Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Berlijn Friedrichshagen 1993

In de begin '90 jaren der vorige eeuw reden er op nog een aantal tramlijnen in Berlijn tweeassers met bijwagens.
Een goede reden om weer eens naar Berlijn af te reizen om dit op de foto te zetten. Op de foto een "REKO"-tramstel op lijn 60.

Veel kijkplezier, Peter
(123.54-SF)
123.54-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

NS 1502

De NS-locserie 1500 is een elektrische locomotief die tussen 1970 en 1986 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Het waren tweedehands locomotieven van British Rail waar ze reden als Class EM2. Door British Rail werden ze ingezet op de zogenaamde 'Woodheadroute', de lijn Manchester - Sheffield. Deze lijn was de enige in Groot-Brittannië die geëlektrificeerd was met 1500V gelijkspanning. Toen in 1970 het reizigersvervoer op deze lijn werd opgeheven werden ze buiten dienst gesteld en te koop aangeboden. De NS kocht de 7 locomotieven, waarvan er 6 in dienst kwamen.

Op de foto de NS 1502 welke net met trein uit Venlo is aangekomen te Rotterdam CS. Net als de 1501 en de 1505 is ook de 1502 bewaard gebleven in bevind zich weer in Engeland.

Veel kijkplezier, Peter
(02.01-SF)
02.01-SF.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Sidi Kacem - Marokko 1994

Tijdens een fototripje door Marokko waren we ook even in het fraaie dal nabij Sidi Kacem. Het was er snikheet en droog, en onze auto, ruim verderop geparkeerd langs een doorgaande weg, had al de nodige aandacht van de politie, zo konden wij vanaf enige afstand zien.
Toch maar even op de fotoplek tussen de cactussen gebleven om de niet zo heel frequent rijdende trein, (bestaande uit ex. NMBS en SNCF rijtuigen) op de foto te zetten.

Veel kijkplezier, Peter
(132.52-SF)
132.52-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Vrijdag 17 maart 2023

Ondanks dat locomotief 7178 (ex NS 1778) nog niet zo lang geleden een nieuw leven is begonnen bij haar nieuwe eigenaar, is de loc op het moment toch te zien in het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht. Meestal toch een plek waar vertegenwoordigers van materieel welke buiten dienst zijn terecht komen.

De 7178 was op initatief van modeltreinfirma ROCO opgesteld in het museum, omdat ROCO deze vrolijk geschilderde loc als model op de markt gaat brengen. Wel te hopen dat de loc in de geheel juiste kleurstelling wordt uitgebracht, iets waar het juist de laatste tijd bij dit merk nog wel eens fout gaat.....

Veel kijkplezier, Peter
(20230317_144220 - SF)
20230317_144220 - SF.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Amersfoort

Oude tijden herleefden te Amersfoort met de ex NS 2454 in de rangeerdienst op het plaatselijke emplacement, druk bezig met een aantal lege ballast wagens.

Veel kijkplezier, Peter
(20230403_182259 - SF)
20230403_182259 - SF.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

NSM - Open Trein Festijn

Helaas was er op zaterdag geen spanning op de bovenleiding in het museum (door werkzaamheden verderop), dus kon er alleen statisch uitleg worden gegeven aan de vele bezoekers van het "Open Trein Festijn" in het Nederlandse Spoorwegmuseum.

Op zondag was er wel bovenleidingspanning dus kon ik de NSM 876 tegen de bovenleiding zetten. Dat was al weer zo'n 7 jaar geleden, maar na 36 jaar op dit materieel gereden te hebben, vergeet je dat niet zomaar.
Ondanks dat de NSM 876 erg weinig de afgelopen tijd had "gedraaid" was alles bedrijfsvaardig en werkte alles naar behoren. Voor het treinstel natuurlijk erg goed om weer eens onder de hoogspanning te staan, voor de bezoekers erg leuk omdat je nu mooi kon laten zien hoe bv het remsysteem, de Dodeman en andere technieken werken.
En voor mij weer erg leuk om weer eens actief te zijn op een analoog treinstel, zonder beeldschermen en met relatief simpele begrijpelijke en altijd werkende techniek.
In de middag nog actief geweest op De Kameel, maar daar mochten de motoren niet van gestart worden, immers deze stond binnen.........

