NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 25

De loks Reeks 25 kwamen in 1960 in dienst en gingen in 2009 buiten dienst. Alleen ex Beneluxlok 2551 werd bewaard, alle andere 21 loks werden gesloopt.
Een mooi moment voor een foto van deze relatief kleine Reeks loks, al in de nadagen toen er op Mechelen < > St. Niklaas nog reizigerstreinen werden gereden met deze loks.
Veel kijkplezier, Peter

(41.782SF)
Bijlagen
41.782SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

TSP - Gala van de Diesellokomotief - 17 en 18 augustus 2013

Op zaterdag 17 en zondag 18 augustus 2013 vonden op de Chemin de fer du Bocq, de mooiste museumlijn van België, het Gala van de Diesellokomotief plaats. De organiserende TSP pakte flink uit en ik heb dan ook twee lange dagen volop genoten.
Na eerst een snelle rit in Comfort 1 van de Thalys vanuit de Randstad naar Brussel Zuid en toen met de NMBS IC naar het in de Ardennen gelegen Ciney en het feest kon beginnen. Voor de bezoekers kwamen er 2 stoomloks en maar liefst 10 dieselloks op de baan.
Publiekstrekkers en bij de fotografen populair waren de loks 5001 en 6406.
De lichtblauwe TSP 5001 is eigenlijk de NMBS 5117 welke eerst nog door het leven ging als NMBS 5161. Deze lok is een aantal jaren geleden teruggeschilderd in de kleuren van de (protolok) NMBS 5001, echter deze lok is verre van dienstvaardig. Toch reed deze fotogenieke lok een aantal keren voorop in de trein, stiekem geduwd door een andere lok !
De NMBS 6406, tegenwoordig weer met het oude nummer 211.006, heeft haar laatste onderhoud gehad in 1970 en stond al meer dan 30 jaren (!) stof te happen in een van de loodsen te Leuven. Niet lang geleden is deze lok, eigendom van de NMBS-holding, uit haar loods gehaald en weer in het daglicht verschenen. Ook deze lok reed, alsof er niet aan de hand was en netjes met de frontseinen aan, weer treinen. Echter ook deze lok is verre van dienstvaardig en werd dus ook geduwd. Maar op de foto's (maar ook live) zie je dat natuurlijk niet..........
Naast deze loks kwamen ook in actie de ex. CFL 1602 /NMBS 202.020, de TSP 6106, TSP 6077, TSP 5128, TSP 5183, TSP 5941, TSP 7305 en TSP 270005 en TSP 7341 en de stoomlok "Turbize" en 64.169 (P8).
Ondanks dat de dienstregeling soms wat in het "honderd" liep, met vertragingen tot 40 minuten kwam iedereen prima aan haar trekken. Prima georganiseerd was dat de treinen regelmatig op tussenstations wisselde van lokomotief, zodat alle loks en in vele verschillende combinaties op de baan kwamen.
Was het zaterdag nog prima weer, zondag met nogal wat regen iets minder maar dat kon dit weekend niet meer bederven.
Na afloop in de late avond weer teruggereisd van Ciney via Brussel Noord naar Antwerpen en vandaar met de Thalys naar Rotterdam.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_3593 SF.JPG
IMG_3564 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

Bedankt voor de mooie bijdrage, Peter.

Wat de 5001 betreft, bezorg ik hier de link naar de pagina over de 5001 op onze website.
Daar heb ik de geschiedenis van die 5001(II) in het kort proberen te beschrijven: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... &Itemid=63
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Namen<>Dinant

NMBS 5212 met reizigerstrein rijdt met een flinke vaart door het voormalige station van Houx, een halte langs spoorlijn 154 (Namen <> Dinant), gelegen in de gemeente Yvoir en gesloten in 1984. Direct na dit station passeert de spoorlijn de Maas.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
41.440 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 25.5 bij Lovers Rail in Nederland

Dit keer een plaatje uit de korte periode dat de loks NMBS 25.5 werden gehuurd door Lovers Rail ten behoeve van het rijden van de "Keukenhof Expres" tussen Amsterdam en Leiden.
Speciaal hiervoor was er een perron aangelegd te Lisse, voor de uitstappende reizigers op loopafstand van de Keukenhof. Om telkens omrijden van de lok te voorkomen, werd er met trek/trek treinen gereden.
Voor deze treinen waren ook enkele stuurrijtuigen NMBS type M2 gehuurd en zelfs al geschilderd in dezelfde blauwe kleur, maar deze zijn niet meer in dienst gekomen, van de één op de andere dag was het over en uit met Lovers Rail. De stuurrijtuigen waren al wel in Nederland aangekomen en hebben nog enige tijd op de Kijfhoek gestaan...........

Veel kijkplezier, Peter
(151.17)
Bijlagen
151.17.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Ath

Op een koude en kleurloze decemberdag was ik te Ath om de aldaar rijdende Reeks 62 loks met stoomverwarming in dienst op de dia vast te leggen. Die stoomverwarming gaf wel een aparte sfeer, iets wat we in Nederland toen al lang niet meer kende........

Veel kijkplezier, Peter
(41.130SF)
Bijlagen
41.130 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Dieselfreak »

Meesterpeter schreef:Namen<>Dinant

NMBS 5212 met reizigerstrein rijdt met een flinke vaart door het voormalige station van Houx, een halte langs spoorlijn 154 (Namen <> Dinant), gelegen in de gemeente Yvoir en gesloten in 1984. Direct na dit station passeert de spoorlijn de Maas.
Die lijn was toen al van draad voorzien, waarom werd er dan met dieseltractie gereden? Of reed de trein na Dinant nog verder over spoorlijn 166, die toen nog draadloos was?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

@-Dieselfreak: De lijn Namen<>Dinant was toen nog niet geheel voorzien van bovenleiding. De tunnels in de lijn waren dusdanig krap bemeten dat het zomaar aanbrengen van bovenleiding niet mogelijk was waardoor er veel vertraging ontstond bij het aanbrengen van de bovenleiding. In die periode is deze opname gemaakt. In de loop van 1990 was de lijn geheel elektrisch te berijden van Namen tot Dinant.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NMBS M2 rijtuigen in Nederlandse dienst

Na een lange rit vanuit Zwolle is de NS lok 1139 + NMBS M2 rijtuigen bijna bij haar eindstation aankomen. Nog één keer aanzetten een de trein rolt enkele minuten later station Roosendaal binnen. En dat allemaal in het vorige jubileumjaar van de Spoorwegen in Nederland: 1989 ;)

Veel kijkplezier, Peter
(02.807SF)
Bijlagen
02.807SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Oude Beneluxtrein

In 1985 had nog niemand gehoord van de Fyra of Traxx en de NMBS Reeks 11 werd dat jaar net in dienst gesteld.
Toen was een rit met een NMBS Reeks 25.5 of Beneluxtreinstel nog heel gewoon.............
De tijd gaat snel, maar gelukkig zijn de opnames uit de oude doos er nog :D

Veel kijkplezier, Peter
(41.107SF)
Bijlagen
41.107 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Spoorlijn Aalst - Burst

De NMBS 4402 en 4401 staan te wachten op hun inzet op de lijn van Aalst naar Burst. Toen al een spoorlijn met een minimale dienst, met slechts enkele treinen per dag. Die dag fotografeerde ik de beide motorwagens ook nog te halte Epre-Mere aan deze lijn. Al weer bijna 30 jaren geleden........

Veel kijkplezier, Peter
(41.181SF)
Bijlagen
41.181 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Belgische stomer bezoekt Nederland

Tussen al deze oude opnames in dit topic deze keer één van meer recente datum, toen de Belgische P8 de Nederlandse museumlijn Goes<>Borselle bezocht.

Veel kijkplezier, Peter
(6794 SF)
Bijlagen
6794 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Emplacement Roosendaal

De NMBS 1501 en 1190 tesamen onder de Nederlandse seinbrug te Roosendaal. Deze seinbrug bestaat nog steeds, staat echter tegewoordig met het erbij horende seinhuis op een heel andere plek in Roosendaal als monument.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
41.755 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 51

Tussen 1961 en 2003 deden de 93 "Cockerill" lokomotieven Reeks 51 dienst bij de NMBS. In 1990 werd de nog netjes onderhouden 5171 nog elke dag ingezet in het goederenvervoer, zoals op bijgaande foto met goederentrein welke net uit de Antwerpse haven is vertrokken. De trein rijdt hier in de grote boog bij Ekeren om even later aan te takken op de lijn Roosendaal<>Antwerpen. De 5171 al vele jaren geleden gesloopt.

Gr Peter
(41.571 SF)
Bijlagen
41.571 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Spoorlijn Roosendaal<>Essen<>Antwerpen

Een opname uit de tijd dat de stoptreinen op Lijn 12 nog met dit fraaie "klinknagel" materieel (MS 50) gereden werd.

Veel kijkplezier, Peter
(41.581 - SF)
Bijlagen
41.581 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Antwerpen Centraal

Op 31 maart 1990 was er een zeer fraaie TSP excursie welke oa ook Antwerpen Centraal aandeed.
Op de sporen net buiten de kap werd een fraaie line-up georganiseerd. De locatie ter plekke is ondertussen wel wat veranderd, want tegenwoordig hoef je niet meer door het ballast te lopen om alhier te staan, maar kan je gewoon op het perron blijven, nadat deze flink verlengd zijn.

Veel kijkplezier, Peter
(41.468 - SF)
Bijlagen
41.468 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie