Express. De Skoda-treinen zullen vanaf december 2016 gaan rijden, met een maximumsnelheid van 200 km/u is en blijft dit één van de snelste RegionalExpressen die Duitsland kent.

--- Afbeelding Ook Skoda: de RegioPanter voor de Tsjechische spoorwegmaatschappij CD.

--- Afbeelding Smile! De Coradia Continental, ook bekend als Baureihe 440, heeft een nieuwe kop gekregen. Metronom heeft 20 Coradia's besteld voor inzet op de "ENNO", een regionale vervoersconcessie in oost-Niedersachsen.

--- Afbeelding Naast de Coradia Continental voor ENNO levert Alstom nieuwe Coradia LINT-treinstellen op voor twee verschillende regio's. Naast een dieselgebied in Niedersachsen zullen er vanaf dienstregeling 2015 nieuwe LINT-treinen gaan rijden in Rheinland-Pfalz onder de naam 'vlexx'.

--- Afbeelding En als toetje: JR East (Japan Railways) had een stand in de nieuwe CityCube. Aanwezig was een Shinkansen-simulator. In plaats van een volledige 3D-wereld (zoals bijvoorbeeld bij Train Simulator) maakt men gebruik van trajectvideo's om te simuleren wat een machinist ziet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: InnoTrans 2014, wat plaatjes

Bericht door Dieselfreak »

AlexNL schreef:Dit jaar is één van de prominte aanwezigen op het buitenterrein de Frecciarossa 1000, een nieuwe hogesnelheidstrein voor Trenitalia die wordt gebouwd door AnsaldoBreda (u allen bekend van spaghettiboemel Fyra V250) en Bombardier.
Wie laat nu nog hogesnelheidstreinen bouwen door dat gewraakte bedrijf?! :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: InnoTrans 2014, wat plaatjes

Bericht door trainspotterstef »

Ik ben zaterdag geweest was de moeite terug
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: InnoTrans 2014, wat plaatjes

Bericht door Shrek »

Deze 2 zijn mij ook opgevallen:
Bijlagen
IMG_9232.jpg
IMG_9229.jpg
Plaats reactie