NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Shrek »

Bordensteker schreef:Bij het zien van die vlottende cabines (zoals bij de al verbouwde loc links) bekruipt mij telkens een vermoeden dat de kopruiten al besteld waren en dat men nadien de inpassing van de kopruiten in de beglazing van de cabine nog aangepast heeft ... de vorm van de ruiten zou (volgens mij) beter hebben gepast als de middenstijl iets meer naar voren geplaatst zou zijn (cq als de hoekstijlen iets meer naar achteren zouden hebben gezeten).
Misschien is er hier wel iemand die daar het fijne van weet.
Heeft men daarvoor niet gewoon dezelfde kopruiten genomen als in de 62/55 ?
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

VTM Treinstel 808

Vanaf 27 juni 1991 was NMBS treinstel 808 voorzien van totaalreklame voor VTM, de "Vlaamse Televisie Maatschappij".
Tot 1994 reed het treinstel in deze gewijzigde kleurstelling. Van 1991 tot 1993 reed het stel als VTM-trein regelmatig de IC-verbinding Roosendaal-Oostende. In mei 1993 werden de VTM opschriften verwijderd, maar de frisse kleurstelling bleef nog tot januari 1994. Toen kreeg ook dit treinstel de bekende bordeaux rode livrei, de toen nieuwe kleurstelling voor het NMBS materieel.
Toevallig trof ik het treinstel in deze IC-dienst te Roosendaal, dus ik hoefde voor deze opname nog geen eens de grens.
Links op de opname nog een NS Mat '54, gereed voor een rit op de "IJssellijn", via Tilburg, Nijmegen, Arnhem, Deventer naar Zwolle.

Veel kijkplezier, Peter
(41.638)
Bijlagen
41.638.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Groene HLE 23

In 1984 waren groene HLE 23 loks al niet meer een allerdaagse verschijning. Ik had dus behoorlijk geluk toen de nog groene NMBS 2339 met containertrein vanuit Roosendaal onderweg was nabij Kappelenbos.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
41.19 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 18

De 6 lokomotieven van de Reeks 18 kwamen in 1973 en 1974 in dienst bij de NMBS. De loks waren sterk afgeleid van de SNCF loks serie CC 40100. Wel waren er een groot aantal verbeteringen doorgevoerd, waardoor de Reeks 16 veel sterker was. De lok was een 4 spanningslok en had daarvoor 3 stroomafnemers op het dak. De 6-assige lok was 113 ton zwaar. Ondanks het moderne uiterlijk was de lok qua techniek nog een echte klassieke lok met rijweerstanden omdat toen de techniek met thyristoren nog niet ver genoeg ontwikkeld was.

Dit loktype kwam eigenlijk niet voor in de goederendienst, heb dat ook nooit in werkelijkheid gezien. De loks reden vooral de IC treinen tussen Parijs en Brussel en op de verbinding Oostende<>Brussel<>Keulen.

Na 1996 ging het al snel bergafwaarts met deze fraaie loks, welke altijd ietwat een "katterug" (kromme bak) hadden. Vooral de komst van de TGV verbindingen betekende toch wel vroegtijdig hun einde. De laatste loks ginen in 1999 buiten dienst. Vele loks bleven nog jaren bewaard en werden veelal rond 2008/2009 gesloopt. Lok 1805 is als museumlok door de TSP bewaard..

Veel kijkplezier, Peter

(41.675) en (41.828)
Bijlagen
41.828.JPG
41.675.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 25.5

Jaren lang waren de loks Reeks 25.5 een vast verschijning in Nederland op de route Amsterdam<>Den Haag HS<>Rotterdam<>Roosendaal. Ze reden aldaar natuurlijk in de bekende Benelux dienst, maar ook de Internationale treinen Amsterdam<>Parijs.

Vooral de opname te Rotterdam Noordereiland is één en al historie. Sinds de treinen door de spoortunnel rijden zien de reizigers niets meer van het altijd mooie uitzicht vanaf de Maasbruggen over de Maas en centrum Rotterdam.
Op 24 september 1993, slechts 4 dagen na het nemen van deze opname, waren de Maasbruggen en de bekende "Hef" voor het laatst in dienst.

Ik reed (als "Haagse machinist"!) de allerlaatste elektrische trein over deze Rotterdamse bruggen, alleen een extra stoomtrein met genodigden kwam nog achter mij aan. Daarna ging de nieuwe 4-sporige spoortunnel open en de snijbrander in de Maasbruggen.
De "Hef" staat er nog steeds, als monument aan die spoortijd.......

Veel kijkplezier, Peter
(02.1269 en 02.1278)
Bijlagen
02.1278 SF.JPG
02.1269 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Twee keer Benelux

Deze keer twee foto's welke allebei, ondanks het verschillende onderwerp, iets met Benelux te maken hebben.
Op de onderste foto 3 treinen tesamen op één foto uit de Benelux landen. Links de CFL lok met trein naar Luxembourg, in het midden een NMBS binnenlandse trein met een lok reeks 60 en rechts de NS trein Maastricht<>Vise<>Luik, welke toen (35 jaren geleden !!) nog met een DE-1 werd gereden. En dat alles samen in het ook reeds verdwenen station van Luik.

Op de bovenste foto het toen heel normale beeld van een Benelux trein welke klaar staat voor vertrek richting Mechelen> Antwerpen> Roosendaal>Rotterdam>Amsterdam.
Leuk detail is dat (overigens vanzelfsprekend) de grote Belgische 3000 v stroomafnemer op staat.
Slechts vier rijtuigen waren toen nog voldoende om iedereen mee te nemen.