Op de foto de cabine van de 876, alwaar de meters weer eens wat aanwezen :D

Veel kijkplezier, Peter
(20230409_105444 -SF)
20230409_105444 -SF.jpg
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 25 apr 2023, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

CFL - Station Ettelbruck

Een kijkje op het station van Ettelbruck. Er wordt al jaren flink verbouwd, maar als dit in dit tempo zo door gaat, gaat dit nog wel even duren.
De perrons en sporen zijn nu vernieuwd en het oude stationsgebouw gesloopt. De nieuwe tunnels zijn in ruwbouw klaar, maar voor het station is het een onoverzichtelijke toestand op het zeer drukke en chaotische busstation.
Alle (gratis) bussen van de vele lijnen welke hier beginnen staan in een enorme rij achter elkaar, waarbij hele horde reizigers heen en weer lopen om te kijken of hun bus er al tussen staat.
Het is daar dan ook een stuk drukker dan op het station, alwaar vaak maar een handje vol reizigers op de (gratis) trein staan te wachten.
Ooit moet station Ettelbruck een modern en comfortabel knooppunt worden binnen het Luxemburgse openbaar vervoer.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_5489 - SF)
IMG_5489 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Lijn 10 - Toeristentram Rotterdam

Door logistieke problemen reden op de Rotterdamse Lijn 10 op 15 en 16 juni 2023 niet de overbekende Allan vierassers maar twee Düwag trams uit de '60 jaren.
Een goede reden om even naar Rotterdam af te reizen om dit op de foto vast te leggen.
Het was een flinke hitte zo in de stad en het gras maakte op veel plaatsten een wat desolate indruk. Ondanks de warmte waren er toch nog wat toeristen welke de rondrit maakten, al zaten de trams verre van vol.
Door de zeer handige tracker waarmee de museumtrams voorzien zijn konden de trams goed gevolgd worden, waardoor je precies op tijd op de juiste fotoplek staat.

Veel kijkplezier uit het warme Rotterdam, Peter
(IMG_2970-SF en IMG_2976-SF en IMG_2979-SF en IMG_2988-SF)
IMG_2970-SF.JPG
IMG_2988-SF.JPG
IMG_2976-SF.JPG
IMG_2979-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Zondag 11 juni 2023

Het gaat (nog) niet echt goed met het proefbedrijf ICNG, waardoor er nogal wat reizigerstreinen uitvallen op de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam. Op sommige dagen is geen enkele ICNG bedrijfsvaardig voor het proefbedrijf door allerlei technische problemen.
Op zondag 11 juni 2023 reden ze wel, en maar liefst drie treinstellen waren in dienst.
Op de foto de ICNG 3135 + 3133 maar ook de ICNG 3122 was actief.

Veel kijkplezier, Peter
(20230611-SF)
20230611-SF.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Breukelen keerspoor

Ondertussen zijn de temperaturen boven de 30 graden, maar toch even de cabine uitgeklommen om de frontseinen op de juiste werking te controleren.
Iets later dan gepland komt ook de RF 24 met werktrein nog voorbij, zodat het vertrek richting station Breukelen enkele minuutjes later plaatsvind.

Veel kijkplezier, Peter
20230708_135739.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

De TCS Dinnertrain op zondag 9 juli 2023 te Amsterdam Centraal met de rit van 18.46 uur vertrek.

Veel kijkplezier, Peter
20230709_181940.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Amsterdam Centraal 17 juli 2023

Het gaat niet echt voor spoedig met het testbedrijf ICNG. Doordat stel 3222 niet naar Rotterdam wilde vertrekken, en later ook niet naar de Watergraafsmeer was het wel mogelijk de ICNG naast de vertrekkende Eurostar 4028-4027 op de foto te zetten. Zo heeft elk nadeel haar voordeel :D

Veel kijkplezier, Peter
20230717_164805.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Zillertalbahn 25 augustus 2023

Nog altijd rijdt de Oostenrijkse Zillertalbahn met dieseltreinen, doordat het elektificeren niet doorgaat en de waterstof trein voor onbepaalde tijd is uitgesteld door allerlei problemen, als het ooit nog doorgaat.
Op de foto ZB D14 met trein te Mayrhofen, gereed voor vertrek naar Jenbach.

Veel kijkplezier, Peter
20230825_161507.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

ETA 515

Tussen 1955 en 1995 reden er maar liefst 232 accumotorwagens en 216 stuurrijtuigen van dit type rond. Ze kwamen ook in Nederland waarbij er via Simpelveld, Schin op Geul naar Maastricht gereden werd. De treinen werden door NS machinisten van standplaats Maastricht gereden. Op de foto een losse motorwagen in station Valkenburg in 1988.
01.304.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Jenbach Oostenrijk - 06 september 2023

Even een kijkje op het depot van de Zillertalbahn en op het perron van de Achenseebahn alwaar de locs uit 1889 nog dagelijks dienst doen in het zomer seizoen.

Veel kijkplezier, Peter
20230906_104733.jpg
20230906_105939.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie