NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Dieseltreinstellen NMBS Reeks 40

Een van mijn oudere NMBS dia's genomen tijdens het uitproberen van mijn "NMBS Vrij-vervoer" in 1980. Een dia welke dus al ruim 33 jaar geleden gemaakt is op een mistige en kille herfstochtend, direkt na aan komst met de "Benelux" op Antwerpen Centraal.
Eigenlijk was de belichtingstijd wat aan de te lange kant, maar dat kon niet anders, immers een AGFA CT-18 was bepaald geen lichtgevoelige film, waardoor je bij mindere lichtomstandigheden al moest smokkelen met de belichtingstijd, waardoor er helaas iets onscherpte optrad.
De dieseltreinstellen Reeks 40 bestonden uit 3 rijtuigen, waarvan één compleet motorwagen was. Het eerste treinstel werd al in 1957 gebouwd de Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen. Na dit eerste treinstel, de 4001 met geribbelde zijwanden, kwamen er in 1961 nog 6 treinstellen bij, maar nu met gladde zijwand. Op het monent van de opname in 1980 reden de treinstellen vooral op de verbinding Antwerpen<>Neerpelt. In 1984 werden de laatste treinstellen buiten dienst gesteld. Twee treinstellen zijn bewaard voor het nageslacht. De 4001 en 4006 zijn bewaard en thans van de TSP (Toerisme en Spoor Patrimonium).
Eigenlijk was het de bedoeling meer treinstellen te bouwen, hiervoor waren er al vele tussenrijtuigen gebouwd, Type M3. Deze rijtuigen zijn later als gewoon getrokken rijtuig in dienst gekomen en reden met name op de verbinding Mechelen<>Gent achter loks Reeks 62/63.

Veel kijkplezier Peter
(41.08)
Bijlagen
41.08.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Paul »

Meesterpeter schreef:De dieseltreinstellen Reeks 40 bestonden uit 3 rijtuigen, waarvan één compleet motorwagen was. Het eerste treinstel werd al in 1957 gebouwd de Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen. Na dit eerste treinstel, de 4001 met geribbelde zijwanden, kwamen er in 1961 nog 6 treinstellen bij, maar nu met gladde zijwand. Op het monent van de opname in 1980 reden de treinstellen vooral op de verbinding Antwerpen<>Neerpelt.
Bedankt voor je interessante foto's uit de oude doos!
Voor zover ik weet hebben deze stellen nooit op de verbinding Antwerpen-Neerpelt gereden. In 1980 reden ze op de verbinding Antwerpen-Hasselt via Aarschot. In het weekend was er een toeristische trein 'Hageland-Bokrijk' op de verbinding Antwerpen-Aarschot-Hasselt-Bokrijk-Genk vv. die eveneens met een dieselstel reeks 40 werd gereden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS 1185 bij NS-150

Ook voor lok NMBS 1185 was een rol weggelegd tijdens de viering van NS-150. Samen met lok British Rail 27000 reed de lok met een stam Plan E rijtuigen van Amsterdam naar Lelystad Opstelterrein en terug naar Amsterdam Watergraafsmeer.

Een unieke stop vond plaats op een toen nog niet in dienst zijnd station, welke zelfs alleen maar een (tijdelijk) naam had: Almere-5. Het station lag nog in complete verlatenheid, op de vroegere bodem van de Zuiderzee. Vroeger stond het zeewater alhier drie meter hoog !
Tegenwoordig is dit het drukke station Almere-Oostvaarders, gelegen middenin een woonwijk van Almere aan de Flevo-lijn, sinds december 2013 na de opening van de Hanzelijn, aan de doorgaande spoorlijn Almere<>Lelystad<>Zwolle.

Veel kijkplezier, Peter
(150.180)
Bijlagen
150.180 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS - Treinstel Type 1935

Nagenoeg onverwoestbaar waren de treinstellen Type 1935. Nadat de vierwagen treinstellen uit de reizigersdienst verdwenen waren, werden de koprijtuigen nog jarenlang voor het vervoer van post gebruikt. Ze kwamen als poststel vanaf 1967 in dienst. De posttreinstellen werden later vernummerd in 001-008. Stel 002 (952) is bewaard gebleven. Gelukkig is er ook één vierwagentreinstel bewaard gebleven welke vanaf 1985 regelmatig voor extra ritten is gebruikt. Beide treinstellen zijn heden niet meer rijvaardig.
Op de foto hieronder komt het museumtreinstel aanrijden op station Brussel-Noord tijdens de julileumfeesten van de NMBS in 1985 tgv 150 jaar spoorwegen in België. Let ook op de zeer fraaie bovenleidingconstructie, waarbij het hele emplacement vrij is van palen. Echter breekt er één kabel, dan staat ook gelijk alles stil.

Met vr groeten Peter
(41.47)
Bijlagen
41.47.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

Meesterpeter schreef:Stel 002 (952) is bewaard gebleven.
http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Beneluxen in België

Toen ik nog betrekkelijk jong was vond ik het een prettig idee dat als ik in België aan het hobbieën was, ik toch nog iets van NS zag rijden "in dat verre buitenland". Zo had ik het gevoel dat ik altijd wel weer thuis zou komen. Echter dat laatste was met de oude Benelux, maar ook later, anno 2013 (!), toen de Fyra ging rijden, nog altijd maar de vraag.
Het aantal keren dat mijn verblijf in Belgie langer duurde dan gepland, wel of niet al in een Benelux, is niet meer op twee handen te tellen.
In de laatste periode van de oude Benelux reed er vast een storingsmonteur mee, wat overigens geen garantie gaf dat de trein gewoon bleef rijden.

Zelf ook wel wat met Beneluxen gereden overigens. Op mijn standplaats Den Haag CS hadden we alleen opleiding voor de treinstellen, en dan ook nog alleen voor in de rangeerdienst. Echter in de nadagen breide dit "rangeren" zich ook wel eens uit in het rijden van treinen, zo reed ik eens de IC van Amsterdam naar Rotterdam met voorop de Benelux NS 1204...... En dat was natuurlijk wel wat spannend, want dan moest je de bij Nederlandse Machinisten wat beruchte Belgische JH-Wals wel goed bedienen.

Veel kijkplezier, Peter
(41.21)
Bijlagen
41.21.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 62

Op deze foto een zeer klassieke lokaaltrein op de lijn Bergen (Mons) <>Geraardsbergen bestaande uit een lok Reeks 62 in oude beschildering en een aantal rijtuigen M1. Dit waren echte klassiekers, nog voorzien van houten banken. Deze treinen werden als trek/duw gereden, het stuurrijtuig staat al elders in dit topic afgebeeld.
Veel kijkplezier, Peter
(41.90)
Bijlagen
41.90.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 43, 44 en 45

Jarenlang waren de dieselmotorwagens van de NMBS reeks 43, 44 en 45 het gezicht van de lokaallijnen in België. Rond Gent, maar vooral in de Ardennen waren ze veel aan te treffen zoals op de lijnen rond Libramont (gelegen aan de hoofdlijn Brussel<>Luxembourg). Tot de sluiting reden ze aldaar op de lijn Libramont<>Bastogne, maar ook op de lijn Libramont<>Bertix en op de lijn Dinant<>Bertrix. Sluiting van een aantal lijnen en de komst van de motorwagens reeks 41 betekende het einde van deze leuke wagens. Op de foto, uit 1991 wat al de nadagen waren, nog een wagen in de toen nieuwe blauw-geel-witte kleurstelling waarin toen nog enkele wagens geschilderd werden.
Gelukkig zijn er enkele motorwagens bewaard gebleven voor het nageslacht.

Veel kijkplezier, Peter
(41.243 / 41.665)
Bijlagen
41.665.JPG
41.243.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS 1608

De fraaie goudkleurige NMBS 1608 in het station van Schaarbeek, veel kijkplezier, ook in 2014 :D

Groeten Peter
(820)
Bijlagen
820SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 11 met Benelux in Nederland
Bijlagen
1878SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS stoomlok 12.004 (Type 12)

Een prachtige lok vond ik deze 12.004, toen ik haar midden jaren '80 voor het eerst rijvaardig tegenkwam op een van mijn reisjes door België. Toen wist ik zelfs niet dat een lok van dit type bewaard was gebleven, immers de info toendertijd over de Belgische spoorwegen was altijd wat mager.
De locomotief Type 12 was in dienst tussen 1939 en 1962 en kon een maximum snelheid halen van 160 km/h. Het Type 12 was de enige gestroomlijnde stoomlocomotief in dienst bij de Belgische spoorwegen en werd bijna uitsluitend ingezet voor snelle reizigerstreinen. Er werden in totaal slechts 6 exemplaren gebouwd. Lok 12.004 werd bewaard door de NMBS en werd in de jaren '80 zowaar weer rijvaardig opgeknapt en reed toen vele extra treinen. De lok bezocht hierbij in 1989 ook Nederland in het kader van 150 jaar Spoorwegen. Helaas is de lok inmiddels niet meer rijvaardig.

(Een dia uit 1985, een jaar waarvan de AGFA-dia later helaas niet al te kleurvast bleken te zijn......De origineel geheel paarse dia zo veel als mogelijk weer kleur gegeven)

Veel kijkplezier, Peter
(41.51)
Bijlagen
41.51 - SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 04 jan 2014, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Steve »

Vrij naar Wikipedia, de tekst... :wink:
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

De boeven, hebben ze zomaar twee regels tekst uit mijn fotobijschrift gebruikt......> :lol:
Gelukkig klopte mijn tekst, zie amper veranderingen ......................................> :lol:

Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Depot Bertix

Het depot van Bertrix in de Belgische Ardennen, vlak bij het gelijknamige station gelegen, was een rustig en landelijk gelegen depot, alwaar de tijd stil stond. Het was altijd tamelijk makkelijk toestemming te krijgen om alhier wat rond te lopen, en het depot heb ik dan ook meerdere keren met een bezoekje vereerd.
Slechts één keer vond men mijn fotografische aanwezigheid later wat minder leuk, een Reeks 45 motorwagen botste toen pal voor mijn camera zijdelings tegen een onvrij staande NOHAB diesellok, en dat moest natuurlijk verdoezeld worden..........
Tegenwoordig is er van het al jaren verlaten en sterk vervallen depot weinig meer over.

Groeten Peter
(41.685)
Bijlagen
41.685.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bordensteker »

Bij het zien van die vlottende cabines (zoals bij de al verbouwde loc links) bekruipt mij telkens een vermoeden dat de kopruiten al besteld waren en dat men nadien de inpassing van de kopruiten in de beglazing van de cabine nog aangepast heeft ... de vorm van de ruiten zou (volgens mij) beter hebben gepast als de middenstijl iets meer naar voren geplaatst zou zijn (cq als de hoekstijlen iets meer naar achteren zouden hebben gezeten).
Misschien is er hier wel iemand die daar het fijne van weet.
Plaats reactie