Groeten Peter
(41.05 en 41.15)
Bijlagen
41.15...JPG
41.05.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS reeks 11 en 25.5 in Nederland (1995)

Dit keer twee plaatjes uit 1995, toen de NMBS loks reeks 11 en 25.5 een vaste verschijning waren in Nederland, zowel voor de Internationale trein Amsterdam<>Parijs alsmede voor de "Benelux"-treinen.
Het was ook een periode dat je in Nederland nog gewoon langs het spoor kon fotograferen, zonder dat het complete treinverkeer werd stilgelegd............

Veel kijkplezier, Peter
(02.1510 en 02.1488)
Bijlagen
02.1510 SF.JPG
02.1488 SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 16 aug 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 51

Begin jaren 1960 besloot de NMBS om zware diesellocs te bouwen, gebaseerd op het succes van de eerder gebouwde reeks 59 maar met meer vermogen en een zwaardere motor. Er werden in totaal 93 exemplaren van deze 6-assige loks bij Cockerill-Ougreé gebouwd. Hun max. snelheid bedroeg 120 km/h. Het werd de sterkste diesellocomotief die ooit in België werd gebouwd. De loks deden dienst voor zowel reizigers- als goederentreinen. Vanaf de jaren '90 werden ze hoofdzakelijk nog ingezet in de goederendienst.

De loks reeks 51 werden ingezet tot 2003, en hebben dus zo'n 40 jaar dienst gedaan. Naast enkele museumexemplaren zijn ook een aantal van deze loks verkocht aan Algerije en Italië, alwaar sommige nog stees dienst doen.

Veel kijkplezier, Peter
(41.10 en 41.882)
Bijlagen
41.10.JPG
41.882.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 28

Het is al weer wat jaartjes geleden dat de uit 1950 stammende lok 2802 een vaste verschijning was voor het betere rangeerwerk op station Brussel Zuid.

Veel kijkplezier, Peter
(41.161)
Bijlagen
41.161 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

1996: Afscheid "Etoile du Nord"

Op 1 juni 1996 was het gedaan met de Etoile du Nord, de trein welke tientallen jaren de verbinding was tussen Amsterdam en Parijs. Door de komst van de TGV treinstellen op deze verbinding reed deze klassieke trein, met SNCF inox rijtuigen, op deze laatste dag van de dienstregeling 1995/1996 met bijzondere tractie, wat weer deed denken aan oude tijden, toen NMBS "Bolle neuzen" deze trein nog reden.
Op de foto vertrekt de trein vanaf Den Haag HS, met opvallend, amper (op de foto zelfs geen) fotografen op het perron.......

Met vriendelijke groeten, Peter
(41.818)
Bijlagen
41.818.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Diesel-Mechanische Motorwagens

In de tijd dat de stoomloks nog volop de dienst uitmaakte ging men experimenteren met andere, toen heel moderne tractievormen. Zo kwam de Diesel Mechanische Motorwagen op de baan, met handgeschakelde versnellingsbak. Prachtige wagens om eens een ritje mee te rijden, en gelukkig zijn er enkele van bewaard gebleven zoals de 4903 (uit 1942) en de 551.48 (uit 1939).

Veel kijkplezier, Peter
(41.267 en 41.278)
Bijlagen
41.278.JPG
41.267.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

Hey Peter,

Dit jaar komt normaal gezien de 4906 terug in dienst.

http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=156


En als het loopt zoals eerder gepland wordt dan de 551.26 aangepakt.

http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=156
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Antwerpen Berchem 1985

Agfa dia's uit de midden '80er jaren zijn niet echt kleurvast, helaas worden ze compleet paars. In het huidige digitale tijdperk valt er een deze "nieuwe" kleur na het inscannen gelukkig nog wel wat te doen. Het paars is dan wel weg, maar de dia's zijn wel wat kleurloos. We moeten het, zo'n 30 jaar (!) na het nemen van de analoge dia, het er maar mee doen.
Een tijd dat de treinen overigens nog niet zo heel druk waren, één los tweewagentreinstel als Benelux op weg van Amsterdam, via Antwerpen naar Brussel was schijnbaar genoeg op deze Internationale verbinding.
Verder natuurlijk nog van die fraai klinknagel treinstellen als stoptrein, er was toen nog heel wat te beleven, waarbij men van graffiti op materieel gelukkig nog niet gehoord had........

Veel kijkplezier, Peter
(41.105 en 41.106)
Bijlagen
41.106 SF.JPG
41.105 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 26

Op 11 december 2011 kwam er een einde aan de inzet van de Reeks 26 bij de NMBS. Na een aantal prototype in 1965 werden de serieloks Reeks 26 gebouwd vanaf 1969, waarna er in 1972 nog een vervolgserie werd gebouwd. In totaal werden er 35 loks gebouwd. De Reeks 26 was technisch gezien niet altijd een groot succes, vooral problemen met de overbrenging lagen hieraan ten grondslag.
Vooral de laatste jaren reden de loks vooral in de goederendienst, maar ook inzet in de reizigersdienst kwam tot op de laatste dag voor.

Op de foto lok 2623, gebouwd in 1971, met zelflossers in een tijd dat deze loks nog veelvuldig aan te treffen waren.

Veel kijkplezier, Peter
(41.891)
Bijlagen
foto©Peter Eradus (10).JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Treinstel "Type 1935"

Onder een fraaie voorjaarzon kwam in maart 1990 het treinstel "Type 1935" aan mij voorbij te Weerde, tussen Mechelen en Vilvoorde.
Nadat ik dit fraaie treinstel vanaf 1985 regelmatig op de dia had gezet, was dit de laatste keer dat het treinstel in rijvaardige staat zou zien........

Veel kijkplezier, Peter

(41.489)
Bijlagen
41.489 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie