NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Antwerpen Berchem - 1985

Een klassieke Beneluxtrein onderweg van Amsterdam naar Brussel Zuid komt hier het station van Antwerpen Berchem binnenrijden.
In die tijd was er nog geen tunnel onder Antwerpen door, die werd pas in 2007 geopend, dus deze treinen moesten keren te Antwerpen Centraal.

Veel kijkplezier, Peter
(41.108-SF)
Bijlagen
41.108-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Namen - 1987

Op de foto het station van Namen in de oude situatie, nog voordat er een betonnen dak overheen werd geplaatst, welke tegenwoordig ruimte bied aan de bussen.
Het was ineens een hele drukte toen ik met mijn dia-toestel op het perron stond te wachten, of er nog wat leuks voorbij kwam.
Nu jaren later is alles op de foto historie.......

Veel kijkplezier, Peter
(41.159-SF)
Bijlagen
41.159-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Gent en Essen in de '80 jaren

Vanaf begin jaren '80 bezocht ik regelmatig België, daarbij natuurlijk ruim gebruikmakend van het vrijvervoer van mijn werkgever.
Vaak was de reis naar en van België nog een hele belevenis in die tijd. Heel wat keren bleef de Benelux Hondenkop of Trek-Duw met NMBS Reeks 25.5 ergens onderweg staan of verscheen maar helemaal niet.......
Maar positief bekeken, geen één keer ben ik niet meer thuis gekomen, ook al was het soms wat later.

Op de foto's dit keer de NMBS motorwagen Reeks 44 uit 1954 en een fraaie rangeerdiesel Reeks 85 met bouwjaar 1955.

Veel kijkplezier, Peter
(41.09-SF en 41.18-SF)
41.18-SF.JPG
41.09-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Chemin de Fer du Bocq - 2022

Tussen al die oude opnames door even wat meer hedendaags, immers de Chemin de Fer du Bocq mag alhier toch best wat aandacht hebben :D

Na een lang en werkzaam leven rijdt de NMBS 5202 tegenwoordig bij de Chemin de Fer du Bocq alwaar we de loc zien in station Ciney, alwaar er aansluiting is richting Brussel en Luxemburg, en bij het binnen rijden van station Dorinne Durnal, gelegen aan de museumlijn door de fraaie Ardennen.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_1806-SF en IMG_1777-SF)
IMG_1806-SF.JPG
IMG_1777-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door traindriverbe »

Wat een heerlijke verzameling :shock: , thx om te delen :wink:
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Chemin de Fer du Bocq - 2022

Ook TUC RAIL 5508 doet dienst bij de Chemin de Fer du Bocq alwaar we de loc zien tussen Durnal en Spontin, met een trein naar Ciney.

Veel kijkplezier, Peter
IMG_1791
IMG_1791.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Erbisoeul - 1987

Op 28 april 1987 naderde locomotief NMBS 2226 met vier rijtuigen Type M2 de halte van Erbisoeul, als Piekuurtrein naar Bergen / Mons.

Veel kijkplezier, Peter
(41.175-SF)
41.175-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Trois Ponts - 1990

Tijdens een excursierit met NMBS 202.017 (waarachter de 5403 schuil ging) waren er ook wat fotostops op de vrije baan. Net als in die tijd in Nederland was dat ook in België niet echt een (veiligheids-) probleempje........
Met veel dieselgeweld kwam de NMBS 202.017 met de excursietrein de tunnel van Trois Ponts uitgereden en stoof de groep fotografen voorbij. Dat waren nog eens tijden......

Veel kijkplezier, Peter
(41.589-SF)
41.589-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Vlissingen - 1986

Het is iets off-topic, maar het treinstel is wel in België gebouwd :D

In 1986 waren er een aantal proefritten met het bij BN in België gebouwde proeftreinstel "Modul Suburban".
Op de foto komt het treinstel vanuit Roosendaal te Vlissingen aan.
Rechts op de foto de toen nog "eeuwige" wachtrij van vracht- en personenauto's voor de pont naar Breskens.

Veel kijkplezier, Peter
(J15.368-SF)
J15.368-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door jan_olieslagers »

Is er meer informatie over die "modul suburban"? Ik keek eens rond op het www maar vond zo gelijk helemaal niks!? Blijkbaar is er nooit seriebouw gevolgd?

Die foto bekijkend vind ik het een beetje een kruising tussen een klassiekje en een metrostel, met die erg vierkante snuit...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2022, 17:02 Is er meer informatie over die "modul suburban"? Ik keek eens rond op het www maar vond zo gelijk helemaal niks!? Blijkbaar is er nooit seriebouw gevolgd?

Die foto bekijkend vind ik het een beetje een kruising tussen een klassiekje en een metrostel, met die erg vierkante snuit...
Hier vind je wat meer info:

https://www.tassignon.be/trains/PDF/BN% ... 985%29.pdf
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Brussel Noord - 1985

Na een opknapbeurt reed de fraaie NMBS 12.004 half jaren '80 een flink aantal ritten over het Belgische spoorwegnet.
Ondanks dat is persoonlijk wat vraagtekens zette bij de onderhoudstoestand van de loc, bleek de loc toch met groot succes te rijden, en tussen Antwerpen en Brussel met enorme snelheden.....
Ondertussen is de locomotief door verschillende omstandigheden al jaren niet meer inzetbaar en staat opgesteld in museum Trainworld te Schaarbeek.

Veel kijkplezier, Peter
(41.63-SF)
41.63-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 59

De Reeks 59 is een serie diesellocomotieven van de NMBS. Oorspronkelijk waren ze genummerd van 201.001-201.055. In 1971 werden ze hernummerd naar 5901-5955. In de jaren '50 der vorige eeuw had de NMBS dringend zware diesellocomotieven nodig, daarom bestelde men de Reeks 59.
In het begin werden ze gebruikt voor reizigers- en goederentreinen. Met de invoering van het IC/IR-plan in 1984 werden ze niet meer gebrukt in de reizigersdiensten. De HLD 59 werd buiten dienst gesteld in 1988. Enkele locomotieven bleven bewaard als museumloc, zoals de 5910 welke werd terug genummerd in 201.010 .
Op de foto deze loc tijdens het rangeren op het emplacement van Leuven in 1989.

Veel kijkplezier, Peter
(41.392-SF)
41.392-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Ciney

Een kleine materieelshow op het emplacement te Ciney met een motorwagen Reeks 45 en een Reeks 62 welke tegenwoordig rijdt voor Infrabel.
Iets verderop zien we nog een voormalige NS 6400, welke nu voor de DB.

Veel kijkplezier, Peter
(26570-SF)
26570-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie