NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door dekooiker »

Meesterpeter schreef:Op heel veel foto's sta ik ook (gekregen van anderen) nog zonder veiligheidsvest, veiligheidsschoenen of wat dan ook. Het leek wel of we meer tussen de sporen liepen dan op het perron !
ProRail hekken waren er niet en overal kon je nog prima fotograferen en dus fotostops houden.
Het duidt er misschien vooral op dat de verplichtingen van vandaag overdreven zijn.
Een fluovest maakt u natuurlijk een pak zichtbaarder, daar niet van.
Een voet omslaan is met veiligheidsschoenen moeilijker, daar niet van.
De trein.
Alleen voor durvers.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Athus - 1990

Niet meer helemaal strak in de verf, maar wat een prachtige locomotieven waren dat toch. Heel wat keren speciaal naar België afgereisd om nog wat van deze fraaie locomotieven op de dia te zetten. Op het emplacement van Athus was altijd wel wat activiteiten qua goederenvervoer te vinden, deze NMBS locomotieven waren daar dus regelmatig te vinden. Met de stoptrein vanuit Luxemburg was het station Athus eenvoudig te bereiken.

Veel kijkplezier, Peter
(41.560 SF)
Bijlagen
41.560 SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 29 apr 2016, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

St. Ghislain

Dieseltreinstel 4001 (Bj. 1957) en dieselmotorwagen 4605 (Bj. 1952) naast elkaar voor de TSP loods te St. Ghislain.

Veel kijkplezier, Peter
(4088 - SF)
Bijlagen
4088 - SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 29 apr 2016, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Leuven - 1990

Op de foto de TSP-excursietrein met NMBS loks 5407 (bouwjaar 1957) en 5403 (als NMBS 204.003) op weg van Brussel naar Köln in het station van Leuven, nog voordat over de sporen een enorme kap werd gebouwd.
Via Tienen, Aken, Gröss Köningsdorf werd in de vroege middag Köln Hbf bereikt.
In de middag werd teruggereden via Köln Deutz, Köln Ehrenfeld, Horrem, Buir, Eschweiler, Aken, Verviers naar Brussel.
Het was een lange, maar prachtige excursie.

Veel kijkplezier, Peter
(41.527 - SF)
Bijlagen
41.527 - SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 29 apr 2016, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

Meesterpeter schreef:Op de foto de TSP-excursietrein met NMBS loks 5407 (bouwjaar 1957)
De loc is eigenlijk gebouwd in 1955 als de 202.017 en werd in 1957 verbouwd naar de 204.007, later de 5407.

Bij de 54-ers doet er zich iets raar voor, nl, de hoge nummers 5405-5408 zijn ouder dan de lagere nummers 5401-5404.
Laatst gewijzigd door Bibke op 12 mar 2016, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Bibke, bedankt voor deze aanvulling, Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Lijn Bertrix <> Libramont

Een opname uit de tijd dat de NMBS motorwagens Reeks 44 en 45 alhier nog reden. Nog een paar kilometer en motorwagen 4407 heeft haar eindbestemming Libramont, aan de lijn Brussel<>Luxemburg bereikt.

Veel kijkplezier, Peter
(41.706 - SF)
Bijlagen
41.706 - SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 29 apr 2016, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Benelux op de Moerdijkbrug

Het digitale fototijdperk was nog maar net begonnen in 2004.......
Ook in 2004 was de nieuwe brug voor de HSL (rechts op de foto) nog in aanbouw en reed de Benelux nog met NMBS Reeks 11 + ICR tussen Brussel en Amsterdam vv. Op de foto de trein op weg van Brussel Zuid naar Amsterdam CS, bij het oprijden van de Moerdijkbrug.

Veel kijkplezier, Peter
(67 - SF)
Bijlagen
67 - SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 29 apr 2016, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Den Haag HS - 1996

De NMBS 2556 (bouwjaar 1961) met trein van Amsterdam CS naar Parijs te Den Haag HS.
In juni 1996 zouden de Thays treinen op deze route in dienst komen.

Veel kijkplezier, Peter
(02-1566 - SF)
Bijlagen
02.1566 - SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 29 apr 2016, 23:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Afscheid NMBS Reeks 26

Op 24 maart 2012 viel het doek voor de fraaie NMBS locomotiefserie 26. Met hun mooie draaistellen vond ik ze altijd een mooie verschijning op het spoor.
Nog eenmaal mochten de NMBS 2633 en 2627 laten zien waartoe ze in staat waren, daarna viel het doek direct en was er weer een markante locomotief serie minder in België..........

Veel kijkplezier, Peter
(6515 - SF)
Bijlagen
6515 -SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 29 apr 2016, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Er is veel veranderd bij de NMBS............ (= even afwijken van het topiconderwerp :wink: )

De laatste jaren ben ik niet meer zo heel actief met fotograferen in België. Oorzaak is vooral dat de enorme verscheidenheid aan materieel verdwenen is. Niet alleen in het goederenverkeer, maar vooral ook in het reizigersverkeer. Als je dit topic doorkijkt, zie je wat er allemaal in enkele jaren tijd uit dienst is gegaan.

Onlangs was ik weer na lange afwezigheid in België, en ik keek mijn ogen uit. Niet alleen hebben bijna alle "oudere" treinstellen een nieuwe kleur gekregen, ook de instroom van maar liefst 305 Desiro treinstellen tussen 2011 en 2015 hebben het beeld bij de NMBS compleet veranderd.

Op de foto een Desiro (L) en een Break(R), een treinsteltype welke ik altijd nog als "nieuw" ervaarde, maar nu ineens tot de oudere types behoord. Ook de Break's krijgen de nieuwe bijna geheel witte kleurstelling, dus deze nog maar even snel op de foto gezet. Ik kan me nog goed herinneren dat deze stellen als 2-wagentreinstel in diens kwamen in de rode kleur. De tijd gaat snel.............

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_6847 - SF)
Bijlagen
IMG_6847 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Davy »

Toch is denk ik de gemiddelde leeftijd van het Belgische materieel nog een stuk hoger dan in Nederland, zeker nu daar Mat'64 terzijde gesteld is. Het krijgt alleen een modern jasje om...
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Beervelde

(Voor de vaste bezoekers van dit topic, binnenkort ga ik natuurlijk weer verder met opnames uit de oude NMBS-diadoos. Nu even een paar anno 2016 plaatjes :D )

Samen met twee kennissen was ik op 4 mei 2016 een al wat langer in de planning staande dag aan het beleven in België.
We waren op goederentreinen jacht tussen Lokeren en Gent en hadden ons hierbij opgesteld te Beervelde, een klein plaatsje halverwege deze steden.
We hadden meestal zon, ook wel wat wolken in de middaguren en er kwamen zowaar ook nog aardig wat goederentreinen langs. Een van de eerst was de Crossrail Class 66 richting Lokeren.
Het einde van de dag aldaar ging nog maar net goed, we hadden niet op de vertrekstaat van het station Beervelde gekeken, met veel geluk bleken we in de laatste trein richting Antwerpen te zitten, en het was nog lang niet donker toen :D

Een foto van deze geslaagde dag, veel kijkplezier, Peter
(IMG_8858 - SF)
Bijlagen
IMG_8858 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Antwerpen Centraal in 1979

Antwerpen Centraal in 2016


Twee opnames te Antwerpen Centraal, met een tijdsverschil van 37 jaren. Het station is enorm veranderd, het materieel nog steeds hetzelfde.....

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
41.01.JPG
IMG_8901 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door profke »

nu nog eens met de nieuwe kleurstelling... lijkt percies terug meer op de oude van 37 jaar geleden.
Plaats reactie