Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Marokko 1994

Als eerste foto in dit topic, waar in de loop van de tijd diverse foto's komen te staan van mijn vele reizen binnen en buiten Europa, een opname van de ONCFM in Marokko met een voor iedereen bekend materieeltype, de "Break".

Veel kijkplezier, Peter
(132.30)
Bijlagen
132.30 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Marokko 1994

In 1994 reden de laatste 3 loks serie ONCFM 700 in de reizigersdienst tussen Benguerir en Safi. Een prachtige lijn dwars door de woestijn, langs Kamelen en dorpjes met lemen huizen. Er reden slechts enkel treinen per dag, maar we wilden toch wat foto's onderweg maken. Van de machinist mocht dat best, maar als het het moment van vertrek was, moesten we zelf maar weer zien of we nog mee konden........
Dat was nog een spannende bezigheid, want de eerste trein zou pas zo'n drie uren later in de woestijn opduiken. Uit voorzorg natuurlijk de deur van het ex SNCF rijtuig maar open laten staan, voor een snelle instap ! Gelukkig is het bij elk haltepunt goed gegaan (al hoewel, op dit punt was volgens ons helemaal geen station, maar moesten enkele plaatselijke bewoners er gewoon uit) en kwam het complete reisgezelschap in Safi aan.
Overigens toen ook een leuke plaats, immers daar reden oude Nederlandse bussen, er kwam er zelfs één met "Doetinchem" erop in de lijnfilmrol voorbij.

Veel kijkplezier, Peter
(132.130)
Bijlagen
132.130.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 09 mar 2021, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Rhätische Bahn Graubunden Zwitserland

Vele keren bezocht ik in de '70 en '80 en '90 jaren de Rhb in Zwitserland. In die tijd reden er nog vele oude loks en rijtuigen. De prachtig gelegen lijnen met vele viadukten en imposante bruggen zijn een prachtig motief om te fotograveren.
In 1989 bestond de Rhb 100 jaar en werden er vele ritten gereden met ouder materieel. Ook de "krokodillen" (bouwjaar 1929) waren toen veel in dienst voor normale reizigerstreinen waarvan hierbij een foto.

Veel kijkplezier, Peter
(108.101)
Bijlagen
108.101.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Dieselfreak »

Die eerste foto... dat is eens wat anders dan de Belgische Breaks in hun saaie grijze en witte kleurstellingen! Ik wou dat er in België treinen in een dergelijke livrei reden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Dat waren nog eens leuke tijden in het Zwitserse Berner Oberland.

GBS lok 313 (Gürbetal-Bern-Schwarzenburg) rangeert met rijtuigen in het station van Spiez in 1988. Deze lokomotieven waren vooral in het rangeer- en de goederendienst langs de Thunersee te vinden. Stations als Därligen, Leissigen en de gipsfabriek tussen Leissigen en Faulensee was het werkterrein van deze loks. De loks deden dienst tot ongeveer 1995.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
KLEIN03.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

NS 1500

Een opname uit de nadagen van de NS serie 1500. Op de dag voor haar buitendienststelling (30-05-1986) rijdt de 1502 nog met de intercity van Den Haag CS naar Venlo over het spoorviaduct in Delft alsof er niets aan de hand is.
Op 14-06-1986 kwam de lok nog éénmaal op de baan om de grote 1500-afscheidsrit te rijden. Kort erna ging de lok met de boot terug naar Engeland om pas weer in 1989 terug te keren voor een groot aantal ritten in Nederland tgv. van 150 jaar spoorwegen in Nederland.
En voor diegene welke opnames hebben uit 1989, kijk maar eens goed, want vele ritten op deze lok (toen in BR groen) werden door mij gereden!

Veel kijkplezier: Peter
(02.566)
Bijlagen
02.566.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

PRETTIGE KERSTDAGEN
Bijlagen
© - Kerstkaart 2013 - 2014.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

De "Break" van de ONCFM - Marokko

Aan het aantal "gratudes" te zien, viel de opname van de ONCFM "Break" onder de bezoekers van het HGBTF wel in de smaak. Hierbij nog een opname van zo'n treinstel, de eerst geleverde in het station van Casablanca.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
132.12 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

NS-150

In 1989 was de NS 1502 weer terug in Nederland ter gelegenheid van 150 jaar spoorwegen in Nederland. De lok was teruggeschilderd in het BR groen, echter het bleef slechts bij wat schilderwerk. Bufferbalk, buffers, front- en sluitseinen en stroomafnemers waren zoals de lok bij NS dienst had gedaan. Ook het gele front is natuurlijk niet orgineel. Vanzelfsprekend was ook de cabine inrichting zoals de loks deze in 1970 kregen bij indienststelling bij NS.
Ik heb toen een groot aantal van de extra ritten met de BR27000 gereden en kwam hierbij op plaatsen waar vroeger nooit een NS 1500 kwam. Tijdens één van deze ritten maakte ik bijgaande opname, toen de trein even moest wachten op het empl. van Utrecht.
Tegenwoordig is de lok weer terug in Engeland, echter bij gebrek aan 1500 v. in Engeland kan de lok helaas niet meer rijden.

Veel kijkplezier, Peter
(150.39)
Bijlagen
150.39.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Companhia dos caminhos de ferro Portugueses CP

De Spoorwegen in Portugal bieden ook heden ten dage nog een grote afwisseling aan lijnen en materieel. Naast de wat drukkere lijnen rond Lissabon, gaat het er in de rest van het land nog heel rustig aan toe. Niet alleen de frequentie is vaak (heel) laag, maar vooral op de nevenlijnen is het allemaal heel gemoedelijk.
Als Nederlander kwam je natuurlijk extra aan je trekken omdat er materieel, gebouwd bij Allan in Rotterdam, dienst deed. In de jaren '50 heeft Allan zowel voor het smal- als het breedspoor materieel geleverd, waarbij veel qua uitvoering overeen komt met de Nederlandse DE-1 en DE-2 welke toen ook in aanbouw waren. Zo stonden er gewoon Nederlandse teksten op verschillende meters in de cabine. Maar ook interieur, draaistellen en techniek verschillen maar weinig. De breedspoormotorwagens lijken nog het meest op de Nederlandse "Kameel". Bij aflevering hadden de wagens overigens dezelfde blauwe kleurstelling als de "Blauwe Engel". Later zijn de motorwagens onherkenbaar verbouwd (oa nieuwe cabines en bakopbouw), en gestoken in een licht groene kleur.

Op de foto twee Allan breedspoormotorwagens nog in originele uitvoering op de thans gesloten lijn van Coimbra naar Serpins. Naast de motorwagens waren er ook nog motorloze bijwagens aanwezig voor de drukkere tijden.

Veel kijkplezier, Peter
(119.32)
Bijlagen
119.32.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Vervolg PORTUGAL

Naast de breedspoor motorwagens van Allan leverde deze fabriek in Rotterdam in 1954 ook een serie smalspoor materieel aan de CP in Portugal. De serie bestond uit een aantal motor- en bijwagens welke vooral werden ingezet op de landschappelijk zeer mooie lijn van Aveiro via Sernada do Vouga naar Espinho.
Met het sluiten van deze lijn kwam ook hier een einde aan de inzet van de smalspoor Allan's........

Veel kijkplezier, Peter
(119.255)
Bijlagen
119.255.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door groentje »

En slecht nieuws over dat lijntje, blijkbaar is dat ondertussen onderweg onderbroken...
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

CD 371 015-9

Een kleurrijk plaatje ontstond toen de CD 371 015-9 in het voorjaar van 2013 met trein tussen Dresden en Praag door het Elbtal aan de fotograaf voorbij kwam.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_2148SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Mat '64

Wat de "klassiekjes" in België zijn, is Mat '64 in Nederland, een treintype welke weldra gaat verdwijnen. Eigenlijk zou Mat '64 al enige tijd van de rails verdwenen moeten zijn, maar ze doen nog steeds dienst. Van de eens zo enorm grote serie 2- en 4-wagentreinstellen, zijn thans nog zo'n 50 twee-wagenstellen (Plan V) in dienst. Ook in 2014 zijn deze klassieke stellen nog aan te treffen in sommige stoptreinserie's, zoals de één uurs dienst: Arnhem<>Ede-wageningen.

veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
9583 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

PKP Tkt 48

Tussen 1950 en 1957 werden 191 locomotieven serie Tkt 48 aan de Poolse spoorwegen geleverd voor diensten met personen- en goederentreinen. Tot eind '80 jaren deden de meeste van deze loks nog dienst op de vele lokaallijnen welke Polen kent. Echter toen deze lijnen masaal werden gesloten kwam er spoedig een einde aan de inzet van deze fraaie groene machines. Meer dan 14 locomotieven zijn bewaard gebleven, waarvan enkele ook rijvaardig.

Op de foto hieronder de Tkt 48 191, de laatst geleverde lok aan de PKP, onderweg met fraaie historische rijtuigen op weg naar Wosztyn.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_2457SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie